Czy VAT z charytatywnych SMS-ów przestanie trafiać do budżetu?

Czy VAT z charytatywnych SMS-ów przestanie trafiać do budżetu?05.02.2008 13:01
Źródło zdjęć: © WP.PL

Organizacje pożytku publicznego i Centrum im. Adama Smitha apelują do Ministerstwa Finansów o objęcie SMS-ów na cele dobroczynne zerową stawką VAT. Obecnie obowiązuje 22- procentowy podatek, który jest odprowadzany do Skarbu Państwa, a tylko kwota netto wędruje na konto fundacji i stowarzyszeń.

Ministerstwo Finansów odpowiada, że trwa analiza przepisów o podatku VAT, zlecona przez ministra Jacka Rostowskiego. Jeśli prawnicy znajdą satysfakcjonujące rozwiązanie, zgodne z prawem UE, wtedy zaproponowane zostaną zmianę obecnych przepisów.

Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha wyjaśniał na dzisiejszej konferencji prasowej, że zerowy VAT na SMS-y funkcjonuje od 2006 roku w Czechach. Rozwiązanie to rozciągnięto także na SMS-y wysłane w 2005 roku i zwrócono VAT organizacjom, które w ten sposób zbierały pieniądze na cele dobroczynne. Według niego, również w Polsce możliwe byłoby przyznanie danej organizacji społecznej jednego numeru SMS, tak by przesłane SMS-y były zwolnione z podatku. Dodał, że w Czechach dobroczynność "eksplodowała" po wprowadzeniu tej zmiany.

W tym roku wyjątkowo Ministerstwo Finansów przekazało równowartość VAT-u na podobną czy taką samą aparaturę jak ta, na którą kwestowała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

Według prezes Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej, podczas SMS-owej zbiórki dla ofiar tsunami w Tajlandii budżet "zarobił" 800 tys. zł. Jej zdaniem to nieprzyzwoite, że państwo zarabia na dobroczynności. Ochojska dodała, że organizacja, która chce prowadzić zbiórkę przy pomocy SMS-ów, musi za każdym razem uzyskać pozwolenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Warunkiem jest m.in. to, by operatorzy sieci komórkowych zrezygnowali z opłat. Najczęściej operatorzy godzą się, gdy akcja jest nagłośniona w telewizji.

_ Jeśli operator rezygnuje z zysku, to dlaczego ma zyskać Ministerstwo Finansów? _ - pytał na konferencji ks. Marian Subocz z Caritas Polska. Według niego, po wypadku polskiego autokaru pod Grenoble w ubiegłym roku tylko w jednym dniu udało się zebrać 1,8 mln zł przez SMS-y, z czego 400 tys. zł trafiło do budżetu.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.