Czego do komunikacji używają strażacy?

Czego do komunikacji używają strażacy?26.02.2013 10:36
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Technologia, która codziennie pomaga ratować nasze życie

Z głośników wydobywa się świdrujący ryk syreny alarmowej. W ciągu kilkudziesięciu sekund z jednostki wyjeżdża wóz strażacki. Każdy strażak posiada swój radiotelefon, który podczas akcji stanowi tak samo ważny element wyposażenia, jak kask czy specjalne obuwie. Pojazd posiada własne urządzenie do łączności.

- _ Urządzenia abonenckie dzielimy na terminale przenośne i przewoźne. Te pierwsze wchodzą w skład wyposażenia ekipy, a urządzenia przewoźne dedykowane są do montażu w samochodzie _ - mówi Michał Adamowicz ze spółki Aksel, dostarczającej sprzęt polskim służbom. - _ Wciąż istnieje duże prawdopodobieństwo, że jadąca do pożaru lub wypadku jednostka wyposażona będzie w sprzęt komunikacyjny w technologii analogowej _ - twierdzi Adamowicz.

Szacuje się, że ponad 9. proc. jednostek Państwowej oraz Ochotniczej Straży Pożarnej w Polsce wciąż korzysta z technologii analogowej. Generacje urządzeń profesjonalnych, które powstały w latach 90-tych XX wieku, gwarantują wprawdzie stabilną pracę i zapewniają dobrą jakość dźwięku, jednak ich najlepszy czas w najbliższych latach przeminie. Michał Adamowicz twierdzi, że technologia analogowa osiągnęła już kres możliwości rozwoju. Mówi, że wszystkie realizowane przez radiotelefony z tego okresu funkcje - biorąc pod uwagę rozwiązania oferowane obecnie - bazują na technologii sprzed kilkunastu lat. Do najczęściej używanych przez jednostki straży w naszym kraju modeli analogowych należą profesjonalne urządzenia przenośne i przewoźne, posiadające możliwość zaprogramowania ponad 100 kanałów pracy. - Mają wprawdzie swoje zalety - przykładowo - tanie materiały eksploatacyjne, jak akumulatory czy akcesoria podhełmowe. Większość tego sprzętu posiada też podwyższoną odporność na warunki atmosferyczne - IP54. Brakuje im
jednak funkcjonalności, jaką oferują nowoczesne rozwiązania cyfrowe - mówi Michał Adamowicz.

Tradycyjne modele profesjonalnych radiotelefonów z tego okresu, które były i nadal są oferowane w Europie, posiadają funkcjonalność tzw. wywołań selektywnych 5-tonowych oraz niewielki czarno-biały wyświetlacz. Wywołania selektywne po odpowiednim zaprogramowaniu wszystkich urządzeń w sieci umożliwiają identyfikację abonenta przez dyspozytora na podstawie charakterystycznej melodyjki. Z uwagi na analogowy tryb transmisji, wszyscy użytkownicy systemu słyszą je na kanale, na którym prowadzi się rozmowy. Zabiera to „czas”. w eterze i nie jest komfortowe. W większości radiotelefonów analogowych nie ma możliwości maskowania korespondencji w standardowym wyposażeniu, a przesyłanie danych jest skomplikowane i utrudnia komunikację głosową. Brakuje im też wbudowanych odbiorników GPS.

Straż pożarna XXI wieku

Na szczęście służby odpowiedzialne za nasze bezpieczeństwo, w tym Straż Pożarna, nie pozostają obojętne na nowości i technologiczne zmiany oferowane przez obecną generację sprzętu do łączności. W 201. roku nastąpił w Polsce silny wzrost tempa migracji użytkowników systemów analogowych do cyfrowych. Jest to szczególnie zauważalne wśród odbiorców rządowych, ale i powstające systemy w zakładach przemysłowych i firmach bazują na technologiach cyfrowych DMR lub TETRA. - Dużym zainteresowaniem cieszą się teraz systemy analogowo-cyfrowe, stanowiące swego rodzaju etap przejściowy z jednego standardu na drugi. W skali kraju korzysta z niego niewiele jednostek straży, ale urządzenia są już na wyposażeniu policji, pogotowia, straży granicznej oraz wielu innych użytkowników. Najbardziej zaawansowanym we wdrożeniach systemów cyfrowych DMR TDMA województwem w Polsce jest Wielkopolska. Przykładem analogowo-cyfrowego urządzenia jest radiotelefon MOTOTRBO serii 4000, zaprezentowany w tym roku przez Motorola Solutions.
Poprzedniej generacji urządzenie (seria 3000) cieszyło się i wciąż cieszy dużą popularnością. Od 2007 roku sprzedano na całym świecie ponad 1,5 mln sztuk tego modelu.
Tryb cyfrowy posiada znacznie więcej zalet w porównaniu do systemu analogowego. Jedna cyfrowa częstotliwość udostępnia dwa kanały, które mogą być wykorzystane do rozmów lub jeden do rozmów, a drugi do transmisji danych. Strażacy korzystający z cyfrowych lub cyfrowo-analogowych radiotelefonów dostają do dyspozycji możliwość maskowania (zapobieganie nieuprawnionemu dostępowi do rozmów przez osoby trzecie) rozmów, wywołania indywidualne do innych abonentów lub grup, identyfikację abonentów, wywołania alarmowe, przesyłanie wiadomości tekstowych i statusów, przesyłanie pozycji GPS, wbudowany moduł Bluetooth do transmisji danych oraz głosu (w wyposażonych w te moduły urządzeniach), a wręcz możliwość połączeń telefonicznych. - Po odpowiednich uzgodnieniach między służbami, możliwa jest wzajemna komunikacja pomiędzy różnymi służbami za pomocą urządzeń cyfrowych, np. pogotowiem ratunkowym pracującym w standardzie MOTOTRBO a Strażą posiadającą urządzenia MOTOTRBO - mówi Michał Adamowicz.

Nowoczesne systemy łączności używane przez Straż Pożarną to większe bezpieczeństwo strażaków, większe szanse na uratowanie poszkodowanych, większa skuteczność walki z zagrożeniem, lepsza organizacja akcji. Należy mieć nadzieję, że dużo bardziej funkcjonalna technologia cyfrowej łączności zostanie szybko wdrożona we wszystkich jednostkach Straży w Polsce.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.