Czy można reklamować towar, gdy paragon nam wypłowieje?

Czy można reklamować towar, gdy paragon nam wypłowieje?23.05.2016 09:49
Źródło zdjęć: © Ricardo Liberato / CC BY-SA 2.0

Dla większości z nas paragon jest jedynym dowodem zakupu danego towaru. Niestety, kiedy zakup dotyczy przedmiotu, który objęty jest kilkuletnią gwarancją, wtedy wyblakły paragon staje się zmorą. Co zrobić, gdy popsuje nam się sprzęt, a nasz paragon wypłowiał? Czy możemy wtedy zareklamować towar?

Dla większości z nas paragon jest jedynym dowodem zakupu danego towaru. Kiedy zakup dotyczy przedmiotu, który objęty jest kilkuletnią gwarancją, wyblakły paragon staje się problemem. Co zrobić, gdy popsuje nam się sprzęt, a nasz paragon wypłowiał? Czy możemy wtedy zareklamować towar?

Zgodnie z obowiązującym prawem kasy fiskalne powinny spełniać odpowiednie wytyczne m.in. takie, że muszą mieć pamięć i powinny drukować zarówno oryginał, jak i kopię. Co ważne, rozporządzenie ministra finansów z 201. roku jasno określa, jak ma wyglądać paragon. Dowód zakupu musi być czytelny, dzięki czemu kupujący może sprawdzić, czy transakcja przebiegła prawidłowo. Niestety nie znajdziemy tam żadnych kryteriów dotyczących samego papieru. W tym przypadku trwałość wydruku jest uzależniona od producenta.

Niekoniecznie musi to być paragon

Ustawa konsumencka nie określa jasno, co może być dowodem zakupu. Jeśli nie posiadamy paragonu, możemy poprosić sprzedawcę o sprawdzenie własnych paragonów, powołać świadka, z którym robiliśmy zakupy lub wydrukować potwierdzenie transakcji, jeśli płaciliśmy kartą płatniczą. W wywiadzie dla Wirtualnej Polski, Renata Jezierska, zastępca Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej wyjaśniła, że _ "w przypadku reklamacji gdy paragon wyblakł, konsument może złożyć reklamację również w sytuacji, gdy nie posiada paragonu, a tym samym także gdy paragon jest nieczytelny. Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Nie budzi wątpliwości, że podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi, a nie paragon" _.

Renata Jezierska wyjaśnia również, że "_ paragon jest zatem jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację. Powyższe oznacza, że brak paragonu (bądź nieczytelny paragon) nie ogranicza możliwości dochodzenia przez konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi bądź z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W takiej sytuacji należy w inny sposób udowodnić, że reklamowany towar został zakupiony u danego sprzedawcy - dowodem może być np. informacja na opakowaniu, podstemplowana pieczątką sprzedawcy karta gwarancyjna, potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, zeznanie świadków. Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego. Niemniej jednak warto pamiętać, że paragon jest najbardziej wiarygodnym dowodem potwierdzającym zawarcie umowy sprzedaży i znacznie ułatwia złożenie reklamacji. _"

Kupiłeś nowy produkt i obawiasz się, że dowód zakupu szybko zniknie? Powinieneś jak najszybciej skserować lub zeskanować paragon, a nawet zrobić mu zdjęcie. Inną metodą jest zaklejenie dowodu zakupu taśmą klejącą. Ewentualnie, jeśli masz miejsce, możesz go umieścić na półce w lodówce. Okazuje się, że paragony lubią niską temperaturę, dzięki czemu nie blakną i są czytelne. Poza tym możesz go trzymać w foliowej koszulce. To sprawi, że tusz nie będzie się tak szybko rozmazywał.

Jeśli nie udało ci się odpowiednio zabezpieczyć paragonu, skorzystaj z jednego z domowych sposobów na odzyskanie wydruku:

- wyprasuj paragon żelazkiem (najlepiej przez materiał). Ustawiasz urządzenie na średnią temperaturę i zaczynasz prasować. Dowód zakupu ściemnieje, zaś druk powinien ukazać się w kolorze białym;

- delikatne podgrzej za pomocą zapalniczki.

W obu przypadkach zachowaj szczególną ostrożność, ponieważ zbyt wysoka temperatura może spalić paragon!

_ Źródło: Polska Times / Ministerstwo Finansów / UOKiK _

Zobacz także: jakich produktów nie należy przechowywać w lodówce?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.