Europa w obliczu kryzysu internetowego

Europa w obliczu kryzysu internetowego18.09.2012 13:39
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Największa europejska organizacja zajmująca się przydzielaniem i zarządzaniem adresami IP - RIPE NNC wprowadziła racjonowanie przydziału nowych adresów internetowych.

To efekt ograniczeń obowiązującego obecnie protokołu komunikacyjnego IPv4. Zarządzający siecią ostrzegają, że jeśli szybko nie zostanie wdrożony nowy protokół IPv6, rozwój internetu może się zatrzymać - poinformowała BBC.

RIPE NNC zajmuje się zarządzaniem i przydziałem adresów IP dla wszystkich dostawców usług internetowych, firm, korporacji i instytucji. Każde urządzenie i każda usługa podłączone do globalnej sieci muszą mieć numer IP. IP jest niezbędne, ale nie identyfikuje fizycznego urządzenia - może się zmieniać przy każdym wejściu do internetu. Kilka urządzeń może też używać wspólnie jednego adresu IP, co zdarza się często w instytucjach publicznych.

Do początku września RIPE NNC uwzględniała wnioski dotyczące praktycznie każdej puli adresów IP - stąd wiosną 201. r. zdarzały się miesiące, w których instytucja ta przydzielała 4 mln adresów w ciągu 10 dni. Obecnie każdy starający się o pulę adresów IP może liczyć tylko na przydział 1024 z nich. Zmieniono także aplikacje o przydział adresów - obecnie powinny one opisywać strukturę sieci w firmie czy instytucji i sposób wykorzystania nowo przydzielonych w jej ramach adresów.

Problemy z przydziałem adresów wzięły się z fizycznych ograniczeń najpowszechniej używanego w internecie protokołu komunikacyjnego IPv4 (Internet Protocol version 4). Opracowany w latach 70. IPv4 uwzględniał możliwość budowy sieci rozległej, jak internet, złożonej z 4,3 mld adresów IP, co wówczas spodziewano się osiągnąć około 2150 roku.

Tymczasem już obecnie pula adresów IP zaczyna się wyczerpywać. 1. września RIPE NNC pozostała do wydania dla Europy ostatnia pula 16 mln adresów IP. Jak powiedział BBC Alex Pawlik, dyrektor zarządzający RIPE NNC, wydawanie adresów w ramach tego bloku "musi być obwarowane wieloma restrykcjami". "Zbliża się dzień, w którym nie będzie już adresów IP do wydania. Aplikanci mogą otrzymać niewiele ponad 1000 adresów i to jest wszystko, co możemy zrobić" – dodał.

Problem mogłoby rozwiązać szybkie wprowadzenie protokołu komunikacyjnego IPv6. nad którym prace rozpoczęły się jeszcze w 1995 roku. O ile obecnie używany 32-bitowy protokół IPv4 pozwala tylko na stworzenie 4,3 mld adresów internetowych, to 128-bitowy IPv6 umożliwia wytworzenie praktycznie nieograniczonej ich liczby, zwiększa bezpieczeństwo w sieci i szybkość jej działania.

Jednak problemem przy wprowadzaniu nowego protokołu jest brak kompatybilności z IPv4. Jeszcze wiosną tego roku analitycy z IDC prognozowali, że przechodzenie na IPv6 będzie długotrwałe ze względu liczbę komputerów w globalnej sieci. Ponadto architektura internetu z zastosowaniem tego protokołu musiałaby być nieco inaczej zaprojektowana, przez co będzie on praktycznie inną siecią od internetu obecnego, w którym używa się IPv4.

Jednak obecnie widać, że przechodzenie na IPv6 musi nastąpić szybko, zaś w urządzenia sieciowe będą jednocześnie stosowały oba protokoły, a łączność między nimi będzie zapewniał mechanizm tzw. tunelowania IPv6-in-IPv4. Jak powiedział BBC Pawlik, już obecnie projektowanie nowych sieci z użyciem IPv6 „jest absolutnie konieczne”.

6 czerwca odbył się "World IPv6 launch day”. – oficjalne „włączenie do sieci protokołu IPv6”. Do akcji włączyły się największe instytucje standaryzujące protokoły informatyczne używane w globalnej sieci, jak Internet Society (ISOC), największe firmy internetowych i producenci sprzętu do łączności internetowej - Bing, Facebook, Yahoo!, Google, Comcast, Akamai, AT&T, D-Link, NEC AccessTechnica, ZyXEL i Cisco.

„World IPv6 launch day”. objął około 1000 znanych stron internetowych, które zostały przełączone z obecnie używanego protokołu IPv4 na IPv6. Jak poinformowała CNN, około 1 proc. stałych klientów wielkich dostawców usług internetowych po przełączeniu na IPv6 odwiedziło strony wyświetlane w nowym protokole.

„World IPv6 launch day”. miał pokazać, że przełączenie na protokół IPv6 jest nieuchronne i może nastąpić w każdej chwili bez żadnych negatywnych skutków dla firm i instytucji.

Według Internet Society pierwszy „Word IPv6 Day”. miał miejsce 8 czerwca 2011 r. Wtedy to w 24-godzinnym teście przełączono 1000 stron internetowych na IPv6. Uczestniczyły w nim m.in. Google, Facebook, Yahoo!, Akamai i Limelight Network.

Od 6 czerwca 201. r. większość producentów sprzętu sieciowego oraz firm internetowych na stałe stosuje IPv6 w swoich urządzeniach i usługach, jednak użycie IPv6 ze względu na konieczną nową architekturę sieci nadal nie jest powszechne.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.