E-rowery zastępują samochody w miastach

E-rowery zastępują samochody w miastach30.09.2011 12:19
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

E-bikes, czyli rowery z zaawansowanym napędem elektrycznym, są rozwijane przez zespoły konstrukcyjne wielkich firm motoryzacyjnych jak Ford czy Smart. Eksperci uważają, że zastąpią one motorowery i osłabią pozycję skuterów w miastach

Elektryczny rower stanowi hybrydę produkowanego od kilku lat elektrycznego skutera i zwykłego roweru; silnik elektryczny jest zwykle umieszczony w znacznie powiększonej piaście przekładni pedałów. Obecnie, w związku ze wzrastającą liczbą korków w wielkich miastach i polityką ich władz niepromującą motorów czy skuterów - ze względu na stwarzane zagrożenie dla samych kierujących i pieszych - e-rowery znalazły się w centrum zainteresowania zespołów konstrukcyjnych największych koncernów motoryzacyjnych.

Jak podaje magazyn "PC Mag", na tegorocznych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie zespół badaczy i inżynierów z firmy Smart, znanej z produkcji małych samochodów, przedstawił własny e-rower o roboczej nazwie Smart Bike. Jest on wyposażony w 250-watowy motor elektryczny najnowszej generacji oraz cztery akumulatory litowo-jonowe o pojemności 400Wh. Ma zasięg 10. km na akumulatorach i może jeździć jak zwykły rower i jak elektryczny skuter z prędkością 40 km/h.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Rama zbudowana z aluminium oraz grafitu powoduje, iż Smart Bike jest konstrukcją lekką i łatwą w prowadzeniu. Według "PC Mag", będzie wprowadzony na rynek zarówno Europie, jak i w USA w pierwszej połowie 201. roku. Ceny jeszcze nie podano, ale wiadomo już, że jeśli Smart Bike przyjmie się na rynku, wówczas konstruktorzy na bazie tego e-roweru opracują tandem.

Na tych samych targach koncepcję swojego e-roweru przedstawił Ford. Jego e-rower Racecar różni się od Smart Bike - płaski, wydajny motor elektryczny jest zamontowany w piaście przedniego koła. W ramie z aluminium i włókien węglowych mieszczą się dwie baterie litowo-jonowe. Rower wyposażono dodatkowo w system magnetostrykcji, przypominający nieco system KERS znany z Formuły 1. co ma nie tyle zwiększyć moc, ile zasięg, wynoszący obecnie 85 km - poinformował dziennik "Detroit News".

Ford nie planuje produkcji akurat tego typu roweru, ale konstruuje już bardziej zaawansowany, który prawdopodobnie będzie produkowany i sprzedawany w Europie - podaje gazeta. Jak twierdzą na jej łamach eksperci, masowe pojawienie się e-rowerów w miastach może "mocno podważyć pozycję skuterów i praktycznie wyrugować z nich motorowery".

Zespół konstrukcyjny pracujący dla firmy Schwinn, jednego największych producentów rowerów w USA, przedstawił damską i męską wersję e-roweru Searcher e8 z motorem elektrycznym o mocy 250. w piaście przedniego koła. Jednak zestaw baterii Toshiba Tailwind umieszczonych bagażniku tylnego koła jest słaby; zapewnia przejechanie tylko 50 km.

Rynek najtańszych e-rowerów mogą tradycyjnie już zdobyć producenci chińscy. W kraju tym zespoły konstrukcyjne, takich firm jak Anhui czy Niconia, stworzyły już e-rowery o konstrukcji węglowo-aluminiowej, z silnikami elektrycznymi 25. W w piaście przedniej i akumulatorami litowo-jonowymi. Są one przeciętnie o 40 proc. tańsze niż konstrukcje amerykańskie czy europejskie, ale mają też mniejszą prędkość i zasięg na bateriach.

Jak powiedział "PC Mag" Axel Wilke z Ford Europe, rynek e-rowerów rośnie bardzo szybko. W zeszłym roku sprzedano ich na świecie 3. mln, a sam Ford jest tym rynkiem zainteresowany i "widzi e-rowery jako bardzo ważny element mobilności w dużych miastach".

Według Wilke, e-rowery w wielkich miastach Europy i USA mogą rozwiązać "problem ostatniej mili" - być dogodnym środkiem transportu dla tych, którzy mieszkają w niewielkiej odległości od pracy a korki, objazdy i wydłużone trasy komunikacji publicznej utrudniają do niej dojazd.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.