Czy Smart TV jest rzeczywiście smart? Okazuje się, że nie do końca

Czy Smart TV jest rzeczywiście smart? Okazuje się, że nie do końca06.11.2014 10:54
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

W polskich domach znajduje się około 3,5 miliona telewizorów z funkcją Smart TV. Duża liczba osób zainteresowanych inteligentną telewizją powinna mobilizować producentów sprzętu do tworzenia użytecznych rozwiązań. Nie jest jednak tak różowo.

Technologia Smart TV wzbudza wśród rodaków spore zainteresowanie z wielu powodów. Smart TV umożliwia dostęp do zróżnicowanych form rozrywki w dowolnym czasie, dzięki aplikacjom i Internetowi stanowiąc urozmaicenie, uzupełnienie lub alternatywę dla komputera. Atrakcyjność proponowanych rozwiązań dodatkowo wspomaga duży ekran telewizora, na którym wszystko widać przejrzyście i kolorowo.

Szeroka oferta programów dostępnych o każdej porze (video on demand), aplikacje muzyczne dopasowane do gustów nawet najbardziej wybrednego audiofila, komunikatory przybliżające rodzinę z drugiego krańca świata, czy coraz bardziej realistyczne gry, to tylko niektóre z możliwości, jakie dają smart urządzenia.

Funkcja Smart TV ma niewątpliwie duży potencjał, ale oczekiwania użytkowników wobec niej są jeszcze większe. Niemniej jednak do ich spełnienia jest jeszcze daleka droga - wiele elementów wymaga dopracowania lub przebudowy.

Użytkownicy już na samym początku korzystania ze Smart TV mają dylemat, jaki sposób nawigowania wybrać –. pilot, głos, czy może gest. Tym większy jest problem, kiedy preferencje mają mniejsze znaczenie, bo niektóre aplikacje narzucają rodzaj sterowania. Ewidentnie brakuje jednego, uniwersalnego kontrolera, który rozwiązałby te niedogodności.

Niedoskonałości nawigowania mogą mieć wpływ na problemy z wpisywaniem treści i wiążącym się z tym korzystaniem z wyszukiwarek. Co prawda, strategii docierania do informacji jest sporo, ich wykorzystywanie zależy od poszukiwanego elementu i indywidualnych preferencji, ale poruszanie się po alfabecie kursorem za pomocą pilota do najwygodniejszych i najszybszych na pewno nie należy.

Poważną przeszkodą w uczeniu się korzystania ze Smart TV są niespójności w działaniu elementów, zarówno interfejsu, jak i pilota. Mocno frustrująca dla użytkowników jest sytuacja, w której przycisk na pilocie powoduje inne akcje w różnych aplikacjach, co wpływa na częste popełnianie błędów i wydłuża drogę do celu.

Opisane sytuacje, to jedynie niektóre z wielu, jakie zespół WitFlow usability & ux studio zaobserwował podczas przeprowadzenia projektu badawczego.

Raport „Czy Smart TV jest smart?” opisujący jak Polacy radzą sobie z obsługą Smart TV i wskazujący rekomendacje ulepszeń i inspiracje do rozwoju tej platformy znajdziecie TUTAJ.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.