Dziennikarstwo VR jest bliżej niż myślisz

Dziennikarstwo VR jest bliżej niż myślisz06.03.2016 14:51
Źródło zdjęć: © Wirtualna Polska

Media coraz śmielej eksperymentują z realizacją materiałów dziennikarskich w technologii VR; w lutym agencja Associated Press uruchomiła swój kanał VR. Eksperci spierają się jednak w ocenie perspektyw dziennikarstwa VR.

Amerykańska agencja informacyjna Associated Press we współpracy z firmą AMD uruchomiła 1. lutego kanał z materiałami realizowanymi w technologiach VR (wirtualnej rzeczywistości) oraz wideo 360 stopni.
Jest to już kolejny medialny kanał tego typu; jesienią 201. uruchomiona została aplikacja VR, utworzona w wyniku współpracy Google i dziennika "The New York Times". VR i wideo 360 stopni mają umożliwić odbiorcy przeniesienie się "w sam środek akcji", dzięki możliwości eksploracji miejsc i wydarzeń pokazanych w udostępnionych materiałach.
- Wierzę, że VR pomoże nam dotrzeć do różnorodnej widowni, niezależnie od jej wieku, rasy, miejsca zamieszkania czy zainteresowań - powiedział Paul Cheung, dyrektor AP ds. produkcji materiałów interaktywnych i cyfrowych. - Associated Press tworzy różnorodne treści informacyjne i nasze projekty VR będą się starały to odzwierciedlić - dodał. W tym momencie w serwisie znajdują się m.in. relacja z premiery filmu "Star Wars: Przebudzenie Mocy", materiał pozwalający na eksplorację największego na świecie zautomatyzowanego zakładu sortowania oraz reportaż VR z obozu uchodźców pod Calais.

Cheung podkreślił, że czas potrzebny na stworzenie materiałów VR nie odbiega znacząco od tego, który trzeba poświęcić na realizację materiałów w bardziej tradycyjnych technologiach - wszystko zależy od tematyki i założeń danego materiału. - Stworzenie "StarWars: The Premiere" zajęło tylko kilka godzin, podczas gdy na kręcenie "Seeking Home: Life Inside the Calais Migrant Camp" potrzebnych było kilka dni - powiedział.

Cheung z optymizmem zapatruje się również na przyszłość dziennikarstwa VR. - W tym momencie VR powoduje dużo podekscytowania i zachęca firmy medialne do eksperymentów. Jestem pewien, że ilość treści informacyjnych w technologii VR będzie rosnąć. Początkowy sukces aplikacji VR "New York Timesa" pokazuje, że istnieje stabilne zainteresowanie odbiorców konsumowaniem treści informacyjnych w ten nowy sposób - powiedział.

Sceptycyzm wobec dziennikarstwa VR przejawia natomiast prof. Maciej Mrozowski, medioznawca z Uniwersytetu SWPS. - Technologia oraz możliwości jej wykorzystania w różnych praktykach społecznych już od dawna zaczynają wyraźnie wyprzedzać realne potrzeby człowieka - stwierdził. - Tutaj właśnie mamy tego przykład: jako nowy etap procesu informowania, do dziennikarstwa zostaje wprowadzony efekt immersji, zanurzenia się w rzeczywistości. Jednak dla większości informacje dziennikarskie mają być syntetycznym skrótem wiedzy o rzeczywistości, wyselekcjonowanym i uporządkowanym, opatrzonym komentarzem, pokazującym kontekst, uwarunkowania etc. Tego materiał VR bezpośrednio nie zapewnia - przekonuje.

Ze stanowiskiem Mrozowskiego nie zgadza się z kolei prof. Barbara Giza z Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu SWPS. - Do tej pory dziennikarstwo opierało się na umowie pomiędzy dziennikarzem i odbiorcą, według której ten pierwszy przekazuje w sposób jak najbardziej pełny to, w czym uczestniczy - powiedziała. - Teraz natomiast, za sprawą wirtualnej rzeczywistości, rola dziennikarza może ulec pewnym zmianom. VR zdejmuje z dziennikarzy odpowiedzialność za to, aby jak najpełniej, w sposób jak najbardziej wiarygodny, przedstawiać to w czym uczestniczą - twierdzi.

- W przypadku eksperymentów, takich jak chociażby materiał z obozu pod Calais, odbiorca medialny - dzięki stworzeniu przez technologię VR wrażenia, że może on sam te wydarzenia odbierać - staje się w pełniejszy sposób uczestnikiem tego, co ogląda. Dziennikarz z kolei przestaje być tak ważny, jak do tej pory. Z drugiej strony, to wciąż dziennikarz powinien pełnić rolę przekaźnika pomiędzy odbiorcą a rzeczywistością oraz stać na straży prawdy - dodaje Giza.

Dodatkowo profesor zwraca też uwagę na długą historię prób dokładnego odzwierciedlenia rzeczywistości. - Dążenie do stworzenia wrażenia, że ogląda się rzeczywistość w coraz bardziej realnym kształcie, nie jest wcale rzeczą nową, bo można by pomyśleć, że cel taki przyświecał już wynalazkom fotografii czy filmu - zauważa. Jej zdaniem, rozwój technologii VR i pomysł na taką właśnie realizację materiałów dziennikarskich można traktować jako pewną kontynuację tego dążenia, co świadczy również o tym, że "technologia ta jest na tyle nośna, że służyć może nie tylko rozrywce i jako ciekawostka, lecz również jako poważne narzędzie poznania rzeczywistości".

udm

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.