Do 2020 roku 50 mld urządzeń na świecie będzie podłączonych do internetu

Do 2020 roku 50 mld urządzeń na świecie będzie podłączonych do internetu13.10.2014 11:09
Źródło zdjęć: © WP.PL

Według prognozy firmy Cisco Systems do roku 2020 do sieci będzie podłączonych 50 miliardów urządzeń. Ich przyrost jest na tyle szybki, że będzie on komplikować i podnosić wymagania dotyczące bezpieczeństwa. Częstsze ataki cyberprzestępców staną się nieuniknione.

–. Zmierzamy w kierunku Internetu Rzeczy (Internet of Things) czy wręcz Internetu Wszechrzeczy (Internet of Everything), a więc miliardów połączonych ze sobą przedmiotów. Cisco prognozuje, że do 2020 roku 50 mld urządzeń będzie podłączonych do sieci internet – powiedział agencji Newseria Biznes Gaweł Mikołajczyk, ekspert ds. bezpieczeństwa, Cisco Systems Poland.

Według IDC, wiodącej firmy badawczej, wartość rynku Internetu Rzeczy ma wzrosnąć do 7,1 biliona dolarów (czyli około 21,5 biliona złotych) w 202. roku. To spowoduje również, że coraz więcej ludzi na świecie zmierzy się z problemem dotyczącym ochrony siebie i swoje rodziny w sieci.

Gaweł Mikołajczyk uważa, że wielu ludziom internet kojarzy się z usługami webowymi, czyli z np. jakiś portalem, z którego ktoś korzysta, pocztą webową, portalem społecznościowym, usługami udostępniania plików, usługami multimedialnymi czy współdzieleniem treści.

–. Powinniśmy skoncentrować się na tym, co ściągamy, co wysyłamy i gdzie klikamy. To jest pierwszy krok do tego, żeby zapewnić sobie jakąś integralność w swojej małej domowej sieci, swojej infrastruktury i urządzeń w domu – dodaje Gaweł Mikołajczyk.

Jego zdaniem należy oczekiwać dalszego dynamicznego wzrostu, a wręcz eksplozji na tym rynku. Ogromna liczba urządzeń podłączonych do internetu i związane z tym zagrożenia spowodują, że będziemy podnosić wymagania dotyczące bezpieczeństwa.

–. Bezpieczeństwo jest procesem o charakterze biznesowym, a nie produktem, który rozwiąże nasze problemy i ochroni nas przed wszystkim. Ważne są dwa czynniki: po pierwsze świadomość, a po drugie proces. Musimy się zastanowić, co robić przed atakiem, w trakcie ataku i po ataku – mówi ekspert ds. bezpieczeństwa Cisco Systems Poland.

Jego zdaniem powinniśmy być przygotowani na taki atak, ponieważ jest on tylko kwestią czasu.

–. Nie ma infrastruktury idealnej, nie ma idealnych systemów operacyjnych czy aplikacji. Sfera idealna jest domeną teologii, a tutaj mamy technologię – dodaje Gaweł Mikołajczyk.

Mikołajczak zwraca uwagę, że cyberprzestępcy posiadają bardzo specjalistyczną wiedzę. Rozwijają ją w jednym kierunku, aby spieniężyć podatności systemów, sieci, narzędzi informatycznych i urządzeń, których używają konsumenci i firmy. Wszystko po to, by realizować własne cele biznesowe.

–. Z drugiej zaś strony cel ataku jest zawsze dokładnie sprecyzowany, tzn. konkretna firma, a czasami konkretna osoba w tej firmie. Wybierany jest przeważnie po wstępnej analizie, w trakcie której wyszukuje się najsłabsze ogniwo. Może to być osoba, urządzenie, sieć, serwer, usługa czy aplikacja – zwraca uwagę Gaweł Mikołajczyk.

Według niego po przejęciu kontroli nad którymś z powyższych elementów może dojść do jego włączenia w ekosystem cyberprzestępczy i wykorzystania go do dalszych, bardziej zaawansowanych i ekstensywnych ataków. Z kolei cyberprzestępcy działają w sposób całkowicie ukryty. Ich tożsamość nie jest znana, dopóki w mediach nie pojawi się informacja, że właśnie ujęto jakiegoś cyberprzestępcę.

Z badania Check Point Security Report 2014. przeprowadzonego wśród 10 tys. przedsiębiorstw ze 122 krajów, wynika, że co godzinę dochodzi do 2 ataków hakerskich na sieci firmowe na świecie, a co 9 minut ich ofiarą pada użytkownik internetu. Mikołajczyk uważa, że istotnym elementem całego cyberprzestępczego ekosystemu jest tzw. malvertising (malicious advertising, czyli reklamy online rozprzestrzeniające złośliwy kod). Celem takich ataków stają się już bowiem nie tylko same portale, lecz także firmy, które zajmują się dostarczaniem reklam w internecie oraz ich odbiorcy.

–. Reklamy wyświetlające się wraz z wywołanym portalem mogą zawierać właśnie ten złośliwy kod, który będzie starać się pominąć zabezpieczenia naszych przeglądarek. To jest również interesujący trend, który poruszamy w naszym półrocznym raporcie bezpieczeństwa Cisco Midyear Security Report – dodaje Gaweł Mikołajczyk.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.