Dobre wyniki finansowe Grupy TP

Dobre wyniki finansowe Grupy TP27.07.2011 11:03

Zysk netto grupy TP SA w II kwartale 2011 r. wzrósł do 995 mln zł z 325 mln
zł rok wcześniej, wobec 840 mln zł konsensusu - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym. Na wyniki wpłynęła sprzedaż spółki zależnej TP Emitel i zawiązana rezerwa na karę od Komisji Europejskiej.

TP SA podała, że skorygowany zysk netto o zysk ze sprzedaży udziałów w TP Emitel (+1,2 mld zł) oraz zawiązanie rezerwy na karę nałożoną przez Komisję Europejską (-0,4. mld zł) w II kw. wyniósł 265 mln zł, czyli wzrósł o 40 proc. względem I kw. 2011 roku.

Zysk operacyjny w II kwartale wyniósł 1,15. mld zł wobec 507 mln zł rok wcześniej i wobec 1,172 mld zł konsensusu.

EBITDA wzrosła o 45,7 proc. do 2,14. mld zł wobec 2,133 mld zł konsensusu. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 37,3 proc. wobec 36,9 proc. rok wcześniej.

Przychody telekomu zmniejszyły się w drugim kwartale 201. roku o 4,9 proc. r/r do 3,790 mld zł wobec 3,798 mld zł konsensusu.

Spółka podała, że na przychody Grupy TP w II kw. 201. r/r wpłynęła m.in. obniżka stawek MTR za SMS oraz zdarzenia losowe.

"Głównym czynnikiem zwiększającym przychody Grupy był w dalszym ciągu segment komórkowy, w którym nastąpił wzrost o 1,5 proc. rok-do-roku. Segment telefonii stacjonarnej miał nadal niekorzystny wpływ na ewolucję przychodów, odnotowując w pierwszym półroczu 8 proc. spadek przychodów" - podano w komunikacie.

Wolne przepływy pieniężne netto wyniosły w II kw. 2011 roku 507 mln zł, a w całym pierwszym półroczu 905 mln zł. Spółka podtrzymała cel całoroczny na poziomie co najmniej 2,4 mld zł. "W pierwszym półroczu Grupa TP osiągnęła dobre wyniki finansowe. Dynamika przychodów jest zgodna z naszymi założeniami, a program optymalizacji kosztów od początku roku przyniósł ponad 100 mln zł oszczędności, wspierając solidną skorygowaną marżę EBITDA. Pomimo zawiązania dodatkowych rezerw na ryzyka, Grupa odnotowała w pierwszym półroczu rekordowy zysk netto w wysokości 1,2 mld zł - również dzięki zbyciu TP Emitel" - powiedział cytowany w komunikacie Jacques de Galzain, członek zarządu TP ds. finansów. "W pierwszym półroczu wygenerowaliśmy wolne przepływy pieniężne w wysokości 90. mln zł, co jest solidnym wynikiem zważywszy na duże płatności za ubiegłoroczne inwestycje. W dalszym ciągu konsekwentnie dążymy do optymalizacji kosztów i wolnych przepływów pieniężnych, a wyniki Grupy od początku roku oraz oczekiwania na drugie
półrocze pozwalają nam potwierdzić całoroczny cel w zakresie przepływów pieniężnych" - dodał.

Spółka podała też, że rezerwa na karę nałożoną przez Komisję Europejską nie wpłynie na politykę dywidendową.

Narastająco po dwóch kwartałach zysk netto grupy TP SA wzrósł do 1,18. mld zł z 610 mln zł rok wcześniej, zysk operacyjny wyniósł 1,518 mld zł wobec 981 mln zł rok wcześniej, EBITDA wyniosła 3,489 mld zł wobec 2,892 mld zł, a przychody telekomu zmniejszyły się pierwszym półroczu 4,3 proc. r/r do 7,519 mld zł z 7,860 mld zł przed rokiem.

"Drugi kwartał to kolejny ważny etap w skutecznej realizacji naszego planu średnioterminowego. Pod względem finansowym, przychody, marża EBITDA i wolne przepływy pieniężne netto są zgodne z założeniami i celami całorocznymi. W sferze komercyjnej, odnotowujemy znaczny przyrost bazy klientów usług komórkowych i telewizyjnych. Co więcej, pozyskanie w ciągu ostatnich 1. miesięcy 50 tys. nowych klientów dostępu do Internetu potwierdza słuszność zasadniczych zmian dokonanych w tej ofercie oraz umacnia nas w przekonaniu, że jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać możliwości rynkowe w tym segmencie" - powiedział cytowany w komunikacie Maciej Witucki, prezes TP SA.

"Równolegle podpisaliśmy dwie umowy o dalekosiężnych skutkach dla Grupy TP. Sprzedaż spółki TP Emitel nie tylko przyniosła znaczny zysk, ale pokazała również naszą determinację w dążeniu do optymalizacji posiadanego portfela aktywów. Chciałbym także zwrócić uwagę na podpisaną z T-Mobile umowę o współkorzystaniu z sieci, która jest korzystna dla wszystkich stron: klientom zapewnia zwiększenie zasięgu i przepustowości sieci, a Grupie TP przyniesie w długiej perspektywie znaczące oszczędności. Jesteśmy świadomi wyzwań, przed którymi stoimy, i chcemy w dalszym ciągu poprawiać nasze wyniki w kolejnych kwartałach. Jednak patrząc na ostatnie półrocze, a także ostatnich osiemnaście miesięcy, jesteśmy przekonani, że na półmetku realizacji naszego planu Grupa TP jest na dobrej drodze do osiągnięcia wszystkich celów średnioterminowych" - dodał.

Według szacunków Grupy TP, wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce zwiększyła się w II kw. o 0,5 proc. po wzroście o 0,2 proc. (rok-do-roku) w I kw. 2011. Niska dynamika odzwierciedla wprowadzoną w styczniu 2011 obniżkę stawek MTR za SMS (z 15 gr do 8 gr). Do wzrostu wartości rynku w II kw. ponownie przyczynił się przede wszystkim segment komórkowy, który odnotował wzrost o 3 proc. względem ubiegłego roku, podczas gdy czynnikiem negatywnie wpływającym na wartość rynku był segment telefonii stacjonarnej, w którym nastąpił spadek o 3,8 proc. (rok-do-roku).

Pieniężne nakłady inwestycyjne Grupy wyniosły w I półroczu 201. roku 1,601 mld zł i były wyższe o 587 mln zł rok-do-roku, co wynikało przede wszystkim z płatności za inwestycje z ubiegłego roku, oraz z szybszej realizacji inwestycji w 2011 roku.

Przychody TP z segmentu telefonii stacjonarnej spadły w II kwartale o 8,3 proc. do 2,09. mld zł, a w całym I półroczu spadły o 8,0 proc. do 4,229 mld zł.

Liczba łączy stacjonarnych zmniejszyła się w II kw. 201. roku o 11,0 proc. do 6,004 mln. Natomiast liczba detalicznych dostępów szerokopasmowych zwiększyła się o 2,2 proc. do 2,311 mln z 2,261 mln, a liczba przyłączeń netto wyniosła w II kw. 2011 roku 14 tys.

Liczba klientów usług TV zwiększyła się o 30,8 proc. do 59. tys.

Skorygowana marża EBITDA (o zysk ze sprzedaży TP Emitel i rezerwę na KE) dla segmentu telefonii stacjonarnej wyniosła w II kw. 2011 roku 39,2 proc., wobec 37,6 proc. rok wcześniej.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.