Boeing 747 ma już 47 lat! Zobacz, jak powstaje najsłynniejszy z samolotów pasażerskich

Boeing 747 ma już 47 lat! Zobacz, jak powstaje najsłynniejszy z samolotów pasażerskich09.02.2016 14:30
Źródło zdjęć: © flickr / Aero Icarus / CC BY 20

Boeing 747 to samolot-legenda: ulubieniec miłośników lotnictwa i prawdziwy geniusz inżynierów koncernu Boeing. Dokładnie 47 temu miał miejsce oblot pierwszej wersji tej maszyny. Jest to jeden z największych samolotów odrzutowych na świecie (ustępuje tylko Airbusowi A380 i Antonovowi An-225).

p

Źródło zdjęć: © (fot. flickr / Aero Icarus / CC BY 20)
Źródło zdjęć: © (fot. flickr / Aero Icarus / CC BY 20)

Wsród przedstawicieli 747-40. znajdują się wersje towarowe (o długim lub krótkim zasięgu), bez wingletów, półtowarowe, a także z dłuższym i krótszym pokładem górnym. Produkcja 747-400 zakończyła się w 2009 roku. Ten czterosilnikowiec, to najlepiej sprzedający się model z całej rodziny. Wyprodukowano go niemal w ilości 700 sztuk. Powstało osiem wariantów maszyny o różnym przeznaczeniu. Pasażerski 747-400 posiada dwukrotnie dłuższy pokład górny względem wersji pierwotnej, dodatkowy zbiornik paliwa, dłuższe, ale lżejsze skrzydła, szklany kokpit itp. 747-400 ma "elastyczną" kabinę pasażerską, co pozwala liniom lotniczym na zmianę konfiguracji siedzeń w ciągu jednej nocy - zajmuje to 8 godzin. To właśnie tą maszyną australijska linia Quantas ustanowiła rekord świata w długości lotu cywilnego. Podróż z Londynu do Sydney trwała 20 godzin i 9 minut, ale bez pasażerów i ładunku. 747-400 w konfiguracji 2-klasowej posiada 524 miejsca, natomiast w 3 klasach może pomieścić ich 416. Samolot osiąga prędkość przelotową
równą 913 km/h, przy maksymalnym zasięgu 13 450 km. Jako ciekawostkę można wskazać, że w maszynie znajdziemy 274 km przewodów i 8 km rur i 66150 kg aluminium

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia / forcdan)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia / forcdan)

Boeing Dreamlifter to specjalna wersja 747. przystosowana do lotów cargo. Jest to szerokokadłubowy samolot transportowy. Ładunek umieszczany jest w maszynie za pomocą najdłuższej na świecie lotniczej ładowarki. Skonstruowano go modyfikując istniejącego już Boeinga 747-400. Używany jest do transportu części Boeinga od dostawców z całego świata. Koncepcja samolotu została zaprojektowana częściowo przez Moskiewskie Biuro Boeinga i Boeing Rocketdyne, a otwierany ogon zaprojektowano w partnerstwie z Gamesa Corporación Tecnológica. Modyfikacje wykonano w Republice Chińskiej przez Evergreen Aviation Technologies Corporation - wspólne przedsiębiorstwo grupy Evergreen EVA Air i General Electric. Pierwszy 747 Dreamlifter (LCF) wyprowadzono z hangaru portu lotniczego Tajpej-Taiwan Taoyuan 17 sierpnia 2006 roku. 9 września z powodzeniem zakończył on swój pierwszy lot testowy.

Źródło zdjęć: © (fot. flickr / ERIC SALARD / CC)
Źródło zdjęć: © (fot. flickr / ERIC SALARD / CC)

Boeing 747-8

Najnowsza odsłona modelu 747, czyli 747-8, jest najnowocześniejszą maszyną amerykańskiego koncernu. Jak twierdzi producent, jest to najdłuższy i najbardziej ekologiczny samolot na świecie w swojej klasie. Podobnie jak poprzednie JumboJety, tak i ten powstaje w stanie Waszyngton w północno-zachodnich Stanach Zjednoczonych, w miejscowości Everett. Zakład umieszczony niedaleko Seattle to jedynie montażownia. Części napływają do niej z całego świata - fotele z Niemiec, elementy skrzydeł z Chin, klapy - z Australii. Na całą konstrukcję Boeinga 747-8 składa się ponad 6 milionów części! Samolot o długości 7. m i szerokości 68 m jest w wstanie przelecieć dystans odpowiadający jednej trzeciej obwodu kuli ziemskiej bez tankowania!

Źródło zdjęć: © (fot. flickr / Ivan Wong Rodenas / CC BY-ND 20)
Źródło zdjęć: © (fot. flickr / Ivan Wong Rodenas / CC BY-ND 20)

Katastrofy i incydenty

Dwa Boeingi 74. (linii lotniczych KLM i PanAm) zderzyły się w gęstej mgle. Maszyna holendersko-francuskiego przewoźnika wjechała w kołującego 747 amerykańskich linii. W wyniku katastofy zginęły 583 osoby (ocalało 61 pasażerów). Obie maszyny leciały do Las Palmas (Gran Canaria), ale w związku z ogłoszonym alarmem bombowym, zostały przekierowane na lotnisko Los Rodeos - niewielki port lotniczy, nieprzygotowany do przyjęcia dwóch tego typu maszyn w tym samym czasie.

W czerwcu 198. roku samolot linii British Airways lecący z Londynu (Heathrow) do Auckland (z pięcioma międzylądowaniami) wleciał w chmurę pyłu wulkanicznego wyrzuconego przez Galunggung. W efekcie wszystkie cztery silniki samolotu przestały pracować. Maszynę skierowano do Dżakarty - po opuszczeniu chmury udało się uruchomić napęd (jeden silnik jednak ponownie uległ awarii). Samolot został bezpiecznie sprowadzony na ziemię.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia / michaklootwijk)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia / michaklootwijk)

W listopadzie 199. roku jeden z Boeingów 747 należący do chińskiego przewoźnika China Airlines, na nieistniejącym już lotnisku Kai Tak, wypadł z pasa startowego i osiadł na mieliźnie. Incydent obył się bez ofiar śmiertelnych, ale pilotowi postawiono zarzut niedopełnienia procedur (w panujących wówczas warunkach powinien on zrezygnować z lądowania). Także w 1998 roku maszyna linii Korean Air - lądująca w Seulu - wypadła z pasa. Samolot zatrzymał się na trawiastym terenie, 100 metrów za krańcem betonowej drogi startowej.

  1. lat temu, 31 października 2000 roku głośno było o katastrofie 747 w Tayouan (lot do Los Angeles, przewoźnik Singapore Airlines). Pilot na skutek złej widoczności i ulewnego deszczu pomylił pasy. Podczas taranowania pojazdów lotniskowych maszynie odpadło podwozie - piloci wjechali bowiem na remontowaną drogę startową. Samolot zatrzymał się dopiero na ścianie terminalu cargo. Zginęło 83 pasażerów.
Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.