Eksperci IBM wskazali rozwiązania dla rozwoju Katowic

Eksperci IBM wskazali rozwiązania dla rozwoju Katowic26.07.2010 10:41
Źródło zdjęć: © IBM

Opracowanie m.in. planu rozwoju gospodarczego i zintegrowanego planu transportu, uatrakcyjnienie oferty inwestycyjnej, wzmocnienie zaufania mieszkańców i skoordynowanie usług dla mieszkańców - zalecają władzom Katowic i metropolii "Silesia" eksperci koncernu IBM

To część efektów drugiego etapu pracy specjalistów IBM w Katowicach i regionie, przedstawionych podczas czwartkowej - wspólnej z władzami miasta - konferencji prasowej. Jak sygnalizował prezydent Katowic Piotr Uszok, większość wniosków ekspertów miasto będzie chciało zrealizować.

Eksperci światowego koncernu przez trzy ostatnie tygodnie analizowali różne dziedziny życia miasta i regionu, opierając się m.in. na rozmowach z przedstawicielami samorządu, służb i instytucji, biznesu, nauki, kultury i młodzieży. Relacjonowali, że chcąc dokładnie poznać problemy Katowic i otaczającej je aglomeracji, m.in. nawiązali ponad 10. różnych kontaktów, korzystali też np. z komunikacji publicznej.

Jak wyjaśniał w czwartek szef drugiego zespołu IBM Mickey Iqbal, pierwszy zespół, który odwiedził Katowice i region w maju, skoncentrował się na identyfikacji szans. Teraz przyszła kolej na wypracowanie rozwiązań dotyczących trzech głównych dziedzin ukrytych pod hasłami: miasto biznesu i kultury, dobre planowanie miasta oraz miasto innowacji cyfrowej.

Według specjalistów IBM, dążąc do miana miasta biznesu i kultury, Katowice i aglomeracja powinny stworzyć plan rozwoju gospodarczego, poprawić swój marketing, wzmocnić zaufanie mieszkańców, jasno określić swoją markę i lepiej dostosować ofertę do potrzeb inwestorów, wskazując m.in. na istniejącą infrastrukturę biznesową, zalety zasobów ludzkich i zaplecza kulturalnego.

Wśród problemów związanych z planowaniem miasta, zespół wskazał m.in. na brak zintegrowanego systemu transportu, ujmującego komunikację nie tylko w ramach Katowic, ale całej aglomeracji, brak inteligentnego systemu zarządzania ruchem, a także nieskoordynowanie świadczonych przez miasto usług. Prócz tego można poprawić funkcjonalność działającego już systemu kryzysowego, rozszerzając go o kolejne funkcje.

Z kolei realizując innowacje wykorzystujące nowoczesne technologie, Katowice i metropolia powinny zacząć od poprawy wymiany informacji między urzędami publicznymi a otoczeniem, zintegrować obieg informacji między wieloma komórkami i jednostkami samorządu, a także rozważyć utworzenie rady zaawansowanych technologii i wykorzystanie narzędzi dla tworzenia cyfrowych społeczności.

Jak zapowiedział Mickey Iqbal, członkowie zespołu będą wkrótce rozmawiać z szefostwem polskiego oddziału koncernu, by "zagwarantować efektywny transfer wiedzy i pomóc w dostępie do przyszłego wsparcia ze strony IBM". Prezydent Katowic, pytany czy miasto będzie w stanie sprostać finansowo i organizacyjnie ofercie produktów koncernu w dziedzinach wskazanych przez ekspertów, odparł, że nie chce koncentrować się na produktach, a na dalszych krokach samorządu.

"Wnioski, które płyną z oceny ekspertów, na pewno w znacznej mierze będą wdrażane i myślę, że miasto finansowo sobie z tym poradzi" - wskazał Uszok. Wyjaśnił, że np. odnośnie postulowanych przez zespół działań marketingowych, w poniedziałek ogłoszone zostało "zamówienie publiczne na zaplanowanie i realizację wizerunkowej kampanii promocyjnej Katowic, wzmacniającej atrakcyjność inwestycyjną miasta poza granicami kraju".

Jak zapowiedział prezydent Katowic, kolejną sprawą będzie przygotowanie strategii promocji gospodarczej, na którą "na pewno też będą środki". Za konieczność uznał stworzenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem - przynajmniej w granicach objętych terenem zbliżającej się przebudowy centrum miasta. Wcześniej jednak powstać musi tu stosowny masterplan, którego przygotowanie może zająć do roku.

Jego zdaniem, potrzebę wdrożenia "inteligentniejszego systemu bezpieczeństwa publicznego" można zrealizować poprzez powiększenie obszaru obecnie działającego systemu zarządzania kryzysowego i dodanie mu nowych funkcjonalności. "Tu akurat wola jest, ale wykonanie może być troszeczkę później" - zaznaczył Uszok.

Odnosząc się do wytycznych dotyczących cyfrowych innowacji, prezydent Katowic zgodził się z diagnozą ekspertów, że "komunikacja ze społeczeństwem nie jest najlepsza", wskazując, że prowadzone będą prace nad wdrożeniem systemu komunikacji masowej, "między innymi po to, aby otrzymywać bardziej obiektywne informacje".

Katowice to pierwsze polskie miasto objęte inicjatywą Smarter Cities (Inteligentne Miasta), w ramach której eksperci IBM analizują życie w wybranych miastach i podsuwają władzom nowatorskie rozwiązania. Na świecie projekt wdrożono m.in. w Sao Paulo w Brazylii, Masdar w Abu Dabi i Ho Chi Minh w Wietnamie. Praca ekspertów koncernu zwykle kończy się wskazaniem konkretnych projektów, poprawiających komfort życia.

Efektem zakończonego właśnie etapu pracy specjalistów IBM, którzy do Katowic przyjechali ze Stanów Zjednoczonych i Singapuru, było opracowanie założeń planu wykonawczego dla zaakceptowanych przez miasto wniosków z wizyty pierwszej grupy ekspertów. Ostatnia grupa - według wcześniejszych informacji - być może będzie pracować w Katowicach jesienią.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.