Co realnie daje nam obecność w Polsce Campus Warsaw?

Co realnie daje nam obecność w Polsce Campus Warsaw?02.05.2017 08:13
Źródło zdjęć: © google

Po co Polsce ośrodek dla młodych przedsiębiorców? Wiele osób zadawało sobie takie pytanie, gdy startował Campus Warsaw. Dziś, niemal 1,5 roku później, mamy realne liczby odpowiadające na pytania sceptyków.

Campus Warsaw to mieszcząca się w zabytkowej fabryce wódki "Koneser" przestrzeń dla start-upów. Całość działa pod patronatem Google, młodzi przedsiębiorcy mogą za darmo uczestniczyć w wydarzeniach z ciekawymi osobami z branży. Początkujące firmy mogą tam też wynająć biurko.

- Gdy otwieraliśmy Campus w 2015 roku praktycznie nie było akceleratorów ani przestrzeni co-workingowych, stare fundusze robione dla startupów wygasały - opowiadał mi Rafał Plutecki, szef Campusu. - Społeczność startupowa gromadziła się w różnych miejscach raz na miesiąc. A teraz przestrzeni co-workingowych mamy 6, dwie kolejne są w drodze. Akceleratory - Polski Fundusz Rozwoju ogłosił dotowanie 9 z nich. A to ważne, bo na akceleratorze nie da się zarobić. Zostaje ogłoszona strategia typu "fund of funds": NCBiR oraz PFE będą mieć fundusze (które inwestują w spółki venture capital)
. W ciągu tych dwóch lat pojawił się niesamowity postęp. Campus Warsaw na pewno odegrał ważną rolę w stworzeniu impulsu, który zapoczątkował te zmiany.
Od 2015 roku wiele się zmieniło

- Ponad 20 tys. osób przewinęło się przez mury Campusu - mówił Plutecki. - Od startu zarejestrowało się ponad 9 tysięcy osób, ta liczba rośnie po kilkaset osób miesięcznie.

Źródło zdjęć: © google
Źródło zdjęć: © google

Campus rozwijał się tak dynamicznie, że Google przeniósł go do większej, lepiej dostosowanej do większej społeczności przestrzeni. Ale to nie koniec nowości. W Campusie uruchamiane są trzy nowe programy.

- Pierwszy to Launchpad Start - program dla firm, które tworzą produkt i mają prototyp - mówił Plutecki - Nie muszą jeszcze zarabiać, ale chcą pokazać produkt, dowiedzieć się, jak stworzyć strategię wejścia na rynek, jak stworzyć zespół, jak pozyskać pierwszych klientów, jak pozyskać inwestora, itd. Tu jest bardzo duże zapotrzebowanie. Drugi to Campus Residency - sześciomiesięczny program. Zapraszamy spółki, które już zaczęły generować przychody. To może być 1-2 tys. dolarów, ale musi rosnąć. Mogą też być firmy, które mają np. 100 tys. złotych przychodu, mają w Polsce grupę klientów i chcą się nauczyć, co dalej. To ten etap, kiedy zespoły są niewielkie, nie ma jeszcze struktury ani długofalowej strategii. Będziemy wyłaniać od 10 do 15 takich spółek co pół roku. Bez żadnych kosztów i bez oddawania udziałów dostaną miejsce do pracy, dostęp do mentorów i doradców po to, żeby pracować nad trzema zdefiniowanymi celami biznesowymi. Trzeci to Launchpad Accelerator - 14-dniowy program w San Francisco dla startupów, które są w ostatniej fazie, czyli skalowania globalnego.
Jak podsumowuje Google w specjalnym raporcie: "Start-upy zrzeszone w ramach Campus Warsaw utworzyły ponad 621 miejsc pracy i pozyskały fundusze przekraczające 22,6 mln zł". W większości są to firmy specjalizujące się w branżach takich jak B2B/enterprise, dane i analityka, reklama, e-commerce czy fintech/bitcoin.

W trakcie rozmowy ze mną Plutecki wskazywał, że 40 proc. firm rozwijających się pod skrzydłami Campusu ma ambicje międzynarodowe, zwłaszcza jeśli chodzi o rynek anglojęzyczny. Kilka próbuje swoich sił w Brazylii. Co ciekawe, szef Campusu odradzał rynek chiński.

- Chiny… są trudne kulturowo. Tam się prawie nikomu nie udało. Największe koncerny amerykańskie, z największą ilością pieniędzy nie dają sobie tam rady. Chiny to droga przez mękę, a jak się uda, to zaraz będzie chiński konkurent, który przejmie całość. Trzeba na ten rynek wchodzić przez joint venture. Demograficznie i konsumencko bardzo kuszące miejsce, ale prawnie i kulturowo bardzo odległe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.