Chroń prywatność przed Google

Chroń prywatność przed Google12.05.2009 13:30

Ilość oraz profil przechowywanych przez Google danych może wywoływać niepokój. Czy internetowy gigant nie wie o nas zbyt wiele, gromadząc dane o poczcie elektronicznej, dokumentach aplikacji webowych, wyszukiwanych hasłach, informacjach zdrowotnych, lokalizacji geograficznej czy filmach oglądanych w YouTube? Na szczęście nie jesteśmy bezbronni. Możemy zadbać o swoją prywatność w Google, co więcej - firma sama dostarcza odpowiednie narzędzia. Sprawdź, jakie.

Z technicznego punktu widzenia Google nie może o nas - użytkownikach - wiedzieć wszystkiego. Firma przechowuje jednak ogromne ilości informacji, dotyczących naszej internetowej aktywności realizowanej na lub za pośrednictwem jej serwerów. Postępowanie ze zgromadzonymi danymi (jak wyjaśnia Peter Fleischer, firmowy doradca ds. prywatności) określają trzy zasady - Google ich nie sprzedaje, bez zgody użytkownika nie magazynuje i nie wykorzystuje do wyświetlania reklam.

Dane uzyskiwane przez Google dzielą się na dwie kategorie. Pierwsza z nich to treści wytwarzane przez użytkowników, kontrolowane przez nich i związane z ich kontami w usługach spółki. Druga - to logi serwerowe, związane z plikami cookie zapisywanymi i przechowywanymi na dyskach lokalnych komputerów. Dane z logów nie są uważane za informacje mogące służyć identyfikacji użytkownika, zawierają jednak szczegóły dotyczące interakcji z usługami Google, takie jak żądania wyświetlenia stron WWW (wraz z datą i godziną), historię wyszukiwania, adres IP czy też jeden lub więcej identyfikatorów plików cookie, unikalnych dla twojej przeglądarki.

Źródło zdjęć: © (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © (fot. IDG)

Jeśli czujesz, że twoja prywatność w wyniku korzystania z wyszukiwarki, przeglądarki Google Chrome, aplikacji webowych Google Apps, czy też poczty Gmail jest zagrożona, mamy dla ciebie kilka porad.

@ Poznaj swoje prawa w zakresie ochrony prywatności.

Odwiedź Centrum Prywatności Google. Znaleźć tu można wszystko, co związane jest z funkcjonującymi w firmie praktykami dotyczącymi ochrony prywatności. Równie ciekawym źródłem jest specjalny kanał w serwisie YouTube - Privacy Channel -, dostarczający praktycznych wskazówek, jak skuteczniej chronić prywatność online.

@ Dbaj o materiały, jakie tworzysz w usługach sieciowych.

Część zasobów generowanych przez użytkowników w serwisach Google jest domyślnie publicznie dostępna - dotyczy to np. obrazów wgrywanych do usługi Picasa Web Albums. Wystarczy zaznaczyć odpowiednie pole wyboru aby uwolnić się od tej bolączki ( można zaznaczyć opcję dostępności plików tylko dla wybranych, zalogowanych użytkowników lub wyłącznie po kliknięciu otrzymanego linku ). Innym przykładem ochrony jest aktywacja opcji "off the record" w Google Chat, dzięki czemu rozmowy nie są zapisywane w historii komunikatora.

Z kolei Współrzędne Google, usługa "śledząca" lokalizację geograficzną, domyślnie nie ujawnia informacji. Aby mieć do nich dostęp, należy otrzymać autoryzację od użytkownika, który je wprowadził. Usługa nie gromadzi też historii, ale jedynie dane o ostatniej znanej lokalizacji.

@ Wyłącz usługę podpowiedzi w przeglądarce Chrome.

Domyślne ustawienia aplikacji przewidują zapisywanie historii odwiedzanych stron internetowych. Dlatego, kiedy otwierasz nową kartę w Chrome, program wyświetla "podpowiedź w postaci najczęściej odwiedzanych witryn, najchętniej używanych wyszukiwarek, ostatnio zapamiętanych zakładek i zamkniętych kart." Możesz wyłączyć tę funkcję w Opcjach programu. Zwróć przy tym uwagę na tryb incognito - po jego aktywacji przeglądarka nie będzie zapisywać historii odwiedzonych stron i pobranych plików.

@ Wyłącz Historię przeglądanych zasobów sieciowych.

Dane magazynowane przez firmę dzięki informacjom, jakie zostawiasz w Historii przeglądanych zasobów sieciowych nie są wykorzystywane do serwowania reklam. Wiedz jednak, że jeśli uaktywniłeś tę funkcję, to dane te będą przechowywane po wsze czasy, o ile ich nie skasujesz lub nie wyłączysz Historii.

@ Nie mów Google, jakie chcesz reklamy.

Od 1. marca br. Google serwuje reklamy nie tylko w oparciu o informacje kontekstowe (wyszukiwane przez użytkownika frazy) ale także dzięki historii odwiedzanych przez niego stron. Wystarczy, że Google przypisze użytkownika do jednaj z kategorii (stworzy jego profil), wg których będzie on targetowany. Np. osobna zidentyfikowana jako "sportowiec" będzie stykać się z reklama nowych butów Nike, nawet poszukując przepisów na ciasto czy kupując bilet na samolot.
Możesz usunąć kategorie zainteresowań przypisane ci przez Google lub w ogóle zrezygnować z udziału w programie. Pamiętaj jednak, że aby wypisać się trwale, musisz zainstalować dodatkową wtyczkę w przeglądarce internetowej i to każdej, z której korzystasz ( plugin dostępny jest obecnie dla Interne Explorera, Firefoksa, Chrome'a i Safari ).

@ Pamiętaj o SSL w Gmailu.

Listy elektroniczne odbierane i pisane w Gmailu można szyfrować. Dane logowania są domyślnie szyfrowane za pomocą algorytmów SSL, natomiast obsługa korespondencji już szyfrowana nie jest, aby nie wpływało to na wydajność poczty. Stosowną opcję ( _ Używaj zawsze bezpiecznego protokołu HTTPS _ ) znaleźć można w menu _ Ustawienia | Ogólne _ konta Gmail, w sekcji _ Połączenie przeglądarki _.

Źródło artykułu:idg.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.