Coraz więcej zagrożeń w Androidzie

Coraz więcej zagrożeń w Androidzie12.11.2012 09:30
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Ataki na konkretne cele, oszustwa wykorzystujące luki typu zero-day w Javie i IE – między innymi te zagrożenia opisane zostały w najnowszym raporcie przygotowanym przez Trend Micro.

Ilość niebezpiecznego złośliwego oprogramowania i aplikacji adware zbierających dane użytkowników systemu Google Android wzrosła gwałtownie o 48. proc., z niecałych 30 tys. przypadków w czerwcu do prawie 175 tys. we wrześniu – wynika z najnowszego raportu Trend Micro podsumowującego trzeci kwartał 2012 roku. Podczas gdy dość rygorystyczna polityka sprawdzania aplikacji przed dopuszczeniem ich do sklepu App Store egzekwowana przez Apple zminimalizowała stopień ryzyka, otwarta platforma Google’a stała się tyglem dla niebezpiecznej działalności.

Podrabiane wersje legalnych aplikacji dla Androida to najczęstszy rodzaj złośliwego oprogramowania atakującego ten system. Wiele z nich służy do kradzieży danych, przejęcia całkowitej kontroli nad smartfonem użytkownika lub generowania ogromnych rachunków poprzez łączenie się z drogimi numerami.

Trend Micro wskazuje również na wzrost liczby „agresywnych aplikacji reklamowych (adware)”, które zbierają prywatne dane bez pozwolenia użytkownika. Wiele z nich rozprzestrzeniło się za pośrednictwem legalnie działających sieci reklamowych.

Pomimo tego, że celem większości aplikacji adware jest zbieranie informacji na temat użytkownika, istnieje cienka granica pomiędzy pozyskiwaniem danych na potrzeby marketingu i reklamy a pogwałceniem czyjegoś prawa do prywatności. Na społeczności twórców aplikacji spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie transparentności i jawności informacji na temat zakresu danych zbieranych za pośrednictwem bibliotek instalowanych w aplikacjach rozprzestrzenianych przez sieci reklamowe.

Istotne trendy w 3 kwartale 2012 roku:
- Zidentyfikowano niebezpieczne exploity wykorzystujące luki typu zero-day atakujące Javę i Internet Explorera. Luka w zabezpieczeniach tego ostatniego została wykorzystana przez cyberprzestępców w kampanii APT (advanced persistent threats – zaawansowane i ukierunkowane zagrożenia).
- Najbardziej rozpowszechnione było złośliwe oprogramowanie ZeroAccess, obecne czasem na stronach peer-to-peer. Stary robak DOWNAD/Conficker uplasował się tuż za nim na drugiej pozycji.
- Serwis PayPal przyciągnął najwięcej oszustów specjalizujących się w phishingu, natomiast LinkedIn zajął pierwsze miejsce wśród stron będących celem ataków Blackhole Exploit Kit.
- Jeśli otrzymaliśmy spam, pochodził on najprawdopodobniej z Arabii Saudyjskiej lub z Indii.
- Korporacje i instytucje rządowe w dalszym ciągu ponoszą straty w wyniku ataków APT. Zauważono również rozwój kampanii APT Lurid i Nitro.
- Zagrożenia i kwestie związane z prywatnością w mediach społecznościowych cały czas są ważnym problemem.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Problemy z ekranem dotykowym w iPhone’ie 5"

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.