Co twój szef może zobaczyć na Facebooku?

Co twój szef może zobaczyć na Facebooku?29.10.2012 11:25
Źródło zdjęć: © Gizmodo.pl

Zapytano 4400 młodych osób w wieku 18 - 25 lat z całego świata, w jaki sposób zarządzają oni swoimi internetowymi profilami oraz czy potrafią określić granicę między życiem osobistym, a zawodowym.

25 proc. użytkowników ma szefa wśród znajomych na Facebooku

Większość osób w grupie wiekowej 1. - 25 lat przyznaje, że będąc w pracy, po kryjomu korzysta ze smartfonów w celu przeglądania serwisów społecznościowych.

Okazuje się także, iż średnio jeden na ośmiu młodych pracowników wyładowuje swoją frustrację w sieci (komentując wydarzenia w firmie), a tylko 4. proc. z nich ukrywa swoje komentarze przed pracodawcami - 25 proc. tych osób rzeczywiście ma swoich pracodawców wśród "znajomych"!

Warto zwrócić uwagę, że to właśnie ludzie z badanej grupy wiekowej radzą sobie w internecie naprawdę dobrze. Mimo tego, połowa z nich chciała by usunąć z sieci niestosowne zdjęcia. Druga połowa nawet nie rozważa takiej możliwości.

Tylko 40 proc. młodych internautów myśli o ochronie danych osobowych

Internetowe profile, które prowadzimy, mają wpływ na każdą dziedzinę naszego życia. Powinniśmy wziąć odpowiedzialność za informacje, które umieszczamy w internecie - tylko 4. proc. osób przejmuje się faktem, że w sieci znajdują się ich dane osobowe. Ponadto tylko 4 na 10 badanych osób stosuje narzędzia służące zwiększonej ochronie prywatności w serwisach społecznościowych.

Jak zadbać o profesjonalny wizerunek w sieci

1. Pomyśl, zanim skomentujesz

Choć wydaje się to oczywiste, niektórzy z nas (pod wpływem emocji lub braku czasu na zastanowienie) odpisują i umieszczają komentarze niemal natychmiast. Nawet jeśli kilkukrotnie przeczytasz umieszczany przez siebie post, zawsze staraj się wrócić do niego po jakimś czasie. Nieważne, czy to Facebook czy Twitter - to, co wydaje się być właściwe w danym momencie, chwilę później może być już nieodpowiednie do sytuacji. Pamiętaj, że informacja (zdjęcie, wpis, komentarz) raz wrzucone do sieci zwykle zostaje tam na zawsze. Wbrew pozorom, internetowym „bohaterem”. zostać naprawdę łatwo. Warto się tylko zastanowić czy pracodawca to doceni?

2. Dostosuj swoje ustawienia prywatności

Dla wielu z nas Facebook jest zbiorowiskiem ludzi, których spotkaliśmy w różnym czasie i okolicznościach. Ludzi o różnych zainteresowaniach i co ważniejsze - różnym stosunku wobec nas (także zawodowym). A jednak rozmawiamy z nimi tak, jakby znajdowali się z nami w jednym pokoju. Dostosowanie swoich ustawień prywatności pomoże zatrzymać prywatne wpisy zanim dostaną się one w niewłaściwe miejsce (w razie wątpliwości, lepiej jest zastosować wskazówkę numer 1). Zaprosiłeś do znajomych szefa, wykładowcę? Twoje komentarze, filmiki, zdjęcia i weekendowe wyczyny niekoniecznie muszą wzbudzać w nich zachwyt.

3. Znaj i szanuj zasady swojej firmy

Nawet jeżeli firma nie ustaliła zasad korzystania z sieci społecznościowych, i tak możesz zostać zwolniony za nieposłuszeństwo! Miej się więc na baczności podczas korzystania z serwisów społecznościowych, aby uniknąć powiedzenia czegoś, czego pracodawca może nie tolerować.

Jeśli chodzi o rozmowy z pracodawcą, najlepszym sposobem jest wyobrazić sobie, że rozmawiamy o firmie w charakterze urzędowym. Zapobiegniesz dzięki temu zdradzeniu sekretów handlowych i naruszeniu reputacji twojej organizacji - co mogłoby doprowadzić do zwolnienia.

4. Sprawdź swoje dane online

Warto skorzystać z kilku narzędzi do identyfikacji i porządkowania profili społecznościowych, jak Google Alerts, Google Dashboard, SocialMention i WhosTalking. Pamiętaj, też o personalizacji wyszukiwań przez Google (podczas sprawdzania, warto wylogować się z konta Google). Nie kończ sprawdzania tylko na pierwszej stronie wyszukiwań, zawsze warto sprawdzić te kilka podstron więcej.

5. Niech sieci społecznościowe wyświadczą ci przysługę

Wykorzystaj internet na swoją korzyść. Rozpocznij od Goldenline, Profeo, LinkedIn i nie obawiaj się zapytać o rekomendację, gdy już utworzysz profil i nawiążesz znajomości. Załóż konto na Twitterze, zacznij prowadzić swój blog lub otwórz stronę internetową, aby sieć wyświadczyła ci przysługę i pomogła wypromować twoją osobę. Twoje nazwisko to najpotężniejsza marka, o którą możesz zadbać!

Co robisz, by poprawić swój cyfrowy wizerunek? Czy ty lub twój znajomy umieścił w sieci coś, co wpłynęło na Twoje relacje z pracodawcą? Warto o tym pomyśleć zawczasu, bo konsekwencje mogą być naprawdę trudne do przewidzenia.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.