Cyfrowa Polska: w czym problem?

Cyfrowa Polska: w czym problem?04.02.2010 15:12

Polityczne pomysły na cyfryzację Polski są ważne, ale nie zawsze uwzględniają rzeczywiste potrzeby rynku - uważają przedstawiciele branży IT. Ich zdaniem ważniejsze jest ułatwienie dostępu do środków unijnych, a także dopracowanie ustawy o przetargach publicznych oraz partnerstwie prywatno-publicznym. To spowodowałoby znaczne przyspieszenie naszego kraju w wyścigu technologicznym bez konieczności tworzenia kolejnych planów cyfryzacji kraju

RRC Poland, dystrybutor zaawansowanego sprzętu IT i oprogramowania, z zainteresowaniem przyjął program rozszerzenia dostępu do Internetu przedstawiony kilka dni temu przez Prawo i Sprawiedliwość. Według polityków każdy nowy budynek miałby standardowo posiadać sieć światłowodową, podobnie jak obecnie posiada dostęp do wody czy prądu. Miałyby to zapewniać odpowiednie zmiany w prawie.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

_ - Cieszy nas fakt, że politycy rozumieją konieczność rozwoju polskiej infrastruktury IT. Wydaje się jednak, że ich rola w tym względzie powinna polegać na czym innym. Otóż ustawowe nakazy nie będą konieczne, o ile rząd i parlament zniosą pewne bariery, które wcale nie są bezpośrednio związane z cyfryzacją kraju. Natykam się na nie nieustannie, jako osoba odpowiedzialna za projekty finansowane z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej dotyczące dostępu do szerokopasmowego Internetu _ - mówi Paweł Jabłoński, Dyrektor ds. rozwoju RRC Poland na region Europy Środkowo-Wschodniej.

Zdaniem Pawła Jabłońskiego, przedsiębiorcy przede wszystkim oczekują maksymalnego uproszczenia dostępu do funduszy unijnych. Środki unijne stanowią ogromną szansę na zniwelowanie wykluczenia cyfrowego dla wielu mieszkańców wsi. Pozyskanie pieniędzy z UE powinno być łatwe i szybkie dla najmniejszej nawet gminy. Kolejną pilną kwestią jest dopracowanie ustawy o zamówieniach publicznych, które teraz ciągną się czasem miesiącami ze względu na odwołania, niejasne sformułowania etc.

_ - Równie ważne jest dopracowanie ustawy o partnerstwie prywatno-publicznym. Chodzi o to, aby gmina po wybudowaniu sieci szkieletowej mogła na jasnych zasadach współpracować z małymi, lokalnymi firmami w zakresie wprowadzania dodatkowych usług w oparciu o gotową infrastrukturę - _ kontynuuje Paweł Jabłoński. _ - Dobrym przykładem może być współtworzenie lokalnej telewizji IP, uruchomienie portali społecznościowych, które ułatwiałyby tworzenie rzeczywistego społeczeństwa informatycznego, jak również opracowanie internetowych baz usług, dajmy na to gospodarstw agroturystycznych. Zdecydowana większość gmin, ze względu na brak fachowców, nie zrealizuje sama tego rodzaju projektów w konkurencyjny, profesjonalny sposób. _

Według przedstawiciela RRC należy pogodzić się z tym, że na doprowadzenie światłowodów do każdego domu potrzeba kilkudziesięciu lat. Operatorzy telekomunikacyjni nie zainwestują ogromnych środków, które są do tego potrzebne dla niewielkich zysków, jakich mogą spodziewać się na terenach wiejskich. Zdaniem dyrektora ds. rozwoju RRC Poland należy natomiast jak najbardziej wspierać rozwój szerokopasmowego dostępu do Internetu za pośrednictwem technologii bezprzewodowych. To relatywnie tani i prosty sposób na informatyzację polskiej wsi. W tym celu należałoby m.in. zadbać o inwestycje w łącza telekomunikacyjne o dużym zasięgu, pomiędzy większymi ośrodkami.

_ - Jeśli przedsiębiorcom zapewni się jak najbardziej wolnorynkowe zasady prowadzenia biznesu, a jednocześnie ułatwi samorządom partnerstwo z lokalnymi firmami na jasnych zasadach, nasz kraj nabierze niemal natychmiast ogromnego przyspieszenia w wyścigu technologicznym. Kluczem do sukcesu jest także maksymalnie uproszczony dostęp do środków unijnych - _ podsumowuje Paweł Jabłoński.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.