Facebook czarno widzi przyszłość. Konflikt z Apple narasta

Facebook czarno widzi przyszłość. Konflikt z Apple narasta29.01.2021 10:44
The Facebook CEO, Mark Zuckerberg
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto

Chociaż w czasie pandemii Facebook odnotował ogromne wzrosty, to Mark Zuckerberg podkreśla, że 2021 może być dla firmy o wiele trudniejszy. Wszystko przez nową politykę ochrony prywatności użytkowników Apple’a.

Końcówka 2020 roku była dla Facebooka bardzo udana - firma odnotowała 11,2 mln dol. zysku, co oznacza 50 proc. wzrost względem poprzedniego roku. Wszystkie aplikacja wchodzące w skład rodziny, czyli Facebook, Messenger, Instagram i WhatsApp odnotowały 3,3 mld aktywnych użytkowników w 2020 roku. 

Dobra passa może się jednak skończyć w tym roku, a to z powodu aktualizacji oprogramowania iOS i iPadOS. Wraz z tą aktualizacją Apple wprowadził zmiany dotyczące ochrony prywatności swoich użytkowników, co Facebook krytykował od początku, obawiając się spowolnienia przychodów z reklam. 

Skąd tak głośna krytyka Apple’a? Po aktualizacji użytkownicy będą musieli wyrazić zgodę przed tym, jak aplikacja włączy funkcję śledzenia reklam. Mark Zuckerberg kilkakrotnie skrytykował Apple za wykorzystywanie swojej pozycji do narzucania sposobu, w jaki mają działać aplikacje zewnętrzne. 

– Ma to wpływ na rozwój milionów firm na całym świecie, w tym wraz z nadchodzącymi zmianami iOS14, wiele małych firm nie będzie już w stanie docierać do swoich klientów za pomocą ukierunkowanych reklam. Apple może powiedzieć, że robi to, aby pomóc ludziom, ale te ruchy wyraźnie działają na korzyść ich konkurencyjnych interesów – dodał Zuckerberg.

Zobacz: Depresja i stany lękowe u starszych osób. Rozwiązaniem jest profil na Facebooku [Wideo]

Apple podkreśla wagę swoich działań

Krótko po tym, jak na iPhone’y i iPady weszła aktualizacja systemu, Tim Cook przemówił, podkreślając rolę działań Apple w ochronie prywatności użytkowników. Podkreślił, że jako społeczeństwo "straciliśmy wolność bycia człowiekiem" poprzez akceptację tego, że korzystanie z nowej technologii jest równoznaczne ze sprzedaniem naszych danych osobowych. 

- Jeśli biznes jest zbudowany na podstawie wykorzystywania danych użytkowników oraz pozostawiania im pozornych wyborów, to nie jest to godne pochwały - powiedział Tim Cook. - Nie możemy dawać przyzwolenia na to, zwłaszcza jeśli w sieci krążą teorie spiskowe oraz szerzy się dezinformacja, a to wszystko z powodu działania jakiegoś algorytmu. 

Zwrócił uwagę również, że serwisy społecznościowe nie weryfikują tego, z jakimi treściami użytkownicy wchodzą w interakcję. To prowadzi do sytuacji, gdy szkodliwe treści są promowane przez algorytm. Chociaż Cook nie wymienił nazwy, to jego słowa są wyraźnym następstwem konfliktu z Facebookiem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.