Brave - nowa przeglądarka, która ma rozwiązać problem reklam w internecie

Brave - nowa przeglądarka, która ma rozwiązać problem reklam w internecie01.02.2016 14:36
Źródło zdjęć: © Daniel Oines / CC

Brendan Eich, jeden ze współzałożycieli Mozilli i współtwórca Firefoksa, pracuje nad zupełnie nową przeglądarką internetową. Ma się ona uporać z jednym z największych problemów internetu – reklamami – w sposób, który zadowoli zarówno użytkowników jak i dostawców treści. Cel jest niezwykle ambitny, ale też jego zrealizowanie może być jedynym sposobem na zapewnienie dalszego istnienia sieci w formie takiej, jaką znamy.

Brendan Eich, jeden ze współzałożycieli Mozilli i współtwórca Firefoksa, pracuje nad zupełnie nową przeglądarką internetową. Ma się ona uporać z jednym z największych problemów internetu - reklamami - w sposób, który zadowoli zarówno użytkowników, jak i dostawców treści. Cel jest niezwykle ambitny, ale też jego zrealizowanie może być jedynym sposobem na zapewnienie dalszego istnienia sieci w formie takiej, jaką znamy.

Jak wynika z badań, prowadzonych przez firmę analityczną Global Web Index, obecnie już ok. 40 proc. użytkowników sieci korzysta z aplikacji blokujących wyświetlanie internetowych reklam. Oznacza to wzrost o aż 12 punktów procentowych, w porównaniu z połową 2015 roku. Liczba ludzi, stosujących tego typu rozwiązania, rośnie więc w bardzo dużym tempie. I jest to bardzo zła wiadomość.

Trwa bowiem przez to swoisty "wyścig zbrojeń" między dostarczycielami treści a użytkownikami. Reklamy są portalom i serwisom internetowym potrzebne do działania - finansują treści, za które czytelnicy i odbiorcy sami nic nie płacą. Większa liczba blokujących reklamy osób oznacza, że stają się one coraz bardziej agresywne i namolne. Trafiają do mniejszej liczby użytkowników, muszą być więc bardziej widoczne, by ich skuteczność była możliwie największa. Tyle tylko, że jeszcze mocniej powoduje to wzrost zainteresowania oprogramowaniem blokującym. Powstaje w ten sposób błędne koło - bardziej agresywne reklamy powodują zwiększenie liczby użytkowników całkowicie ich unikających, co z kolei jeszcze bardziej zwiększa agresywność reklam.

Jak coraz częściej zauważają branżowi specjaliści, taki stan rzeczy nie może trwać długo. Tradycyjna forma reklamy w internecie zaczyna być coraz mniej możliwa do utrzymania. Jeżeli finansowane z niej serwisy mają dalej istnieć, potrzebne będzie jakieś nowe rozwiązanie.

I przeglądarka Brave ma być właśnie tym wyjściem z impasu. Jej pomysłodawca, Brendan Eich, chce, by pogodziła ona użytkowników i dostarczycieli treści. Z jednej strony Brave całkowicie blokować ma wszystkie tradycyjne reklamy. Z drugiej jednak, zbierać dane na temat użytkownika, tak, by serwować mu nieinwazyjne i nieprzeszkadzające w użytkowaniu internetu płatne ogłoszenia.

Twórca przeglądarki zapewnia, że sposób zbierania przez nią danych ma być całkowicie anonimowy i nie naruszać prywatności użytkowników w sposób, w jaki robią to obecne reklamy. Jednocześnie jednak, na podstawie pozyskanych informacji, przeglądarka ma być w stanie tak dopasować wyświetlane treści, by ich skuteczność była jak największa.

Eichowi udało się już pozyskać na realizację tego pomysłu 2,5 miliona dolarów od inwestorów. Jeżeli się uda, chce on, by Brave dzielił się przychodami z dostarczycielami treści - tak, by trafiało do nich 55-70 proc. pieniędzy z wyświetlanych przez przeglądarkę reklam.

Jest to oczywiście tylko jeden pomysł na uporanie się z problemem reklam i ich blokowania. Czy się uda? Trudno powiedzieć, ale jeżeli nie, to potrzebne będzie jakieś inne rozwiązanie. W innym wypadku możemy się za jakiś czas obudzić w rzeczywistości, w której realizowanie jakichkolwiek ambitniejszych treści w internecie przestanie być w ogóle możliwe.

_ Dominik Gąska _

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.