Dropshipping - przepis na tanie i bezpieczne zakupy

Dropshipping - przepis na tanie i bezpieczne zakupy12.06.2014 14:04
Źródło zdjęć: © Intel Free Press / Wikimedia Commons / CC

Wartość handlu internetowego w Polsce ma osiągnąć w tym roku 30 miliardów złotych. Ten dynamiczny rozwój wiąże się też z pojawianiem się nowych form sprzedaży oraz dystrybucji towarów w sieci. Jedną z nich jest dropshipping, dzięki któremu klienci kupują taniej, godząc się jednocześnie na dłuższy czas dostawy. Oszczędzają również e-sprzedawcy, którzy minimalizują koszty związane z magazynowaniem. Na co zwracać uwagę przy zakupie i jak skutecznie dochodzić swoich praw?

Dropshipping jest jeszcze mało znany wśród polskich klientów. Modele działania sklepów internetowych współpracujących z dostawcami w ten właśnie sposób, można podzielić na dwa przypadki. W pierwszym z nich sklep powierza dostarczanie towarów do klienta dystrybutorowi lub producentowi. W takim przypadku, kupujący zawiera umowę sprzedaży ze sklepem. Realizacją zamówień zajmuje się natomiast dropshipper, który dba o wysłanie ich do klientów. Sklep ponosi więc pełną odpowiedzialność za realizację zamówienia w stosunku do klienta. Drugi model sprowadza się do pośredniczenia w zbieraniu zamówień przez sklep, przy czym stroną w umowie sprzedaży jest firma odpowiedzialna za dostawę –. dropshipper. Jest ona więc odpowiedzialna za cały proces realizacji zamówień i zobowiązania wynikające z umowy sprzedaży. Najczęściej firma dropshippingowa jest po prostu hurtownią, która posiada towar na stanie oraz gwarantuje odpowiednią obsługę zwrotów i reklamacji. W Polsce nawet duże sklepy internetowe korzystają z takich usług w
zakresie wybranych grup asortymentu.

Dzięki takiemu modelowi współpracy, klient może liczyć na atrakcyjną cenę towaru, a sprzedawca na możliwość rozszerzenia swojego asortymentu, przy jednoczesnym braku kosztów magazynowania i bez konieczności inwestycji w towar. Sam dropshipper zwiększa sprzedaż, bez konieczności ponoszenia kosztów związanych ze zdobywaniem klientów.

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu?

Z punku widzenia klienta kupującego w takim sklepie, istotne jest, by sprawdzić, kto jest faktyczną stroną umowy sprzedaży - sklep czy dropshipper. Informację taką powinniśmy znaleźć w regulaminie sklepu internetowego. Jeżeli firma, z jaką zawieramy umowę sprzedaży, pochodzi z Polski lub nawet z Unii Europejskiej, obowiązują ją przepisy unijne. –. W przypadku, gdy sklep korzysta z usług dostawcy za granicą i to właśnie sklep widnieje w regulaminie jako firma będąca stroną umowy sprzedaży, klient może dochodzić swoich praw bezpośrednio u niego. Konsumentowi przysługują wtedy dokładnie te same prawa, jak w przypadku, gdy towar jest wysyłany z magazynu sklepu internetowego działającego na terenie Polski – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. – Może więc go zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od odebrania przesyłki – dodaje Rafał Stępniewski. Nowa dyrektywa unijna, która wejdzie w życie 13 czerwca, jeszcze bardziej ułatwi proces dochodzenia swoich praw przez klienta. Sprawi ona, że klienci
będą mieli aż 14 dni na zwrot towaru od momentu otrzymania przesyłki, a w każdym kraju UE prawo dotyczące zakupów na odległość będzie identyczne.

Gdy sklep ma siedzibę poza granicami UE

Sytuacja wygląda jednak zgoła inaczej, gdy sklep zarejestrowany jest poza granicami Unii Europejskiej. –. Wtedy reklamacje mogą być rozpatrywane zgodnie z prawem właściwym dla siedziby dystrybutora. Może też zdarzyć się tak, że dostawca nie będzie chciał ich uznać. Wtedy dochodzenie swoich praw może być bardzo utrudnione, jeżeli nie niemożliwe – mówi Rafał Stępniewski. Taki sposób sprzedaży wybiera jednak znikoma część sklepów.

Uwaga na opłaty celne

Z dropshippingiem możemy spotkać się nie tylko w e-sklepach, ale również coraz częściej na aukcjach internetowych, gdzie sprzedawca nie dysponuje towarem, a jedynie współpracuje z dostawcą. Czasami zdarza się, że klient kupując towar na aukcji otrzymuje go bezpośrednio od dropshippera, którym jest np. firma pochodząca z Chin. Taka przesyłka może być zatrzymana przez Urząd Celny, a klient, jako jej odbiorca, będzie wezwany do opłacenia cła. Jeżeli mamy do czynienia z takim przypadkiem, a umowa sprzedaży była zawarta ze sprzedawcą w Polsce, to właśnie on powinien ponieść koszty takiej opłaty, a nie klient. W takim przypadku również polski sprzedawca odpowiada np. za reklamację towaru. Należy pamiętać, że klientowi przysługuje również prawo do odstąpienia od umowy.

Dropshipping to dobry sposób na kupowanie dobrych jakościowo towarów w niższych cenach. Ten korzystny zarówno dla sklepów, jak i ich klientów model sprzedaży powoli zdobywa popularność w naszym kraju. Robiąc zakupy w internecie, warto zawsze sprawdzić z kim zawieramy umowę kupna-sprzedaży, by uniknąć problemów z dochodzeniem swoich praw.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.