Dałeś się nabrać na konkurs SMS-owy albo oszustwo na Facebooku? Oto, jak możesz się teraz bronić

Dałeś się nabrać na konkurs SMS-owy albo oszustwo na Facebooku? Oto, jak możesz się teraz bronić18.01.2017 16:29
Źródło zdjęć: © WP.PL

Jako użytkownicy telefonów komórkowych jesteśmy narażeni na oszustwa i próby wyłudzenia. Oszuści stosują coraz bardziej podstępne techniki, aby wyciągnąć od nas pieniądze. Oto co należy zrobić, jeśli padliśmy ofiarą oszustwa.

Wiele ostatnio pojawiających się przekrętów polega na takim oszukaniu właściciela numeru, aby ten wysłał SMS-a premium lub zapisał się do płatnej usługi. Można temu przeciwdziałać, blokując u operatora sieci możliwość wysyłania SMS-ów premium, jednak nie można zablokować ich otrzymywania. Dlatego jeśli już wysłaliśmy taki SMS lub zapisaliśmy się do płatnej usługi, to to rozwiązanie nic nam nie da.

Jeśli daliśmy się nabrać i zapisaliśmy się do płatnej usługi (tak jak w przypadku oszustwa na Lotto), trzeba się z niej jak najszybciej wypisać. Niestety nie ma jednej reguły co do tego, jak można rezygnować z takich usług, a każdy dostawca ma na to inny sposób. Czasem wystarczy wysłać SMS z tekstem STOP, a czasem napisać e-mail na podany przez dostawcę adres. O tym, jak zrezygnować z usługi, jej dostawca powinien poinformować w SMS-ie oraz w publicznie dostępnym regulaminie. W przypadku sytuacji, gdy użytkownicy zapisywali się myśląc, że wygrali w konkursie Lotto, należy wysłać SMS o treści STOP QUIZ na numer 60696.

Jeśli już wydaliśmy pieniądze na SMS-y premium, możemy próbować domagać się zwrotu u naszego operatora sieci. Ten jednak niechętnie zwraca pieniądze, argumentując to tym, że użytkownicy świadomie zapisują się do usług premium. W przypadku starania się o zwrot ważne jest, aby mieć jak największą liczbę dokumentów takich jak zapisane SMS-y, zrzuty ekranu, czy e-maile z wiadomościami do operatora usługi.

Jeśli padliśmy ofiarą oszustwa, możemy też poszukać pomocy u swojego rzecznika konsumentów, a jeśli chcemy walczyć z takimi oszustami, to możemy sprawę zgłosić do Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz do prokuratury. W obu wypadkach także warto mieć jak najdokładniejszą dokumentację oszustwa.

O tym, jak rozpozać numery premium dowiesz się tutaj.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.