Biometria to przyszłość zabezpieczeń w technologii. Kody pin już nie wystarczą

Biometria to przyszłość zabezpieczeń w technologii. Kody pin już nie wystarczą18.09.2017 17:18
Źródło zdjęć: © flickr.com

Uwierzytelnianie za pomocą tradycyjnie rozumianych haseł to już przeżytek - pisze w poniedziałek "The Wall Street Journal". Celem coraz większej grupy dostawców usług jest ich całkowita eliminacja. Z pomocą przychodzi wykorzystanie uwierzytelniania biometrycznego.

W miarę, jak wzrasta liczba coraz bardziej wyrafinowanych i zaawansowanych operacyjnie przestępstw komputerowych, wykorzystanie tradycyjnie rozumianych haseł w budowie zabezpieczeń dla usług cyfrowych jest uznawane za coraz mniej bezpieczne.

Z pomocą przychodzi biometria. Skany twarzy, odcisków palców i systemy monitorujące zachowanie użytkowników - na przykład częstość korzystania z zainstalowanych na urządzeniu aplikacji - to według "WSJ" przyszłość uwierzytelniania.

Wielkie wycieki danych jak ten, który niedawno dotknął firmę Equifax, pokazują zdaniem amerykańskiego dziennika, że użycie w procesach uwierzytelniania danych takich, jak numery ubezpieczenia społecznego czy inne dane osobowe to również ślepy zaułek.

Mastercard obecnie wyposaża swoich pracowników w komputery, które mają wbudowane czytniki linii papilarnych. Firma testuje również system rozpoznawania skanowanych uprzednio twarzy pracowników, na podstawie którego przyznawany jest wstęp na teren budynku. W marcu Mastercard podpisał umowę o współpracy z firmą NuData, której technologia może być wykorzystana dla identyfikacji osób na podstawie na przykład tego, w jaki sposób trzymają w dłoni smartfon, ale też innych informacji biometrycznych.

Z punktu widzenia korzystających z usług klientów, brak haseł do logowania może jednak być problematyczny. "WSJ" zaznacza, że poczucie bezpieczeństwa użytkowników w przypadku braku tradycyjnych zabezpieczeń może być dużo mniejsze.

- Biometrycznym technologiom uwierzytelniania daleko jeszcze do doskonałości, jak na przykład rozpoznawaniu twarzy - mówi Steve Wilson, który prowadzi badania nad cyfrową tożsamością w firmie Constellation Research. - abo oświetlone pomieszczenie bądź kilkudniowy zarost mogą już stać się przyczyną, która uniemożliwi klientowi dostęp do usługi - zwraca uwagę.

- Biometria w zabezpieczeniach to również nieustanny wyścig z cyberprzestępcami - mówi Wilson i przypomina, że systemy rozpoznawania twarzy bardzo łatwo oszukać, na przykład z wykorzystaniem wysokiej jakości druku 3D bądź dokładnych animacji.

Vasco Data Security International, firma dostarczająca rozwiązania dla cyberbezpieczeństwa, wskazuje na konieczność wykorzystania "detektorów życia", które wbudowane w system proszą użytkownika, by w procesie uwierzytelniania mrugnął, bądź wykonał określony ruch głowy.

Coraz więcej firm wykorzystuje również rozwiązania z zakresu analityki behawioralnej zachowań użytkowników. Dzięki uczeniu maszynowemu mogą one dokonywać uwierzytelniania osób korzystających z aplikacji w czasie rzeczywistym, na przykład przez analizę ruchów, czy też prędkość pisania na klawiaturze.

Jedną z firm wykorzystujących uwierzytelnianie tego rodzaju jest Aetna, która zastosowała je w swoich aplikacjach mobilnych - weryfikując osobę używającą aplikacji przez rejestrację pociągnięcia palca.

Biometria to również rejestrowanie i rozpoznawanie głosu, które zyskuje coraz więcej zainteresowania w Dolinie Krzemowej, a także inne metody uwierzytelniania - na podstawie rozpoznawania pisma odręcznego, kształtu ucha, a nawet próbek DNA.

Według analityków, korzystanie z tylko jednego rodzaju zabezpieczeń jest coraz mniej wskazane w obliczu rozwijającej się cyberprzestępczości. (PAP)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.