Dodaj znajomego, nie hejtuj - nowa kampania skierowana do młodzieży

Dodaj znajomego, nie hejtuj - nowa kampania skierowana do młodzieży14.01.2015 09:02

Pozorna anonimowość w sieci sprawia, że obrażanie kogoś za jej pośrednictwem przychodzi łatwiej niż w innych sytuacjach - przekonują organizatorzy kampanii "Dodaj znajomego" przeciwko hejtowaniu w sieci. Akcja współorganizowana przez Fundację Dzieci Niczyje ruszy w środę.

Termin hejtowanie stosuje się przede wszystkim do wypowiedzi, które są agresywne, ale nie mają podłoża ideologicznego. O ile mowa nienawiści opiera się na negatywnych stereotypach i jest powiązana z poglądami danej osoby, o tyle hejtowanie jest przejawem agresji bez ściśle określonego powodu.

Organizatorzy kampanii przekonują, że hejtowanie nie jest zjawiskiem, którego źródła należy szukać w naturze internetu. Młodzi ludzie uczą komunikować się w świecie rzeczywistym, głównie w domu. Dlatego w modelowaniu ich zachowań kluczowa jest rola rodziców i opiekunów dzieci.

- Kampania jest odpowiedzią na hejtowanie jako poważny, a stale bagatelizowany problem dotykający młodych ludzi w internecie. Jej przekaz adresowany jest zarówno do ofiar hejtu, jego świadków, jak i samych hejterów. Z jednej strony powinna uświadomić młodym ludziom konieczność osobistego przeciwstawiania się hejtowaniu, a z drugiej - pomóc rodzicom, nauczycielom, czy starszemu rodzeństwu wspierać dzieci skrzywdzone tą formą przemocy w sieci - tłumaczy Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje.

Jej motywem przewodnim będzie spot telewizyjny emitowany w telewizji, internecie oraz kinach. Jego scenariusz został oparty na historii dwójki młodych ludzi, którzy biorą udział w castingu do filmu. Dialog zadany do odegrania przed komisją oparty jest na ich wcześniejszej internetowej dyskusji, w której pojawił się hejt.

Elementem kampanii jest też strona addfriend.disney.pl/, na której zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli znajdą informacje o kampanii, problemie hejtowania w internecie oraz o sposobach radzenia sobie z nim. W ramach akcji prowadzone będą także zajęcia w szkołach.

Kampanii towarzyszyć będą konkursy - m.in. na piosenkę promującą większą życzliwość wobec znajomych i nieznajomych w sieci (zwycięski utwór zostanie profesjonalnie wykonany przez jedną z polskich gwiazd) oraz na plakat propagujący hasło kampanii.

Z badań FDN wynika, że 40 proc. młodych ludzi w wieku 14-17 lat spotkało się w internecie z przejawami mowy nienawiści. Ofiarą różnych form cyberprzemocy, w tym hejtu, padł co piąty polski nastolatek (21,5 proc.).

Organizatorzy kampanii przypominają, że przed agresywnymi, wulgarnymi czy obraźliwymi treściami można się bronić. Większość portali umożliwia zgłaszanie nadużyć. Cyberprzemoc można zgłaszać również specjalnym serwisom, np. helpline.org.pl, dyzurnet.pl.

W niektórych przypadkach hejterskie komentarze można zgłaszać policji, niektóre mogą wyczerpywać znamiona przestępstw np. groźby karalnej, zniesławienia czy znieważenia. Karana jest także mowa nienawiści.

Organizatorami kampanii są Disney Channel i Disney XD oraz Fundacja Dzieci Niczyje. Fundacja Dzieci Niczyje od 2004 r. prowadzi program "Dziecko w Sieci", którego celem jest nauczenie dzieci bezpiecznego poruszania się po internecie oraz pomoc w sytuacjach zagrożenia online. Fundacja prowadzi m.in. serwis dzieckowsieci.fdn.pl, platformę edukacyjną www.edukacja.fdn.pl, serwisy edukacyjne dla dzieci Sieciaki.pl i Necio.pl. Organizuje również kampanie społeczne na temat bezpieczeństwa dzieci w internecie, realizuje badania problemu. Wraz z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową tworzy Polskie Centrum Programu Safer Internet Komisji Europejskiej.

Prowadzi również Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz serwis 116111.fdn.pl/.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.