Do banku przez komórkę

Do banku przez komórkę23.11.2011 11:40
Źródło zdjęć: © Komputer Świat

Kiedyś stan konta można było sprawdzić w oddziale banku. Obecnie wystarczy uruchomić odpowiednią aplikację, stronę WWW w smartfonie, aby nie tylko dowiedzieć się, ile mamy dostępnych środków, ale również wykonać podstawowe operacje bankowe.

Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)
Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)

Kiedyś stan konta można było sprawdzić w oddziale banku. Obecnie wystarczy uruchomić odpowiednią aplikację lub stronę WWW w smartfonie, aby nie tylko dowiedzieć się, ile mamy dostępnych środków, ale również wykonać podstawowe operacje bankowe.

Aby zrobić przelew, otworzyć lokatę czy też zapłacić ratę kredytu, nie trzeba chodzić do banku. Możemy skorzystać z elektronicznego serwisu, używając domowego komputera z dostępem do internetu. W niektórych bankach dostęp do konta uzyskamy także przez komórkę - to bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu wiele operacji wykonamy także poza domem.

Zobaczmy, jak korzystać z mobilnej bankowości oraz dowiedzmy się, które banki oferują tego typu usługę.

Jak korzystać z bankowości mobilnej

Z bankowości elektronicznej w komórce możemy korzystać na dwa sposoby. Pierwszy z nich przypomina korzystanie z banku na komputerze - używamy po prostu przeglądarki internetowej telefonu. Jednak obsługa pełnego serwisu na małym ekranie telefonu jest niewygodna. Dlatego coraz więcej banków oferuje dostęp do systemu poprzez odchudzoną, specjalnie przygotowaną na komórki wersję swojego serwisu.

Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)
Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)

Korzysta się z niego nie tylko wygodniej, ale też działa on szybciej, bo wymaga pobrania znacznie mniejszej ilości danych z serwera.

Drugim sposobem na obsługę konta bankowego za pomoc komórki jest skorzystanie z dedykowanej aplikacji mobilnej, którą instalujemy w swoim telefonie. Tę formę dostępu przez komórkę oferuje póki co niewiele banków, ale ich liczba szybko rośnie. Aplikacja nie tylko zapewnia wysoki komfort zarządzania swoim kontem bankowym, ale również zapewnia większe bezpieczeństwo danych.

Niestety, aplikacje dedykowane są dostępne wyłącznie na smartfony z systemem Android, iOS, Symbian oraz Windows Phone. Dlatego jeśli mamy zwykły telefon, pozostaje nam jedynie możliwość łączenia się z kontem poprzez serwis internetowy. W tabeli na następnej stronie znajdziemy zestawienie obsługiwanych kanałów mobilnego dostępu do serwisu przez popularne banki.

Co można załatwić przez komórkę

Wszystko zależy od systemu dostępu elektronicznego banku. W większości banków oferujących dostęp przez komórkę po zalogowaniu się uzyskamy wszelkie informacje o swoim rachunku i produktach finansowych, między innymi sprawdzimy saldo konta, przejrzymy historię operacji, szczegóły kredytu, założonych lokat oraz rachunku inwestycyjnego. Przez telefon możemy zwykle także wykonać przelewy, ale tylko na konta wcześniej zdefiniowanych odbiorców (patrz obrazek poniżej), oraz założyć lokaty.

Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)
Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)

Niektóre banki umożliwiają także zasilenie komórkowego konta prepaid, ale podobnie jak przy przelewach, tylko numerów wcześniej określonych w elektronicznym serwisie transakcyjnym.

Czy korzystanie z mobilnej bankowości jest bezpieczne

Korzystanie z serwisu bankowego przez komórkę zwykle jest równie bezpieczne, co za pomocą komputera, a poziom i sposób zabezpieczeń zależy od naszego banku. Pamiętajmy jednak, że bezpieczeństwo korzystania z bankowości przez komórkę związane jest nie tylko z samym systemem transakcyjnym, lecz również ze sposobem łączenia się z internetem. Dlatego nie powinniśmy logować się do serwisu bankowego, gdy nasz telefon łączy się z siecią za pośrednictwem publicznego, niezabezpieczonego punktu dostępowego Wi-Fi.

