Dlaczego samoloty latają?

Dlaczego samoloty latają?19.03.2015 10:52
Źródło zdjęć: © Fotolia / Andrey Armyagov

Dreamliner, duma Polskich Linii Lotniczych LOT, gotowy do startu, zatankowany paliwem z kompletem pasażerów i bagaży na pokładzie może ważyć nawet 245 ton! Jak to się zatem dzieje, że zaledwie po kilkunastu sekundach rozbiegu ta kupa żelastwa unosi się swobodnie do góry? Silniki powiedzą jedni, skrzydła dodadzą następni. Jeszcze inni powiedzą "magia".

Przed startem i lądowaniem piloci zmieniają profil skrzydła wysuwając tak zwane klapy. Skrzydło znacząco zwiększa swoją powierzchnię, a co za tym idzie możliwość wytworzenia siły nośnej. Pozwalają też znacząco zmniejszyć prędkość, przy której statek powietrzny oderwie się od ziemi. Samolot startuje i ląduje ze stosunkowo niewielką prędkością, a im jest ona niższa, tym trudniej całej konstrukcji unosić się w powietrzu. Dlatego właśnie zwiększa się powierzchnię skrzydła, aby przy niskich prędkościach samolot mógł bezpiecznie wystartować i wylądować. Dlaczego zatem tuż po starcie piloci chowają klapy? Klapy zwiększają opór samolotu, co wpływa na ilość spalanego paliwa. Przy wyższych prędkościach nie są one potrzebne do zwiększania siły nośnej, a zatem można je bezpiecznie schować.

Dlaczego samoloty latają tak wysoko?

Tu z odpowiedzią znowu przychodzi fizyka, a dokładnie gęstość powietrza. Im wyżej się znajdujemy, tym niższa jego gęstość. Linie lotnicze starają się latać jak najwyżej, ponieważ pozwala im to zaoszczędzić drogie paliwo. Dlaczego zatem nie latać jeszcze wyżej niż 10.00. – 13.000 metrów? Przyczyny są trzy – pierwsza, to obawa o zwiększony wpływ szkodliwego promieniowania kosmicznego. Druga, znacznie bardziej przyziemna, to dostępność tlenu. Silniki montowane w samolotach pracują na takiej samej zasadzie ogólnej, jak każdy inny silnik spalinowy – do tego, aby nastąpił proces spalania potrzebny jest tlen. Zbyt mała jego ilość mogłaby zakłócić pracę silników i doprowadzić do potencjalnie niebezpiecznej sytuacji. Trzeci powód, to ograniczenia płynące z konstrukcji konkretnych modeli samolotów.

Ile spala samolot podczas lotu?

To dość trudna pytanie, ponieważ wszystko zależy od typu samolotu, wysokości przelotowej, dystansu etc. Można powiedzieć, że np. Boeing 76. w pierwszej godzinie lotu spala 8 ton paliwa, w drugiej 6, a w następnych 4 tony. Średnia to zatem 5 ton paliwa lotniczego na godzinę (około 6280 litrów).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.