Cyberprzestępcy rosną w siłę. Ataki nie ominą też Polski

Cyberprzestępcy rosną w siłę. Ataki nie ominą też Polski07.02.2019 07:33
Źródło zdjęć: © WP.PL

W 2018 r. liczba ataków hakerskich drastycznie wzrosła. Tylko w drugim kwartale skutki działań cyberprzestępców dotknęły 765 mln osób, co jasno pokazuje jak wielki jest to problem dla całego świata. Również dla polskich firm i pracowników.

Internetowe włamania, kradzieże danych i tożsamości, blokowanie systemów IT – to dziś realne zagrożenia. Dotychczasowe przekonanie, że nasze przedsiębiorstwa nie są przedmiotem zainteresowania cyberprzestępców zostały brutalnie zweryfikowane stratami wynikającymi choćby z ataków ransomware, które skutecznie zablokowały dane wielu polskich firm w 2018 roku. Doszło również do kilku spektakularnych ataków grup hakerskich, włączając w to zeszłoroczny atak DDoS na Home.pl – największy w ponad 20-letniej historii potentata na rynku usług hostingowych w Polsce.

4 na 10 firm doświadczyło cyberincydentu naruszającego bezpieczeństwo IT

Jak wynika z raportu VECTO, już niemal 40 proc. polskich firm zetknęło się ze zjawiskiem cyberprzestępczości.

- Respondenci potwierdzają, że kwestia zabezpieczeń danych firmowych jest istotna, ale świadomość ta nie przekłada się niestety na realne działania. Firmy wciąż naiwnie wierzą, że incydenty różnych form naruszenia integralności danych i systemów IT ich ominą. Według mnie jednak jest to tylko kwestią czasu. Do inżynierów VECTO codziennie zgłaszają się menedżerowie firm, których fundamentem polityki cyberbezpieczeństwa była właśnie taka wiara. Niestety, katalog działań naprawczych po ataku zwykle jest ograniczony i łączy się z poważnymi startami – finansowymi, operacyjnymi i wizerunkowymi – mówi Jakub Wychowański, członek zarządu VECTO.

Koszty cyberataków w ujęciu globalnym w 2021 r. wyniosą ok. 6 bilionów dol. Oznacza to podwojenie poziomu notowanego w 2015 r. W zaledwie sześć lat. Wkrótce zatem koszty te będą czterokrotnie wyższe od wartości obecnego, światowego rynku e-commerce.

Brak inwestycji sprzyja cyberprzestępcom

Nie istnieją żadne przesłanki by móc sądzić, że w tych kosztach nie będą partycypowały polskie firmy. Szczególnie, gdy zdamy sobie sprawę z tego, że tylko co czwarte przedsiębiorstwo monitoruje zagrożenia związane z cyberprzestępczością. 44 proc. ankietowanych uważa, że nie potrzebuje wsparcia pracownika (wewnętrznego lub zewnętrznego), który pomógłby zarządzać ryzykiem wynikającym z sieciowych incydentów. Oszczędności są tu kluczowym argumentem.

- W mojej ocenie jest to błędna strategia, albowiem konieczność inwestowania w obszar IT wymusza postęp cywilizacyjny oraz wciąż rosnący udział rozwiązań internetowych w dosłownie każdej działalności biznesowej. Coraz więcej firm generuje swoją wartość w oparciu o zasoby niematerialne, jak programy, czy bazy danych, zatem wizja ich utraty powinna być wystarczającym motywatorem do skutecznych metod ich zabezpieczenia – mówi Jakub Wychowański. Ten kierunek potwierdzają trendy globalne. Zaczyna dominować podejście, iż lepiej inwestować w ochronę. Zgodnie z raportem Global Market Insights poziom wydatków na bezpieczeństwo IT wzrośnie ze 120 mld dolarów w roku 2017 do 300 mld dolarów w 2024 r.

A jak jest u nas?

Tymczasem w Polsce, łącznie 70 proc. respondentów biorących udział w badaniu VECTO nie umie wskazać jasnych procedur postępowania po stwierdzeniu cyberataku lub przyznaje, że takich procedur w ich firmach po prostu nie ma. Gdy pojawia się realny problem i niezbędne jest podejmowanie racjonalnych, precyzyjnych kroków ograniczających straty, pracownicy nie wiedzą jak postępować.

- To szczególnie zadziwiające, bowiem przygotowanie scenariuszy postępowania w przypadku naruszenia bezpieczeństwa danych nie jest kosztowne. Podobnie, jak realizacja szkoleń dla pracowników. Obserwujemy bezpośrednią korelację wzrostu bezpieczeństwa IT z przeprowadzonymi szkoleniami. Ludzie po prostu wiedzą, co może być realnym zagrożeniem w sieci, jak cyberprzestępcy wykorzystują ich nieostrożność. Mając tę wiedzę, możemy redukować ryzyka już na poziomie pierwszych prób naruszenia bezpieczeństwa IT – dodaje Wychowański.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.