Celem hakerów był system haseł firmy Google

Celem hakerów był system haseł firmy Google20.04.2010 12:53
Źródło zdjęć: © AFP

"New York Times" wraca we wtorek do ataku hakerów na "własność intelektualną" firmy Google, o którym głośno było na początku roku. Gazeta twierdzi, że zaatakowany został system haseł i opisuje mechanizm kradzieży oraz wskazuje na potencjalne konsekwencje

Od kiedy Google ujawnił w styczniu, że hakerzy wykradli informacje z jego komputerów, szczegóły tej kradzieży są pilnie strzeżoną tajemnicą firmy. "NYT" dotarł jednak do kogoś, kto zna te szczegóły i twierdzi, że skradziono m.in. jeden z "klejnotów koronnych" firmy - system haseł, kontrolujący dostęp milionów użytkowników na całym świecie do niemal wszystkich usług sieciowych Google'a, w tym poczty elektronicznej i aplikacji biznesowych.

Źródło zdjęć: © (fot. AFP)
Źródło zdjęć: © (fot. AFP)

Chodzi o program Gaja (od greckiej bogini), który w grudniu zeszłego roku stał się - jak twierdzi informator "NYT" - celem błyskawicznego, trwającego niespełna dwa dni ataku. Gaję opisano publicznie tylko raz, podczas konferencji technicznej cztery lata temu. Jej zadaniem jest umożliwienie użytkownikom i pracownikom Google'a posługiwanie się tylko jednym hasłem do korzystania z szerokiego zakresu usług.

"NYT" pisze, że - jak się wydaje - hakerzy nie ukradli haseł użytkowników Gmail (poczty internetowej Google'a). Firma szybko zaczęła wprowadzać znaczące zmiany w zabezpieczeniach swych sieci. Istnieje jednak niebezpieczeństwo, choćby nawet bardzo małe, że hakerzy mogą znajdować słabe punkty, o których istnieniu sam Google może nawet nie wiedzieć - ostrzega nowojorska gazeta, powołując się na niezależnych ekspertów komputerowych.

Zdaniem "NYT", te nowe szczegóły spowodują zapewne nasilenie debaty na temat bezpieczeństwa i ochrony prywatności w ogromnych systemach komputerowych, które gromadzą informacje milionów użytkowników indywidualnych i firm. Ponieważ ogromne ilości cyfrowych informacji są przechowywane w serwerach takich gigantów jak Google, oferujących usługi znane jako "cloud computing", już jeden wyłom w zabezpieczeniach może mieć katastrofalne rezultaty.

Amerykańska gazeta szczegółowo opisuje grudniowy atak na Google'a. Zaczęło się od wiadomości odebranej przez pracownika tej firmy w Chinach, posługującego się programem Microsoft Messenger - twierdzi osoba, wprowadzona w szczegóły wewnętrznego śledztwa. Ów pracownik kliknął przesłany mu adres internetowy i wszedł na "zatrutą" stronę, otwierając w ten sposób hakerom dostęp do swojego komputera, a potem do komputerów zespołu programistów w centrali Google'a w Mountain View w Kalifornii. Ostatecznie hakerzy uzyskali dostęp do repozytorium, wykorzystywanego przez ten zespół.

Google poinformował o kradzieży 1. stycznia, zapowiadając zmianę swej polityki wobec Chin w związku z kradzieżą jego "własności intelektualnej". Sprawa ta stała się źródłem poważnych napięć w stosunkach amerykańsko-chińskich. Zapytania do internetowej wyszukiwarki Google'a zaczęto przekierowywać z Chin kontynentalnych do oddziału tej firmy w Hongkongu.

"NYT" pisze, że system Gaja jest nadal w użyciu; zmienił tylko nazwę na Single Sign-On. Google konsekwentnie odmawia podawania szczegółów, zapewniając jedynie, że skutecznie zajęto się kwestiami bezpieczeństwa, wynikłymi w związku z grudniową kradzieżą.

Amerykańska gazeta pisze, powołując się na nieokreślonych bliżej ekspertów, że Google szybko zorientował się, że padł ofiarą ataku hakerów i nie wiadomo, jakie były konsekwencje kradzieży. Jedną z najbardziej alarmujących możliwości byłoby wprowadzenie przez hakerów trojana - potajemnych "tylnych drzwi" - do systemu Gaja. Na szczęście wydaje się to mało prawdopodobne. Jednak dostęp do oryginalnych kodów źródłowych Google'a mógłby zapewnić hakerom wiedzę o słabych punktach Gai, o których mogą nie wiedzieć nawet inżynierowie Google'a.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.