Czy aplikacja Carrier IQ rzeczywiście nas szpieguje?

Czy aplikacja Carrier IQ rzeczywiście nas szpieguje?09.12.2011 10:42
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

W ostatnich dniach dużo mówi się o oprogramowaniu Carrier IQ, które kilku amerykańskich operatorów mobilnych zdecydowało się umieścić w sprzedawanych przez siebie smartfonach. Pojawiły się informacje, że Carrier IQ uzyskuje dostęp do prywatnych danych użytkowników. Timothy Armstrong, ekspert z Kaspersky Lab, komentuje sprawę z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowników.

W ostatnich dniach dużo mówi się o oprogramowaniu Carrier IQ, które kilku amerykańskich operatorów mobilnych zdecydowało się umieścić w sprzedawanych przez siebie smartfonach. Pojawiły się informacje, że Carrier IQ uzyskuje dostęp do prywatnych danych użytkowników.

Według producenta programu Carrier IQ, jego celem jest gromadzenie danych statystycznych w celu usprawnienia wielu funkcji urządzenia, na którym jest zainstalowany. Powodem oburzenia wielu użytkowników jest to, że oprogramowanie to posiada dostęp do ich danych.

Wyniki jednego z badań (opublikowanego przez Trevora Eckharta) wskazują, że Carrier IQ posiada wgląd w praktycznie wszystko, co użytkownik robi na swoim urządzeniu - od wciskanych klawiszy, po nazwy użytkowników i hasła przesyłane za pośrednictwem szyfrowanych połączeń SSL (aczkolwiek przed ich zaszyfrowaniem). Mimo że nowe badanie wykazało, że w rzeczywistości żadne z tych danych osobistych nie są przechwytywane, ciągle mamy do czynienia z dużym prawdopodobieństwem nadużyć.

Oburzenie klientów jest zrozumiałe. Nie chcielibyśmy przecież, by ktoś czytał nasze SMS-y lub e-maile czy posiadał informacje o tym, czego szukamy w internecie. Problem ten jest jeszcze bardziej istotny dla firm, których pracownicy mogą przechowywać w smartfonach dane związane z biznesem.

Trzeba pamiętać, że oprogramowanie Carrier IQ - jak każde inne - może zostać zaatakowane przez cyberprzestępców. Z doświadczenia analityków wynika, że nie istnieją aplikacje, które nie posiadałaby żadnej wady. A zatem istnieje możliwość, że Carrier IQ zostanie zhakowany i ktoś przechwyci dane, do których to oprogramowanie ma dostęp.

Pomijając kwestię dostępu Carrier IQ do pewnych danych właściciela urządzenia (na podstawie których nie można go jednak zidentyfikować, ani śledzić wysyłanych i odbieranych treści) - najgorszy jest fakt, że przeciętny użytkownik nie jest w stanie usunąć, czy nawet wyłączyć tego oprogramowania. Nawet jeżeli w tym celu „zrootuje”. (w przypadku Androida) swój telefon lub wykona „jailbreak” (dla systemu iOS), istnieją dowody na to, że może dojść do naruszenia funkcjonalności, a nawet do sytuacji, w której telefon nie będzie nadawał się do użytku, aż do momentu przywrócenia oryginalnego oprogramowania systemowego. Niektórzy użytkownicy instalują w swoich smartfonach niestandardowe wersje systemów operacyjnych, jednak w pewnych przypadkach nic to nie daje: nadal znajdują oni na urządzeniu pliki oprogramowania Carrier IQ.

_ „Podsumowując, Carrier IQ to aplikacja rejestrująca czynności użytkownika, która posiada dostęp na poziomie administratora i jest zainstalowana na urządzeniach klientów bez ich wiedzy” _ - mówi Timothy Armstrong, ekspert z Kaspersky Lab. _ „Chociaż klienci płacą za usługi telekomunikacyjne, ich dostawcy nie widzieli potrzeby poinformowania nikogo o obecności takiego oprogramowania. Carrier IQ nie tylko posiada szeroki dostęp do danych, ale również nie można go w łatwy sposób wyłączyć lub odinstalować. Nawet jeżeli ktoś rozgryzie, w jaki sposób można usunąć tę aplikację, istnieje niebezpieczeństwo zepsucia urządzenia”. _

Co w tej sytuacji mogą zrobić klienci operatorów mobilnych? Wprawdzie istnieje możliwość wykrycia obecności Carrier IQ na urządzeniu (w internecie można bez problemu znaleźć narzędzia oferujące taką funkcjonalność), jednak na chwilę obecną nie da się go łatwo usunąć. Pozostaje zatem rozmowa z dostawcą usług. Jeżeli oprogramowanie Carrier IQ zostało zainstalowane na urządzeniu użytkownika, który nie wyraża na to zgody, zalecamy skontaktowanie się z działem obsługi klientów operatora i wyrażenie swojego niezadowolenia.

Źródło: Kaspersky Lab

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.