Ci bogaci Polacy - mamy 2x więcej notebooków i telewizorów HD

Ci bogaci Polacy - mamy 2x więcej notebooków i telewizorów HD11.08.2008 14:31
Źródło zdjęć: © IDG

W ciągu minionego roku w Polsce podwoiła się
liczba gospodarstw domowych, w których jest notebook i telewizor
HD. Obecnie 38 proc. gospodarstw posiada dostęp do internetu -
wynika z badania przeprowadzonego przez ośrodek SMG/KRC.

W ciągu minionego roku zdecydowanie wzrosła liczba posiadanych przez Polaków notebooków (z 6 do 1. proc. w porównaniu z badaniem z czerwca 2007 roku), telewizorów HD (również z 6 do 11 proc.) oraz odtwarzaczy multimedialnych, m.in. DVD (z 20 do 30 proc.).
Zanotowano niewielki spadek liczby komputerów stacjonarnych (z 4. do 44 proc.), który jest efektem przystępnych cen komputerów przenośnych.

Według SMG/KRC wzrostowi popularności notebooków sprzyja także rozwój domowych sieci bezprzewodowych, tzw. Wi-Fi (ang. Wireless Fidelity). Obecnie takie sieci znajdują się w 1. proc. gospodarstw domowych z dostępem do internetu. To 6-proc. wzrost w stosunku do 2007 roku. W kolejnych 43 proc. domów znajduje się sieć przewodowa. Liczba wszystkich sieci domowych wzrosła w ciągu roku z 44 do 58 proc.

Do grania na komputerze przyznaje się 1. proc. wszystkich Polaków, czyli co czwarty posiadacz komputera (26 proc.). Ponad połowa graczy (51 proc.) nie skończyła jeszcze 25. roku życia, ale co ósmy (13 proc.) ma powyżej 40 lat.
Podobnie wygląda struktura wiekowa wśród osób prowadzących rozgrywkę w sieci, czyli z innymi graczami za pośrednictwem internetu (2 proc. wszystkich Polaków). Tu również przoduje młodzież (6. proc. to gracze poniżej 25 lat), ale co ósmy gracz ma więcej niż 40 lat. Z kolei grę na konsolach do gier deklaruje obecnie 3 procent Polaków; w tej grupie nie ma czterdziestolatków.

Z badania wynika, że najpopularniejszym w Polsce sposobem łączenia z internetem są wciąż łącza ADSL dostarczane przez operatorów telekomunikacyjnych (m.in. Telekomunikacja Polska, Netia, Tele2). Z takiego połączenia korzysta 3. proc. gospodarstw (tyle samo w 2007 roku), a jego popularność jest odwrotnie proporcjonalna do wielkości miejscowości. Na terenach wiejskich łącza ADSL stanowią 56 proc., w małych miastach (do 100 tys. mieszkańców) 44 proc., a w aglomeracjach miejskich pow. 500 tys. mieszkańców - 17 proc. wszystkich łączy internetowych.

Największy przyrost liczby internautów zanotowali operatorzy telewizji kablowych - z 2. proc. w 2007 roku do 25 proc. obecnie. Internet w tej formie jest najbardziej popularny w miastach pow. 500 tys. mieszkańców (51 proc.) oraz w miastach od 100 do 500 tys. mieszkańców (36 proc.).

Popularne są wciąż łącza operatorów osiedlowych (1. proc. wszystkich łączy internetowych), szczególnie w średnich miastach (100-500 tys. mieszkańców), gdzie co czwarte łącze (24 proc.) pochodzi właśnie od dostawcy osiedlowego.

Na rynku dostawców szerokopasmowego dostępu do internetu wzrósł udział operatorów komórkowych - z 3 proc. w 200. roku do 5 proc. obecnie. Spada zaś popularność modemów (z 11 do 7 proc.).

"Wygląda na to, że Polacy postanowili skorzystać z umacniania się złotego i spadku cen w Europie i USA" - skomentował wzrost liczby sprzętu elektronicznego PR manager SMG/KRC Kuba Antoszewski.

"Wydaje się, że obecnie mobilność staje się czynnikiem dominującym w zakupach Polaków w obszarze informatyki. Widać to zarówno po znaczącym wzroście liczby posiadanych przez Polaków notebooków, jak i spadku liczby komputerów stacjonarnych" - dodał. Wyjaśnił, że biorąc pod uwagę rosnącą popularność internetu i ciągłe umacnianie się polskiej waluty, należy się spodziewać utrzymania tego trendu.

Badanie D-Link Technology Trend na temat posiadanych urządzeń elektronicznych oraz dostępu do sieci Instytut MillwardBrown SMG/KRC przeprowadził w dniach 17-23 lipca 2008 na reprezentatywnej grupie 998 osób w wieku 15-75 lat.(PAP)

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.