Banderola to za mało. Rewolucyjny sposób na sprawdzenie jakości alkoholu

Banderola to za mało. Rewolucyjny sposób na sprawdzenie jakości alkoholu10.09.2020 20:31
Nowa technologia pozwala dokładnie zidentyfikować whisky
Źródło zdjęć: © Unsplash | Dylan de Jonge

Okazuje się, że przedmiotem badań naukowców jest także whisky. Specjaliści z Uniwersytetu St Andrews opracowali nową technologię, która umożliwi ustalenie autentyczności trunku z niesamowitą dokładnością. A wszystko bez odkręcania korka.

Rekordowe butelki whisky potrafią sięgać ceny rzędu powyżej miliona funtów brytyjskich. Jednak jak się okazuje, nawet wtedy nie można być pewnym, czy ma się do czynienia z oryginalnym trunkiem.

Chodzi o to, żeby szkocka była szkocką

Naukowcy z wydziału fizyki i astronomii University of St Andrews opracowali nową technologię wykorzystującą lasery (dokładnie opisali ją tutaj). Dzięki ich wiązkom mogą dokładnie zeskanować zawartość butelki – bez jej otwierania.

Musieli jednak pokonać nie lada przeszkodę – aby otrzymać wiarygodne pomiary, trzeba było znaleźć sposób na zarejestrowanie sygnałów świetlnych jedynie z wnętrza butelki, z pominięciem szkła.

Globalne ocieplenie kontra alkohol. Ulubione trunki zagrożone

Dokonali tego tzw. metodą laserowej spektroskopii, gdzie przekaźnik laserowy oświetla dany obiekt i dokonuje pomiaru światła rozbijając je na poszczególne widma. Owe widma mają swoje zakresy i na ich podstawie można właśnie ustalić, z jaką substancją mamy do czynienia.

Fałszywe alkohole słono kosztują brytyjski rząd

Fałszowanie alkoholu, a także handel podróbkami przynoszą brytyjskiej gospodarce roczne szkody w wysokości aż 200 milionów funtów. Dane te ujawnił Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej w opracowaniu z 2018 r.

Inne badanie z tego samego roku, którego dokonało Scottish Universities Environmental Research Centre w East Kilbride wykazało, że spośród 55 butelek whisky wystawionych na aukcjach, aż 21 z nich okazało się fałszywkami. To zatrważająca ilość. W roku 2017 chiński pisarz-milioner Zhang Wei został oszukany w jednym z hotelów. Był święcie przekonany, że pije kieliszek whisky wyprodukowanej w 1878 roku. Wydał za niego 10 tysięcy dolarów, a okazało się, że była to fałszywka.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.