Facebook przeprowadzał eksperymenty psychologiczne na użytkownikach

Facebook przeprowadzał eksperymenty psychologiczne na użytkownikach30.06.2014 14:27
Źródło zdjęć: © chip.pl

Teoretycznie eksperyment wyglądał dość niewinnie - zmieniano treść informacji wyświetlanych na tablicach w taki sposób, że miały one bardziej pozytywny lub bardziej negatywny wydźwięk, tak aby wpływać przez to na emocje użytkowników.

Eksperyment miał miejsce w styczniu 2012 roku, jednak dopiero teraz stało się o nim głośno. Przede wszystkim dlatego, że był on przeprowadzony całkowicie bez wiedzy "myszy laboratoryjnych", czyli niemal 700 tysięcy użytkowników Facebooka, których emocjami starano się manipulować. Wszelkie informacje publikowane przez znajomych na tablicach tych użytkowników były filtrowane i delikatnie zmieniane, tak aby nadać im bardziej pozytywne lub bardziej negatywne brzmienie.

Badanie miało na celu wykazywanie, jak tego typu treści emocjonalne wpływają na postępowanie użytkowników Facebooka. Jak łatwo się domyślić, osoby dodatkowo chwalone chętniej niż zwykle dzieliły się tego typu informacjami, udostępniając je dalej i wpisując podobne treści. Natomiast osoby, które otrzymywały większą niż zwykle dawkę informacji negatywnych, skupiały się wyłącznie na nich, mimo że na ich tablicach pojawiały się również wpisy nacechowane pozytywnie.

Jak tłumaczą przedstawiciele Facebooka, badania te wynikały z "troski o emocjonalne oddziaływanie Facebooka na jego użytkowników". W praktyce należy to rozumieć w ten sposób: badaliśmy, jakie treści powodują zwiększanie ruchu na stronach Facebooka i dłużej przytrzymują na nich użytkowników, dzięki czemu możemy im zaprezentować więcej reklam i więcej na nich zarobić.

A jeśli ktoś poczuł w tym momencie oburzenie (jak najbardziej słuszne), to jeszcze jedna przykra informacja na koniec. Zakładając konto na Facebooku, każdy użytkownik zgadza się między innymi na to, że może być przedmiotem tego typu eksperymentów. Oczywiście bezwiednym i nieświadomym.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Najlżejszy smartfon z Windows Phone

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.