Czy coś się zmieni w Apple?

Czy coś się zmieni w Apple?30.09.2011 14:27
Źródło zdjęć: © Ben Stanfield / CC

Steve Jobs ogłosił swoją rezygnację z funkcji CEO w Apple. Odnoszę wrażenie, że od tego momentu, przez kolejnych kilka dni, nic innego nie wydarzyło się na świecie, bo wszystkie branżowe media i społecznościówki trąbiły tylko o tym. Na okrągło powtarzało się kilka pytań, na które postaram się odpowiedzieć.

Czy i co zmieni się w Apple po zmianie prezesa?

Moim zdaniem, w Apple niewiele powinno się zmienić. Tim Cook, nowomianowany CEO Apple, już de facto od początku roku pełni tę funkcję, zastępując Steve’a Jobs’a. Wcześniej, podczas wcześniejszych zwolnień lekarskich Jobs’a, też zarządzał Apple. Podczas jego pracy, Apple nie notowało zniżek i ciągle rozwijało się. Informacja o odejściu Steve’a Jobs’a z funkcji CEO tylko usankcjonowała pozycję Tima Cooka. Myślę, że inwestorzy brali pod uwagę już od dawna taki scenariusz i powinni to ze spokojem przyjąć. Oczywiście w pierwszym momencie akcje Apple powinny spaść (już samym po ogłoszeniu spadły ponad 5%, ale niedługo potem obrót akcjami Apple został wstrzymany). Należy pamiętać, że Steve Jobs nie odchodzi z Apple. Steve Jobs został mianowany przewodniczącym rady nadzorczej, która w USA ma bardzo silną pozycję. Myślę, że z tego miejsca jeszcze długo, na ile oczywiście zdrowie mu na to pozwoli, Steve Jobs będzie miał duży wpływ na całą firmę.

Czy Steve Jobs faktycznie jest tak niezastąpiony dla firmy, jak głosi mit?

Wiele osób uważa, że Apple to Steve Jobs, a Steve Jobs to Apple. Ale czy tak jest faktycznie? Pamiętajmy, że Apple to jest ogromna korporacja, która zatrudnia cały sztab bardzo dobrych managerów. Może nie są oni tak medialni jak Jobs, ale na pewno oni stanowią trzon firmy. Steve Jobs jest wizytówką Apple, ale już od dłuższego czasu odsuwał się w cień. Na ostatnich prezentacjach Steve Jobs występował w roli bardziej zapowiadającego niż prezentera. Starał się pokazywać innych managerów. Steve Jobs jest bardzo ważny dla Apple, ale ponownie nie zapominajmy, że on nie odchodzi z firmy. Nadal będzie i myślę, że będziemy mogli go oglądać w różnych miejscach. W 198. roku jak Steve Jobs odszedł z Apple, firma była również w bardzo dobrej kondycji, ale jego odejście spowodowało gigantyczny spadek notowań i w perspektywie następnych lat Apple znalazło się na skraju bankructwa. Myślę, że tym razem strategia odejścia Jobs’a w Apple została bardzo drobiazgowo przygotowana (odpowiedni moment, wizja przyszłości, Jobs
zostaje w Apple) i nie będzie miała raczej drastycznego wpływu na sytuację w firmie.

Czy należy spodziewać się spadku innowacyjności Apple?

Produkty Apple faktycznie są bardzo innowacyjne, ale pracują nad nimi całe sztaby ludzi. Znamy historie, że Jobs angażuje się osobiście w prace nad najważniejszymi produktami, ale ostatecznie są one tworzone przez bardzo zdolnych inżynierów i projektantów. Niedawno też został założony przy Apple „wewnętrzny uniwersytet”, którym zarządza Joel Podolny, były profesor Yale i Harvardu. W założeniach ta komórka ma szkolić pracowników, aby myśleli innowacyjnie i potrafili podejmować trafne decyzje, w domyśle „tak jak to robi Steve Jobs”. W tym kontekście myślę, że możemy być spokojni o innowacyjność w Apple. Trudniejszym tematem, moim zdaniem, będzie to, w jaki sposób ta innowacyjność będzie prezentowana. Póki co, nie ma w szeregach Apple, albo przynajmniej jeszcze nie ukazał się taki ktoś, kto ma tak silną charyzmę, jaką ma Jobs. On prezentując innowacyjne produkty potrafił porwać tłumy i te tłumy wierzyły, że te produkty są po pierwsze im potrzebne, a po drugie, że są fajne. Jak będzie w przyszłości pokażą
najbliższe dni, bo już niedługo powinna odbyć się prezentacja Apple dotycząca najnowszych iPodów oraz być może też iPhone 5. Od tego, w jaki sposób te produkty zostaną zaprezentowane, zależeć będzie, według mnie, jak Apple będzie postrzegane po odejściu Jobs’a z funkcji CEO.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.