Automapa 4 - test programu

Automapa 4 - test programu24.08.2007 14:30

Kończą się wakacje, ale to nie oznacza, że nie można skorzystać z ładnej pogody. Jesienne wypady za miasto to chyba najlepsza część rozpoczynającego się roku szkolnego. Postanowiliśmy przetestować, jak sobie radzi nowa wersja Automapy - programu przeznaczonego do zestawów nawigacji satelitarnej. Jej popularność to efekt kompatybilności z urządzeniami z systemem Windows Mobile. Czy rzeczywiście można całkowicie zdać się na program i mieć gwarancję dotarcia do celu? I tak i nie - przeczytaj naszą recenzję, aby dowiedzieć się więcej i zobacz materiały wideo, które umieściliśmy w tekście.

Na początek warto przypomnieć wszystkim miłośnikom nawigacji satelitarnej, że niedawno uruchomiliśmy specjalne centrum tematyczne poświęcone GPS - http://gps.idg.pl, gdzie można znaleźć zarówno podstawowe informacje, jak i zaawansowane testy sprzętu czy poradniki kupującego. Oprócz artykułów znajdują się tam aktualności, filmy, opisy produktów oraz wiele przydatnych programów.

Zaletą programu Automapa jest to, że pracuje ono zarówno z kieszonkowymi komputerami z odbiornikiem GPS, jak i samodzielnymi zestawami do nawigacji satelitarnej. Jest to o tyle istotne, że daje użytkownikowi dość spory wybór urządzeń. Głosy za dwoma rodzajami odbiorników GPS rozkładają się równomiernie, z niewielką przewagą komputerów kieszonkowych. Więcej na ten temat znajdziesz w pojedynku GPS samodzielny ( samochodowy ) kontra GPS zintegrowany z telefonem - http://www.pcworld.pl/pojedynek/216.htmlUrządzenia testowe

Nasz test Automapy 4 przeprowadziliśmy przy użyciu zestawu GPS NavRoad NR350 oraz HTC Touch działającego pod kontrolą systemu Windows Mobile 6. Pomimo większej funkcjonalności tego drugiego produktu, to zdecydowanie lepiej korzystało nam się z NavRoad, bo posiadał większy wyświetlacz ( 3,5 cala ) i nie wymagał obsługi rysikiem. Łatwo sobie wyobrazić sytuację, w której kierowca manipulując pisakiem po ekranie wpada na pojazd przed sobą.

Apelujemy do kierowców:

NIE PROGRAMUJCIE URZĄDZENIA W TRAKCIE JAZDY. GPS SŁUŻY DO WSKAZYWANIA DROGI, A NIE ZABAWY!

Na temat HTC Touch możecie przeczytać w tekście E-maile na dotyk z Windows Mobile 6 - http://www.idg.pl/artykuly/55412.html. Urządzenie nie jest wyposażone w odbiornik GPS, więc korzystaliśmy z zewnętrznego odbiornika łączącego się z HTC Touch za pomocą łącza radiowego Bluetooth.

Program AutomapaJest to typowy program do nawigacji satelitarnej. Żeby streścić jego funkcje w jednym zdaniu, należy powiedzieć "Poprowadzi kierowcę z punktu A do punktu B jak po sznurku". Jednak funkcjonalność programu jest znacznie większa. Przede wszystkim posiada on opcję nawigacji głosowej, więc kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi. Wszystkie najważniejsze funkcje były dostępne już w poprzedniej wersji Automapy. Chodzi tu m.in. o automatyczne wykrywanie konfigurację odbiornika GPS, wyznaczanie trasy przejazdu, wytyczanie nowej trasy w przypadku zjechania z pierwotnie zaplanowanej, zapis śladu GPS, obracanie mapy, obliczanie długości trasy i czasu przejazdu, dodawanie punktów użytkownika czy obsługa przycisków urządzenia GPS.Wersja 4 została gruntownie przebudowana. Architektura aplikacji została przeprojektowana, tak by zmniejszając zapotrzebowanie na pamięć jednocześnie przyspieszyć działanie i umożliwić obsługę wielokrotnie większej objętości danych mapy oraz POI ( czyli "punktów wartych
zainteresowania" ) całej Europy. Automapa obsługuje bowiem zarówno mapy Polski, jak i całego kontynentu. Różnica oczywiście odzwierciedla się w cenie programu.

Najważniejszym usprawnieniem jest wprowadzenie widoku trójwymiarowego mapy, który jest szczególnie przydatny na urządzeniach pracujących z ekranem w poziomie ( tryb landscape ). Oczywiście można wyłączyć ten tryb i przejść do klasycznego 2D. Zmieniono interfejs i przebudowano menu: - Nowe menu "Jedź do...",
- Nowe ekrany wyszukiwania POI i adresów,
- Wyszukiwanie POI znajdujących się na lub blisko wyznaczonej trasy,
- Dodatkowe podręczne "Punkty Ulubione",
- Zapamiętywanie ostatnio wybieranych punktów na mapie i miejsc adresowych ( opcja "Poprzednie miejsca" ),
- Zapamiętywanie uprzednio używanych kategorii POI, miast i ulic w celu przyspieszenia obsługi ekranów wyszukiwania POI i adresów,
- Kompletna obsługa wszystkich komponentów ekranowych AM za pomocą klawiszy sprzętowych.

