Czym jest i dokąd zmierza technologia CDMA?

Czym jest i dokąd zmierza technologia CDMA?14.09.2009 16:37

Wprowadzana w Polsce od niecałych dwóch lat technologia transmisji CDMA jest coraz szerzej wykorzystywana przez nasze telefony komórkowe. Opisujemy na czym polega ta technika, jakie są jej wady i zalety oraz dokąd zmierza

CDMA to metoda dostępu do medium transmisyjnego, która mówiąc w dużym uproszczeniu polega na przypisaniu poszczególnym użytkownikom indywidualnych kodów. Dzięki temu wiele terminali może korzystać z jednego kanału, a odbiornik jednoznacznie zidentyfikuje przeznaczoną dla niego transmisję. Mówiąc obrazowo przesyłanie sygnałów z wykorzystaniem CDMA możemy przyrównać do prowadzenia rozmowy w zamkniętym pomieszczeniu pełnym osób, z których każde dwie mówią w innym języku. Pomimo tego, że wszyscy rozmawiają tylko dwie osoby posługujące się tym samym językiem będą rozumiały siebie nawzajem, jednocześnie nie mogąc poznać tematów rozmowy innych osób.

Oczywiście powyższe zobrazowanie opisuje technologię CDMA w niezwykle uproszczony sposób. O profesjonalne wytłumaczenie czym jest technologia CDMA poprosiliśmy eksperta profesora Dominika Rutkowskiego - kierownika katedry Systemów i Sieci Radiokomunikacyjnych na wydziale Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej:

Oficjalnie potwierdzone zostały informacje, że spółka Polkomtel - operator sieci Plus - wykupiła spółkę Nordisk za 11,79. mln złotych. Plus zyskał tym samym częstotliwość, na której zamierza dostarczać internet w technologii CDMA. Czy spółka ma szansę dogonić prekursora tej technologii w Polsce - sieć Orange?

Wydaje się, że wiadomość o planach Plusa najbardziej ucieszy klientów. Wzrost konkurencyjności na rynku w dostarczaniu bezprzewodowego internetu CDMA może spowodować spadek cen tej usługi. Najważniejsze jest jednak, że obu operatorów skupia się na klientach, którzy do tej pory nie mieli możliwości korzystania z szerokopasmowego internetu. Plus, dzięki inwestycji w zakup Nordisk, zyskał już struktury bazowe pokrywające zasięgiem ok. 4. proc. populacji kraju.

Posiadane przez tę firmę częstotliwości w technologii CDMA umożliwiają świadczenie usług z zakresu mobilnego Internetu - zwłaszcza w terenach słabo zurbanizowanych - oraz usług dyspozytorskich dla rozmaitych służb ratunkowych czy komunalnych - uzasadnia zakup firmy Nordisk Adam Suchenek, rzecznik prasowy sieci Plus.

Sieć Orange z powodzeniem wprowadziła usługę na początku roku i zasięgiem CDMA objęła już ponad 7. proc. powierzchni kraju. Do końca 2009 roku w zasięgu CDMA będzie ponad 90 proc. - deklaruje Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Grupy TP. W połączeniu z siecią 3G, daje to Orange najlepszy zasięg szybkiego, mobilnego netu w kraju. Plus nie chce być gorszy i aby dalej móc chwalić się, co najmniej podobnym zasięgiem jak my, musi trochę podgonić - dodaje Jabczyński.

Choć Plus ma sporo do nadrobienia w budowaniu struktury CDMA, to nie zamierza odpuścić rywalizacji. Na razie Adam Suchenek, rzecznik prasowy Plusa odmawia komentarzy w sprawie planowanych inwestycji czy terminu uruchomienia usługi. Naszym zadaniem jest wyprzedzać konkurencję, a nie dać się wyprzedzić - ucina Suchenek.

Inaczej do rywalizacji na rynku podchodzi operator Orange i dostrzega w niej przede wszystkim wzrost zasięgu oraz korzyści dla klientów. Taka rywalizacja jest bardzo dobra, bo korzystają na tym wszyscy klienci. Tym bardziej, że chodzi o mieszkańców wsi i miasteczek, gdzie dostęp do Internetu bywa towarem równie deficytowym, jak częstotliwość, po której jest dostarczany - komentuje Wojciech Jabczyński z TP.

Warto zwrócić uwagę, że Orange jako jedyny operator oferuje w tej chwili bezprzewodowy internet łączący w sobie technologie GSM i 3G (UMTS, HSDPA) oraz CDMA. Największym atutem technologii CDMA jest pokrycie obszarów, na których dotąd brakowało możliwości podłączenia internetu stacjonarnego, a tym bardziej mobilnego. Najwięcej korzystają na tym mieszkańcy terenów wiejskich oraz słabo zurabanizowanych. W praktyce oznacza to ograniczanie tzw. wykluczenia cyfrowego społeczeństwa.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.