Aplikacje komórkowe nie przechowują naszego identyfikatora i hasła, każdorazowo musimy je wprowadzić ręcznie. Dlatego nawet jeśli nasza komórka dostanie się w ręce niepowołanej osoby, nasze konto będzie bezpieczne. Pamiętajmy jednak, że w telefonie pod żadnym warunkiem nie wolno przechowywać danych swojego logowania.

Polecamy w wydaniu internetowym komputerswiat.pl: Windows 8 coraz bliżej fazy beta

Kto może korzystać

Aby korzystać z serwisu bankowego przez przeglądarkę w telefonie, zwykle nie musimy dodatkowo aktywować usługi. Wystarczy, że mamy włączoną elektroniczną obsługę konta.

W wypadku aplikacji dedykowanych, niektóre banki (na przykład Millennium)
wymagają dodatkowej aktywacji usługi poprzez teleserwis lub serwis elektroniczny i ustalenia odrębnego hasła.

Dlaczego aplikacja bankowa ma ograniczoną funkcjonalność

Ze względów bezpieczeństwa. Wyobraźmy sobie sytuację, w której po zalogowaniu do serwisu w komórce ktoś wyrywa nam telefon z ręki. Złodziej ma wtedy dostęp zarówno do naszego konta (jesteśmy bowiem w nim zalogowani), jak i haseł jednorazowych, które w większości wypadków wysyłane są poprzez SMS. Mając dostęp w serwisie do przelewów jednorazowych, bez trudu mógłby więc wyczyścić nasze konto.

Mało tego, w momencie utraty telefonu nawet nie możemy zadzwonić do swojego banku, aby zablokować rachunek, a jeśli uda nam się zalogować do serwisu elektronicznego, nie będziemy mogli zmienić hasła dostępu, gdyż nie mamy dostępu do haseł jednorazowych.

W sytuacji, gdy w serwisie nie ma możliwości wykonywania przelewów dowolnych, złodziej może co najwyżej przelać nasze pieniądze do zdefiniowanego odbiorcy (osoby nam bliskiej albo instytucji), które stosunkowo łatwo jest odzyskać.

Automatyczny serwis telefoniczny

Alternatywą dla elektronicznych serwisów bankowych przez komórkę są automatyczne serwisy telefoniczne. Dzięki nim, dzwoniąc pod specjalny numer, możemy sprawdzić stan swojego konta czy też zlecić wykonanie przelewu. Tego typu teleserwis oferuje większość banków i można z niego korzystać z każdego telefonu - zarówno komórkowego, jak i stacjonarnego.

Banki oferujące dostęp do konta przez komórkę

Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)
Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)

Uwaga na aplikacje podróbki!

Na smartfony dostępnych jest wiele aplikacji do obsługi kont, które nie są autoryzowane przez banki (patrz obrazek poniżej).

Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)
Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)

Ich nazwy, logo i interfejs graficzny mogą nas zmylić, łatwo bowiem je wziąć za firmowe programy bankowe. Pamiętajmy, że korzystanie z tego typu nieautoryzowanych aplikacji jest bardzo niebezpieczne. Nie dość, że nie mają one odpowiednich zabezpieczeń, to część z nich służy wyłącznie do kradzieży naszych bankowych danych dostępowych.

Zanim więc zainstalujemy aplikację mobilną, warto sprawdzić, czy nasz bank oferuje w ogóle taki program - najlepiej też na stronie banku kliknąć na link do sklepu (patrz obrazek poniżej) - wtedy mamy pewność, że instalujemy oficjalną aplikację.

Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)
Źródło zdjęć: © (fot. Komputer Świat)

Jeśli skorzystaliśmy z podróbki, warto jak najszybciej zmienić hasło dostępu do konta.

Polecamy w wydaniu internetowym komputerswiat.pl: Windows 8 coraz bliżej fazy beta

Źródło artykułu:Komputer Świat
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.