Facebook wchodzi we współpracę z PAP w walce z fake newsami

Facebook wchodzi we współpracę z PAP w walce z fake newsami09.10.2018 13:19
Źródło zdjęć: © facebook

Facebook, który jest jedną z wylęgarni fake newsów, bierze się w 2018 roku na poważnie za walkę z nimi. W kolejnym kroku, portal nawiązał współpracę z Polską Agencją Prasową w Polsce.

W ramach wspólnej akcji PAP i Facebooka powstała społeczna kampania informacyjna, która dotrze do większości użytkowników giganta w Polsce. Firma przewiduje, że specjalnie przygotowany na tę okazję film zobaczy 80 proc. użytkowników. Kampania będzie rozpowszechniana w podobny sposób jak reklamy, a osoby zainteresowane mogą ją zobaczyć na fanpage'u Polskiej Agencji Prasowej na Facebooku.

Facebook kontra Fake Newsy

Kampania zatytułowana jest: "Jak rozpoznać fałszywe wiadomości" i wskazuje na elementy, po których można rozpoznać tzw. fake newsy (lub false newsy, bo z takiej nazwy korzysta Facebook do opisu tego zjawiska).

Film w kampanii składa się z dziewięciu slajdów z prostymi i łatwymi do zrozumienia poradami:

  1. Dobrze przyjrzyj się adresowi URL – strony podszywające się pod prawdziwe imitują ich adresy url, np. wp-pl.com zamiast wp.pl
  2. Sprawdź źródło – jeśli nie ufasz organizacji, która zamieszcza newsa możesz dowiedzieć się o niej więcej klikając zakładkę "informacje" na stronie organizacji na Facebooku.
  3. Uważaj na nietypowe formatowanie – strony z fałszywymi informacjami często zawierają błędy stylistyczne i ortograficzne.
  4. Zwróć uwagę na zdjęcia – obrazy mogą być zmanipulowane lub pochodzić z innego czasu lub wydarzenia. Przydatną funkcją w sprawdzaniu wiarygodności zdjęcia jest wyszukiwanie grafiki Google.
  5. Sprawdź daty – Zwróć uwagę czy data jest wiarygodna lub czy news nie jest przestarzały
  6. Sprawdź dowody – nie wierz w teksty niepoparte faktami, sprawdź czy tekst odwołuje się do wiarygodnych danych, raportów, etc.
  7. Poszukaj opinii innych osób – sprawdź czy podobną informację podaje kilka niezależnych źródeł lub redakcji. Jeśli jest ona widoczna tylko na jednej, mało znanej stronie może to oznaczać, że masz do czynienia z fake newsem.
  8. Czy zdarzenie jest dowcipem? – portale jak amerykański The Onion lub polski Asz Dziennik publikują zmyślone, humorystyczne historie wyglądające jak newsy, zawsze jednak informują o tym czytelnika. Sprawdź, czy dane źródło publikuje humorystyczne treści i czy szczegóły informacji oraz jej ton sugerują, że to tylko zabawa.
  9. Niektóre informacje celowo są fałszywe – podchodź sceptycznie do informacji w internecie i udostępniaj tylko te, do których masz pewność, że są prawdziwe.

Polski Facebook nadal bez "fact checkera"

Współpraca Facebooka z Polską Agencją Prasową ograniczy się na razie tylko do wspólnej kampanii społecznej. PAP nie będzie pełni roli tzw. fact checkera dla Facebooka w Polsce.

Fact cheker, to niezależna organizacja prasowa, która weryfikuje prawdziwość informacji na Facebooku. Jeśli zgłoszona przez użytkowników informacja okaże się fake newsem, to fact checker oznaczy ją i ograniczy jej zasięgi lub całkowicie usunie z Facebooka.

Facebook chce mieć takie niezależne jednostki weryfikacyjne we wszystkich językach w jakich dostępny jest portal. Problem polega na tym, że organizacja musi otrzymać certyfikat Poynter Institute, międzynarodowej organizacji zrzeszającej lokalnych fact checkerów. Niestety w Polsce jeszcze takiego nie ma.

Informacje weryfikowała będzie też administracja

Także polska administracja szykuje się do powołania jednostki do walki z fake newsami. Sylwia Czubkowska pisze w Wyborczej Technologie o nowym portalu rządowy, który wystartuje przy okazji jesiennej kampanii samorządowej. Portal, którego adresu na razie nie znamy będzie przyjmował zgłoszenia o fake newsach od internautów i oceniał ich wiarygodność.

Zobacz też: Cybersejf. Policja zabiera komputer ofierze cyberataku

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.