Bez komórki jak bez ręki - co kupują Polacy?

Bez komórki jak bez ręki - co kupują Polacy?17.06.2009 12:00
Źródło zdjęć: © IDG.pl

Dane z największych serwisów aukcyjnych, takich jak Allegro.pl, fruli.pl oraz porównywarek ofert - Nokaut.pl i Skąpiec.pl - potwierdzają, że szukamy okazji cenowych i możliwości kupowania wysokiej jakości telefonów po atrakcyjnych cenach.

W Polsce sprzedaż telefonów komórkowych wciąż systematycznie rośnie, choć na 10. obywateli przypada już 110 aparatów. Pragniemy coraz bardziej funkcjonalnych modeli, ale nie zawsze nas na nie stać. Komórki zdominowały nasze życie. Z ich pomocą już nie tylko prowadzimy rozmowy i wysyłamy SMS-y, ale słuchamy muzyki, radia, robimy zdjęcia i filmy, wysyłamy i odbieramy maile, korzystamy z Internetu oraz gramy. To powoduje, że jesteśmy do nich coraz bardziej przywiązani. Według badań już blisko połowa z nas nie może sobie wyobrazić życia bez komórki.

Źródło zdjęć: © (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © (fot. IDG)

W Polsce najwięcej aparatów sprzedaje Nokia. Na drugim miejscu uplasował się Samsung, któremu pola w ostatnim czasie ustąpił Sony Ericsson. W okresie ostatnich dwóch lat bardzo dynamicznie rósł popyt na nowoczesne, zaawansowane technologicznie aparaty. Poszukujemy modeli, z pomocą których można odtwarzać pliki multimedialne, robić dobrej jakości zdjęcia lub też wygodnie korzystać z Internetu. Według GfK Polonia, w ubiegłym roku Polacy kupili ponad milion sztuk tego rodzaju aparatów, o 6. proc. więcej niż w roku 2007. Jednak najnowsze modele bogatych w funkcje telefonów (smartfonów) wciąż pozostają poza zasięgiem finansowym statystycznego Polaka.

Jak podkreśla Marcin Kwaśniak, redaktor naczelny miesięcznika Twoja Komórka, to właśnie przez wysoką cenę, Polacy wciąż kupują bardzo niewiele modeli, które pozwalają łatwo wykorzystywać większość funkcji biznesowych. „Choć bardzo byśmy chcieli, aby było inaczej, w Polsce telefony ciągle wykorzystywane są głównie do rozmów oraz wysyłania SMS-ów. Telefony takie jak BlackBerry lub iPhone –. a to właśnie one pozwalają wygodnie korzystać z Internetu, wysyłać i odbierać pocztę elektroniczną – są głównie sprzedawane wraz z drogimi taryfami dla firm. Rzadko trafiają do osób fizycznych. Dla Polaków ich cena rynkowa jest po prostu nie do zaakceptowania.” - powiedział Marcin Kwaśniak.

Jedną z opcji tanich zakupów są propozycje serwisów aukcyjnych. W ofertach dostępnych na Allegro.pl zaawansowane modele kosztują ponad tysiąc złotych –. średnio o kilkanaście do kilkudziesięciu procent taniej niż w salonach. W serwisie fruli.pl, który prowadzi licytacje smartfonów ceny sprzedaży są jeszcze bardziej atrakcyjne. Dlatego też nowe aparaty z wysokiej półki to bardzo pożądany towar, który jest tu najchętniej licytowany. Tym bardziej, że można go nabyć średnio za kilkadziesiąt złotych. „W tym tygodniu zwycięzca licytacji zapłacili za model Smartphone HTC Touch HD 182 złote, a za BlackBerry 900 Bold 199 złotych. Sprzedajemy najlepsze, luksusowe modele telefonów około sześciokrotnie taniej niż w salonach.” – powiedziała Agnieszka Gierus, dyrektor marketingu w serwisie fruli.pl.

Polacy poszukują okazji wśród ofert zaawansowanych modeli telefonów komórkowych. Potwierdzają to wyniki serwisów internetowych, które oferują usługi porównywania cen produktów. W pierwszej dziesiątce najbardziej poszukiwanych aparatów są te o bardzo bogatej funkcjonalności. „W serwisie jest ok. 24. proc. więcej rejestracji ofert sprzedaży telefonów komórkowych niż stacjonarnych. Użytkownicy częściej zaglądają na strony ofert aparatów mobilnych. W Top 10 najczęściej wyszukiwanych telefonów znalazło się 5 modeli Nokia, 3 aparaty LG i 2 modele Samsung.” – powiedział Tomasz Maj z serwisu Nokaut.pl. W serwisie Skąpiec.pl statystyka jest nieco inna. Tu ofert sprzedaży modeli komórkowych jest o 50 proc. więcej względem stacjonarnych. „Wśród modeli komórkowych najczęściej poszukiwanych przez kupujących króluje Nokia, która w pierwszej dziesiątce ma aż 6 modeli. 3 modele należą do firmy Sony Ericsson i jeden do Samsunga – jest to obecnie najbardziej popularny model – SGH-I900 Omnia. Polacy intensywnie porównują ceny
nowych, zaawansowanych technologicznie telefonów. Jeśli chodzi o najbardziej popularne telefony stacjonarne Panasonic z 8 modelami detronizuje Siemensa, reprezentowanego w pierwszej dziesiątce przez 2 modele.” – powiedziała Monika Janiszewska, specjalistka ds. PR w serwisie Skąpiec.pl.

Źródło zdjęć: © (fot. LG)
Źródło zdjęć: © (fot. LG)

Stacjonarne do lamusa?
Czy szybko rosnąca popularność komórek sprawi, że wkrótce telefonia stacjonarna zniknie z naszego rynku? „Nie wydaje mi się, by telefonia stacjonarna miała w krótkim czasie całkowicie zostać wyeliminowana przez komórkową. Z dwóch powodów. Po pierwsze, jest jednak w naszym społeczeństwie ogromna grupa ludzi w średnim wieku i starszych, dla których podstawowym narzędziem do komunikowania się pozostanie telefon stacjonarny. Drugi powód to jakość dostępu do Internetu. Tu nieporównywalnie lepsze wyniki oferuje telefonia stacjonarna niż usługi operatorów komórkowych.”. – powiedział Marcin Kwaśniak.

Tymczasem w Allegro na sprzedaż wystawianych jest dziesięciokrotnie więcej telefonów mobilnych niż stacjonarnych. Z kolei serwis fruli.pl zawęził asortyment aparatów wyłącznie do zaawansowanych komórek. „Według naszych badań, Polacy w wieku poniżej 3. lat poszukują najnowocześniejszych modeli aparatów. Jednocześnie bardzo aktywnie znajdują okazje cenowe. Dlatego aukcje telefonów cieszą się tak dużym zainteresowaniem i obecnie mają duży udział we wszystkich licytacjach organizowanych na fruli.pl.” – dodaje Agnieszka Szymula, prezes zarządu Fruli Sp. z o.o.

Z roku na rok w Polsce powoli spada liczba posiadaczy telefonii stacjonarnej. Tradycyjny telefon coraz częściej traktowany jest jako narzędzie do prowadzenia rozmów o charakterze rodzinnym, w zaciszu domowym. Według serwisów Allegro, Fruli, Skąpiec i Nokaut obecnie wśród Internautów zdecydowanie większym zainteresowaniem cieszą się produkty dla telefonii komórkowej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.