Ekstremalne prasowanie - domowe obowiązki z nutką adrenaliny

Ekstremalne prasowanie - domowe obowiązki z nutką adrenaliny06.07.2012 13:30
Źródło zdjęć: © Theredrocket / en.wikipedia

Prasowanie zazwyczaj kojarzy się ze żmudnym obowiązkiem, chyba że mówimy o jego ekstremalnej odmianie. Ta forma spędzania wolnego czasu z roku na roku staje się coraz bardziej popularna, więc nie bądźcie zdziwieni, jeśli zobaczycie kogoś wywijającego żelazkiem w trakcie wspinaczki wysokogórskiej lub podczas nurkowania.

Często brak czasu jest przyczyną powstawania najbardziej kreatywnych rozwiązań –. tak było i w tym przypadku. W 1997 roku Brytyjczyk Phill Shaw po powrocie z pracy w fabryce tkanin miał ochotę wybrać się na wieczorną wspinaczkę po okolicznych skałach. Na przeszkodzie stanęły jednak obowiązki, a dokładnie piętrząca się góra ubrań wymagających wyprasowania. Zabrał więc niezbędny sprzęt ze sobą i chwilę później, prasując koszule na skalnym zboczu, po raz pierwszy połączył domowe obowiązki ze sportem ekstremalnym.
Potem poszło już z górki. Shaw przyjął pseudonim „Steam”. („Para”), utworzył organizację o nazwie „Extreme Ironing Bureau” ("Biuro Ekstremalnego Prasowania") i wyruszył w świat z misją propagowania nowej formy łączenia przyjemnego z pożytecznym. W Nowej Zelandii spotkał poszukujących adrenaliny „panów domu” z Niemiec, którzy zachwyceni pomysłem Philla postanowili utworzyć niemiecką sekcję organizacji skupiającej fanów tego nietypowego sportu. Ekstremalne prasowanie od tej pory stało się zjawiskiem międzynarodowym.

Pierwsze Mistrzostwa Świata odbyły się pod Monachium w Niemczech w 200. roku. W zawodach uczestniczyło ponad siedemdziesięciu zawodników z trzech kontynentów, którzy zmierzyć musieli się w tak podnoszących adrenalinę konkurencjach jak „prasowanie w samochodzie”, „prasowanie na drzewie” lub – szczególnie kochane przez publikę – „prasowanie na skale”. Po całym dniu morderczych walk mistrzostwo zdobyła reprezentacja Wielkiej Brytanii. Główną nagrodą była wycieczka na Hawaje oraz artykuły gospodarstwa domowego, jednak rozdawanie zawodnikom innego sprzętu niż żelazka źle skończyło się dla organizatorów. W efekcie powstała konkurencyjna dla nich grupa „Urban Houseworks”, skupiająca się na ekstremalnym odkurzaniu. Można sobie wyobrazić, że napięcia między dwoma organizacjami są porównywalne tylko do rywalizacji Realu Madryt z FC Barcelona, chociaż piłkarze na pewno nie mają tak dobrze wyprasowanych strojów. Nie słyszano dotychczas też o ‘ustawkach’ kibiców preferujących konkretne sprzęty AGD. A to by mogło być
jeszcze ciekawsze.

Na całym świecie istnieją tysiące fanów ekstremalnego prasowania. Dyscyplina pojawiała się już w najróżniejszych miejscach - od morskich głębin, gdy 13. nurków w 1997 roku pobiło rekord w grupowym prasowaniu pod wodą, aż po górskie szczyty – gdy żelazka przywitały się ze ścianami Mount Everest i Kilimandżaro. Pojawiła się także propozycja uznania ekstremalnego prasowania jako jednej z konkurencji olimpijskich. Rosnąca popularność tej dyscypliny nie mogła ubiec uwadze sponsorów. „Ironmanami” zainteresowała się firma Rowenta, która zorganizowała tourne po Stanach. Film z tego wydarzenia można zobaczyć poniżej:

PS/GB

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.