Przeprojektowano także okno aplikacji, przebudowane panele Pilota i Komputera Pokładowego, wprowadzono nowe panele informacyjne, niezależne układy ekranu dla urządzeń pracujących w poziomie ( tryb landscape ), które lepiej wykorzystują proporcje i rozmiary ekranu. Producent także nie zapomniał o usprawnieniu algorytmów wyznaczania tras i ich rekalkulacji w trakcie nawigacji.A tak naprawdę...

Korzystanie z Automapy jest bardzo intuicyjne, pod warunkiem, że przeczytasz instrukcję. Niestety bez tego trudno połapać się w wielu ustawieniach, a wyświetlane informacje często wprowadzają użytkownika w błąd. Sam program uruchamia się dość długo, jednak nie zauważyliśmy żadnego spowolnienia w trakcie pracy.

W celu przetestowania wybraliśmy się na jednodniową wycieczkę z Warszawy do Kazimierza Dolnego nad Wisłą. Aplikacja bez problemu wytyczyła trasę przez Górę Kalwarię. Postanowiliśmy jechać jednak trasą na Lublin E372. Denerwującą rzeczą był upór Automapy w trzymaniu się wytyczonej trasy. Nawet po wyjechaniu z Warszawy głos informował o konieczności zawrócenia, skręcenia w prawo i co chwila rozpoczynało się wytyczanie nowej drogi. Na światłach nie wytrzymaliśmy nerwowo i skasowaliśmy całą trasę, nakazaliśmy wyznaczenie zupełnie nowej ( rozpoczynającej się w aktualnym miejscu na mapie ) i dopiero wtedy program wytyczył prawidłowy ( czyli optymalny ) szlak prowadzący drogą E372. Po tym irytującym incydencie Automapa prowadziła nas jak po sznurku. W Garwolinie budowana jest trasa szybkiego ruchu, która tylko częściowo jest otwarta. Niestety nie została ona zaznaczona na mapie i w efekcie jechaliśmy przez nieznane ( według Automapy ) tereny. Po wyjeździe z miasta wszystko wróciło do normy. Przez cały czas
korzystaliśmy z widoku trójwymiarowego, do którego dość łatwo jest się przyzwyczaić. W samym Kazimierzu Dolnym rozczarowało nas oznaczenie zabytków, bo nie wszystkie atrakcje zostały uwzględnione na mapie. Na szczęście nie pojechaliśmy tam bez odpowiedniego przygotowania, więc poradziliśmy sobie bez GPS. Warto pamiętać o takich szczegółach w trakcie planowania wycieczki.Radary i droga powrotnaW drodze powrotnej postanowiliśmy zdać się całkowicie na Automapę i jechaliśmy dokładnie według wskazówek. Droga wydała nam się nieco gorsza, jednak czas przejazdu nie różnił się zbytnio od pierwotnego. Z drugiej strony, gdybyśmy jechali nie w sobotę a w dzień roboczy na pewno utknęlibyśmy w gigantycznym korku na ul. Puławskiej w Warszawie.

Program ma wbudowaną funkcję ostrzegania kierowcy o radarach ustawionych przez dzielnych stróżów prawa. Na ok. 500 m przed tym punktem w samochodzie rozlega się dźwięk ostrzeżenia. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ale... Mapa nie uwzględnia dopuszczalnej prędkości na konkretnym odcinku, więc nawet przy 50 km/h kierowca jest ostrzegany. Po drugie, na kilkanaście ostrzeżeń nie było ani jednego radiowozu czy fotoradaru, więc trzeba samodzielnie zająć się weryfikacją.

PodsumowanieJeśli stać Cię na wydanie ponad 400 zł za elektroniczną mapę Polski lub ponad 800 zł za mapę Europy, to naprawdę warto mieć taki program. Do tego należy doliczyć koszt samego urządzenia. Testowany NR350 jest sprzedawany już w komplecie z programem.

Otrzymasz gwarancję dotarcia do celu, jednak jeśli znasz trasę, to program wyda ci się toporny i prymitywny. Dzieje się tak dlatego, że Automapa 4 nie odbiera informacji o korkach i aktualnych przebudowach.

Automapa 4 nie zastąpi orientacji w terenie, śledzenia drogowskazów czy znaków informacyjnych. Razem z odbiornikiem GPS stanowi po prostu ułatwienie dla kierowców, którzy mogą bez odrywania się od prowadzenia samochodu śledzić trasę.

Wszystkie obrazki pochodzą z serwisu automapa.com.pl

Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.