Czy warto sprzedawać w internecie? Jak to robić skutecznie? Oto ebook z poradnikiem dla firm

Czy warto sprzedawać w internecie? Jak to robić skutecznie? Oto ebook z poradnikiem dla firm29.01.2021 12:21
Materiał partnera interaktywnie.com

73 procent polskich internautów robi zakupy w sieci - czytamy w najnowszym raporcie portalu Interaktywnie.com. Popularność zakupów internetowych sprawia, że właściciele e-sklepów nierzadko decydują się na działania promocyjne. Jak wskazują eksperci, do 2023 roku reklama cyfrowa może stanowić 58 procent łącznych wydatków reklamowych na świecie. Tylko co się opłaca? W co warto lokować budżety? Razem z ekspertami z uznanych agencji, podpowiadamy.

Wydatki na reklamę online w Polsce sięgnęły w pierwszej połowie 2020 roku 2,287 mld złotych -czytamy w Interaktywnie.com. W porównaniu do analogicznych danych za 2019 rok, wynik ten jest o 4,5 procent niższy. Spowolnienie dotyczyło przede wszystkim drugiego kwartału, gdyż analogiczne dane za pierwszy kwartał 2020 roku wskazują, że rynek reklamy online wypracował wówczas 4,2 procent wzrostu rok do roku i osiągnął wynik 1,127 mld zł. Pierwsze oznaki spowolnienie widoczne były w marcu, a odwrócenie negatywnego trendu zaobserwowano dopiero w czerwcu. Łącznie w drugim kwartale 2020 roku wartość rynku reklamy online spadła o 5 procent.

Spadki dotknęły prawie wszystkie formaty reklamy online. Wartość reklamy display była niższa aż o 11,8 procent rok do roku, rynek reklamy w ogłoszeniach stopniał o 22,1 procent w tym czasie, reklamy wideo o 13 procent, a reklamy e-mail o 9,2 procent.

Wyjątkiem na spadkowej mapie wydatków na reklamę jest SEM, czyli reklama w wyszukiwarkach internetowych, która zanotowała wzrost o 11,6 procent rok do roku.

Popularność e-commerce zwiększyła popyt także na reklamy display lub search promujące sprzedaż. Agencja Zenith szacowała, że reklamodawcy w 2019 roku wydali 35 mld dolarów na media detaliczne, natomiast w 2020 roku będzie to już 51 mld dolarów. Daje to wzrost na poziomie 46 procent w ujęciu rocznym.

Budżety reklamowe

Od lipca do września 2020 roku w polskich witrynach wyemitowano łącznie nieco ponad 14 tys. kampanii reklamowych, o 17,6 procent więcej niż miało to miejsce w analogicznym okresie 2019 roku. Niższe były jednak wydatki na reklamę, co można wiązać z ograniczeniem lub zamrożeniem budżetów marketingowych przez niektóre firmy. W miesiącach lipiec, sierpień oraz wrzesień 2020 roku było to 249 mln zł, natomiast rok wcześniej 348 mln zł. Różnica ta najbardziej widoczna była we wrześniu, kiedy wyemitowano aż 38 procent więcej kampanii, ale wydatki na reklamę były niższe o 34 procent.

Najbardziej ograniczono wydatki na reklamę produktów z kategorii usługi budowlane (-75 procent), usługi dla biznesu (-51 procent) i czas wolny (-38 procent). Z kolei najmniejszy spadek dotyczył branży handlowej (-22 procent) oraz spożywczej (-27 procent). Duże wahania liczby kampanii reklamowych to zasługa epidemii. Jeżeli spojrzymy na dane z lat poprzednich widać, że zmiany są widocznie mniejsze.

W przeciwieństwie do ubiegłych lat, gdy liczba kampanii w poszczególnych miesiącach zmieniała się nieznacznie (chociaż dało się zauważyć pewną fluktuację związaną z naturalną sezonowością branży), w 2020 roku widzieliśmy znaczące wzrosty i spadki.

Materiał partnera interaktywnie.com
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.