Dziadek na Facebooku, babcia ze smartfonem? To już nie jest rzadki widok

Dziadek na Facebooku, babcia ze smartfonem? To już nie jest rzadki widok19.10.2015 15:16
Źródło zdjęć: © Fotolia / VioNet

Kupują przez internet, rozmawiają przez Skype, przychodnie zamieniają na e-medycynę, są aktywni we wszystkich sferach życia i nie chcą być pomijani. Współcześni seniorzy coraz mniej pasują do stereotypowego wizerunku "babuleńki" z chustką na głowie. Są świadomymi konsumentami z określonymi oczekiwaniami i potrzebami, które coraz częściej zaspokajają w sieci.

_ Życie zaczyna się po 60–tce _

Polska - podobnie jak inne kraje Europy Zachodniej - kwalifikuje się do grupy tzw. starzejących się społeczeństw. Z danych Eurostatu wynika, że za 5 lat w naszym kraju osoby po 60 roku życia będą stanowić 25 proc. społeczeństwa, a odsetek ten będzie się sukcesywnie zwiększał. Statystyki nie kłamią, ale zamiast nimi straszyć lepiej wyciągnąć z nich wnioski. Jakie? Chociażby takie, że osoby po 60-tce, to całkiem spora grupa konsumentów. Średnia długość życia Polaków wynosi 7. lata dla mężczyzn, a 81 lat dla kobiet i stale rośnie. Oznacza to, że osób dojrzałych będzie przybywać, a jednocześnie nie będą to osoby wykluczone cyfrowo. Pokolenie dzisiejszych 50-60 –latków, to w większości ludzie aktywni zawodowo, konsumenci produktów i usług, świadomi klienci, którzy czerpią z Internetu informacje, robią tam zakupy i zawierają znajomości.

WWW dla seniora Osoby po 6. roku życia to niemal 7 mln grupa społeczna, która zmienia się razem ze zmieniającą rzeczywistością. Mimo wszystko wciąż pokutuje przekonanie, że o internecie nie mają pojęcia. Tymczasem sieć okazuje się być rewelacyjną odpowiedzią na ich potrzeby: mają dostęp do informacji popularnych, a także urzędowych, mogą dokonywać dowolnych w zasadzie zakupów, rozmawiają i czytają porady lekarzy, specjalistów od zdrowego trybu życia, wymieniają się informacjami i pomysłami. I spotykają się w sieci z innymi osobami w swoim wieku.

- Portale senioralne, grupy dyskusyjne, czy sklepy internetowe zajmujące się sprzedażą rożnego rodzaju wyrobów medycznych, to całkiem pokaźna grupa naszych klientów –. twierdzi Łukasz Gawior z Zenbox.pl.

- To nie trend, to wyraźna potrzeba, na którą odpowiedzieć muszą zarówno instytucje państwowe, jak i prywatni przedsiębiorcy. Wystarczy spojrzeć na liczbę domen internetowych, które dedykowane są osobom dojrzałym, najbardziej chwytliwe adresy WWW są już dawno zajęte, a ceny jakie osiągają domeny senioralne również do najniższych nie należą - dodaje.

Duet polskich projektantów mody Bohoboco - oprócz młodych modelek - zaprosił do promocji swojej kolekcji 80-letnią aktorkę Helenę Norowicz. To najlepszy znak, że rynek zaczyna rozumieć, że produkty, usługi i oferty muszą uwzględniać grupę dojrzałych konsumentów. Coraz więcej marek chce być kojarzonych, jako przeznaczone dla wszystkich niezależnie od wieku, a kampanie reklamowe z udziałem osób starszych przestały już dotyczyć tylko leków albo kremów do protez.

Dojrzali konsumenci

Według raportu Gemiusa, co drugi polski użytkownik internetu robi zakupy w sieci. W tej grupie ponad 12 proc. to osoby po 55 roku życia, które są najlepszymi konsumentami. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że mają więcej czasu i pieniędzy niż młodsze grupy. Co prawda dłużej i bardziej świadomie podejmują decyzje zakupowe, a ich wymagania są wyższe, jednak dokonywane przez nich transakcje są większe niż te realizowane przez konsumentów np. w przedziale wiekowym 24-34.

Patrząc na ruch użytkowników z grupy wiekowej 60. w witrynach internetowych można stwierdzić, że największym zainteresowaniem cieszą się portale związane z poradami zdrowotnymi, apteki internetowe, księgarnie oraz sklepy ze sprzętem RTV/AGD. Coraz częściej do surfowania po sieci seniorzy używają urządzeń mobilnych, np. tabletów. To ważna informacja z perspektywy stron WWW, które często są niedostosowane do potrzeb seniorów. Są np. nieczytelne dla osób z problemami ze wzrokiem, zbyt rozbudowane lub nie ładują się poprawnie do wersji mobilnej. Warto wziąć to pod uwagę przy rejestrowaniu i tworzeniu swojego adresu WWW.

Dziadkowie ze smartfonem?

Osoby starsze w sieci szukają również profesjonalnych porad medycznych. Blogi, fora, a także ogólne portale pełne są porad z dziedziny zdrowia i nowinek medycznych. Babcia z telefonem już nikogo nie szokuje, ale babcia ze smartfonem i mobilną aplikacją medyczną, która dostaje alerty przypominające o kolejnych dawkach lekarstw?

Jak najbardziej! Bo niby dlaczego tylko młodzi ludzie mają ułatwiać sobie życie. Już teraz można wymieniać szereg rozwiązań dedykowanych zwłaszcza osobom starszym. Aplikacje podliczające poziom cukru lub cholesterolu w spożywanych posiłkach, przypominające o zażywaniu leków lub opisujące ich interakcje. Jedną z takich aplikacji jest Remedizer, który pomaga osobom chorym przewlekle i stale zażywającym lekarstwa zachować systematyczność dawkowania. Dzięki połączeniu Remedizera z dostępem do profesjonalnej bazy leków Pharm Index, użytkownicy oprócz dawkowani mogą również sprawdzać interakcje przyjmowanych przez nich medykamentów wyłącznie przy użyciu smartfona z dostępem do internetu.

Michał Jakubowski, jeden z pomysłodawców i twórców aplikacji, chwali się, że pacjenci jednej z warszawskich placówek medycznych specjalizujących się w chorobach serca mieli już okazję przetestować działanie aplikacji.

Biorąc pod uwagę stale rosnącą liczbę osób starszych, utrudniony dostęp do opieki zdrowotnej, długi okres oczekiwania na wizytę u specjalisty i wysokie koszty leczenia, można przyjąć że w perspektywie kilku lat większość seniorów będzie żyła z technologiami „za pan brat”.

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.