Co dalej z technologią systemu identyfikacji radiowej i podskórnymi chipami?

Co dalej z technologią systemu identyfikacji radiowej i podskórnymi chipami?25.02.2016 11:37
Źródło zdjęć: © chip

Przyspiesza obsługę klienta, usprawnia logistykę oraz systemy antykradzieżowe, pomaga w zarządzaniu łańcuchem dostaw i ewidencją osób. To tylko kilka z jej zastosowań. Technologia RFID, z której korzystają już tacy giganci, jak Toyota, Walmart czy Zara ? szturmem wdarła się na rynek i znajduje coraz szersze zastosowanie. Czy to początek rewolucji?

RFID – a co to właściwie jest?
Zasada działania RFID (Radio-Frequency IDentification), czyli systemu identyfikacji radiowej, jest bardzo prosta. System składa się z dwóch komponentów: znacznika (nazywanego również tagiem, inteligentną etykietą lub transponderem) oraz czytnika RFID, który – jak nazwa wskazuje – służy do odczytania danych zawartych w znaczniku. Komunikacja między tymi komponentami oparta jest o fale radiowe i najczęściej działa automatycznie. Przykład? Bramki w sklepach lub na lotniskach. Co najważniejsze, układ może być bardzo mały (nawet 0,05x0,0. mm) i w przeciwieństwie do systemu kodów kreskowych (wykorzystujących technologię optyczną), nie potrzebuje kontaktu "wzrokowego" - wystarczy, że znacznik znajdzie się w strefie oddziaływania czytnika (nawet w znacznej odległości).

Ponadto czytniki RFID mogą obsługiwać wiele etykiet jednocześnie, co umożliwia np. błyskawiczną i pełną identyfikację produktów –. z dokładnością do sztuki – w całym łańcuchu dostaw. Co ważne, znaczniki bardzo ciężko jest podrobić – na etapie produkcji każdy z nich otrzymuje indywidualny numer. System cechuje się też dużą odpornością na zakłócenia oraz usterki mechaniczne, może wytrzymać temperatury nawet do 100 stopni Celsjusza i jest wodoodporny.

W pracy, w sklepie, w autobusie

Co prawda, pierwsze urządzenia bazujące na RFID (np. zamki otwierane za pomocą klucza radiowego) były już stosowane kilkanaście lat temu, ale technologia dopiero teraz przeżywa prawdziwy rozkwit. RFID wykorzystuje się m.in. do produkcji biletów okresowych komunikacji publicznej oraz systemów identyfikacji pojazdów lub sterujących szlabanami wjazdowymi.

W bibliotekach, za pomocą fal radiowych, można szybko zlokalizować wybraną książkę, w produkcji –. wykryć podróbki, a w sprzedaży – lepiej zarządzać dostawami i zabezpieczyć sklep przed kradzieżą.

Technologia na dobre zadomowiła się też w dużych i średnich przedsiębiorstwach –. nie tylko jako wygodny system rejestracji czasu pracy czy ewidencji pracowników, ale także w celu kontroli obiegu i autoryzacji dokumentów.

RFID, quo vadis?

System identyfikacji radiowej, jak każda technologia przechowywania danych, ma swoich przeciwników i zwolenników. Gdy w ubiegłym roku firma Epicenter ze Sztokholmu zaproponowała pracownikom możliwość wszczepienia pod skórę układu radiowego RFID –. wywołało to niemałe kontrowersje.

Z drugiej strony: w Szwecji już od lat funkcjonują ID-kort (elektroniczne dowody osobiste) z chipem RFID, które być może niebawem znajdą zastosowanie również w naszym kraju. Taki układ nie przechowuje żadnych dodatkowych informacji poza tymi, które znajdują się na froncie dokumentu. Za jego pomocą można np. zdalnie podpisywać dokumenty i wiele spraw załatwić przez Internet, co może znacząco ograniczyć biurokrację.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Samsung Galaxy S7 i Galaxy S7 edge od dziś w T-Mobile

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.