Czy kolor koszulek piłkarskich ma znaczenie?

Czy kolor koszulek piłkarskich ma znaczenie?07.07.2021 17:07
Źródło zdjęć: © Getty Images | Visionhaus

Stroje klubów oraz reprezentacji piłkarskich zawsze cechowała ogromna różnorodność. Brytyjscy uczeni postanowili sprawdzić, czy poszczególne zestawy barw nie przekładają się na grę piłkarzy oraz wyniki meczów.

Badanie przygotowali pracownicy Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Yorku. Obserwując reakcje zawodników podczas meczów, doszli do dwóch głównych wniosków. Po pierwsze, piłkarze reagują realnie wolniej – przede wszystkim dłużej poszukują partnera – kiedy grają przeciwko rywalowi w odwrotnych "krzyżowo" barwach (to znaczy, kiedy drużyna w białych koszulkach i czerwonych spodenkach gra z rywalem w czerwonych koszulkach i białych spodenkach). Po drugie, gra jest zauważalnie bardziej chaotyczna – zawodnicy częściej podejmują błędne decyzje – jeżeli stroje obu drużyn pokrywają się choćby tylko częściowo (np. ten sam kolor spodenek).

Tego rodzaju sytuacje nie są wyłącznie naukową abstrakcją. Psychologowie przywołują finał Pucharu Anglii z roku 2017, kiedy Manchester United pokonał na Wembley Southampton 3:2. W tamtym dniu Czerwone Diabły nosiły czerwone koszulki i białe spodenki, zaś Święci przeciwnie – białe koszulki i czerwone spodenki.

W badaniu poruszono również inne kwestie, m.in. dotyczące twierdzenia Sir Alexa Fergusona, który w roku 1996 "oskarżył" o serię kiepskich wyników, fatalne szare, mało wyraziste trykoty, które jego zdaniem utrudniały jego graczom znalezienie się na boisku. Zdaniem naukowców, w wymówce legendarnego managera Manchesteru United mogło być nieco prawdy.

Southampton 6-3 Manchester United 1996

Autorzy publikacji uważają, że ich wnioski powinny zmobilizować federacje piłkarskie do uściślenia przepisów, które pod niektórymi względami nadal pozostają niejasne. Źle dobrane barwy nie tylko wpływają na reakcje piłkarzy, ale również dekoncentrują sędziów, oraz utrudniają podziwianie widowiska kibicom.

Więcej informacji znajdziesz w oryginalnej publikacji: L. Burnell, P. Thompson, Finding Neymar: The Role of Colour in the Detection and Discrimination of Football Kits, "Perception", https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/03010066211019370

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.