Dzwonią z ofertą? Możesz mieć poważne kłopoty! Jak nie dać się oszukać?

Dzwonią z ofertą? Możesz mieć poważne kłopoty! Jak nie dać się oszukać?15.03.2012 12:03
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Ktoś do Ciebie dzwoni i obiecuje lepsze usługi telefoniczne za niższą cenę? Akwizytor lub kurier przyniósł nową umowę? Masz wątpliwości? Słusznie!

Urząd Komunikacji Elektronicznej jest informowany o nieuczciwych praktykach firm telekomunikacyjnych nakłaniających potencjalnych abonentów do skorzystania z ich usług. Często wyłudzone w nieuczciwy sposób dane osobowe są wykorzystywane do sporządzenia niechcianej umowy.

W Światowym Dniu Konsumenta Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina, na co powinniśmy zwrócić uwagę, by uniknąć kłopotów.

Jeśli ktoś dzwoni do ciebie z ofertą:

- Zapytaj o imię i nazwisko pracownika oraz nazwę firmy. Zapisz te dane. Nie daj się zwieść, gdy słyszysz np.: „_ Dzwonię z działu handlowego/marketingu/... naszej firmy _". Uczciwy sprzedawca nie ukrywa nazwy firmy, którą reprezentuje.
- Zapytaj skąd mają twój numer telefonu (o ile nie jest to twój operator, każda inna firma powinna mieć twoją zgodę na przetwarzanie danych osobowych).
- Zapytaj, czy osoba, która dzwoni, chce z tobą zawrzeć umowę zawieraną na odległość.

Jeśli celem rozmowy jest zawarcie umowy, pamiętaj, że sprzedawca powinien poinformować cię o:

- imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
- cenie, wraz ze wszystkimi składnikami, a w szczególności podatkami, zasadach zapłaty,
- prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy,
- terminie, w jakim oferta lub informacje o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący, minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe, miejscu i sposobie składania reklamacji,
- prawie wypowiedzenia umowy.

Przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia na piśmie powyższych informacji. Powinny one być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

Jeśli przyjdzie do ciebie akwizytor:

- Zapytaj o imię i nazwisko pracownika oraz nazwę firmy. Zapisz te dane. Masz prawo zażądać okazania legitymacji służbowej lub innego dowodu pozwalającego działać pracownikowi w imieniu operatora telekomunikacyjnego.
- Jeśli akwizytor przedstawi się jako pracownik „telekomunikacji" zapytaj wprost, czy chodzi o Telekomunikację Polską SA. Do UKE wpływają skargi od abonentów świadczące o tym, że przedstawiciele niektórych operatorów informują, że są pracownikami TP SA, zaś celem wizyty jest nakłonienie do podpisania umowy z innym operatorem.
- Zapytaj - czy osoba, która przyszła do ciebie chce z tobą zawrzeć umowę.
- Żądaj cennika i regulaminu świadczenia usługi. Każda promocja ma swój regulamin oraz odrębny cennik. Na dokumentach tych możesz sprawdzić, czy sprzedawca przekazuje ci ofertę firmy, którą rzekomo reprezentuje.
- Nie płać komuś, kto nie potrafi przedstawić ci pełnej oferty (regulaminu i cennika).
- Nie podpisuj dokumentów, bez ich uprzedniego dokładnego przeczytania - to ty będziesz płacił za usługę!
- Jeśli masz wątpliwości, nie rozumiesz zapisów regulaminu - dokładnie pytaj o nie handlowca.

Więcej informacji o twoich prawach przy podpisywaniu i rozwiązywania umów znajdziesz na stronie internetowej Centrum Informacji Konsumenckiej UKE w dziale „Najczęściej zadawane pytania".

Źródło: UKE

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.