Auta będą bez kierowcy, ale z lepszą mapą

Auta będą bez kierowcy, ale z lepszą mapą24.05.2014 09:46
Źródło zdjęć: © Lokalizacja.info

Samochód bez kierowcy samodzielnie dowiezie pasażerów do domu? Jesteśmy coraz bliżej realizacji tej wizji. A jak się to ma do lokalizacji? Ano ma. Bez bardzo dokładnej mapy ani rusz.

Samochód bez kierowcy? W pierwszej chwili na myśl przychodzą pojazdy Google. Ale Amerykanie nie są jedyni. Lista producentów aut, którzy eksperymentują przy autonomicznych samochodach, jest coraz dłuższa. I pełna prestiżowych marek. Wymieńmy choćby kilka: Audi, BMW, GM, Ford, Lexus, Mercedes, Nissan, Toyota, Volvo. Stop. Wystarczy. To nie blog motoryzacyjny.

Dokładność map do jakiej zdążyliśmy przywyknąć to za mało dla samojeżdżących prototypów. Przekonałem się o tym na własnej skórze podczas jazd autonomicznych Volvo dookoła Goteborgu. Szwedzka firma wspólnie z miastem, a także miejscowym parkiem technologicznym, tworzą projekt, wedle którego już w 201. roku po wybranych drogach Goteborga będzie się poruszać 100 wylizingowanych samochodów. Zautomatyzowanych samochodów. Firmowy PR kreuje świetną wizję: masz więcej czasu dla siebie. Podczas podróży samochodem. Póki co po 50 km pętli w formie kilkupasmowej drogi. Specjalnie opisanej przez ekipę Here. Ile to kosztowało Volvo? Słodka tajemnica Szwedów.

Źródło zdjęć: © (fot. Lokalizacja.info)
Źródło zdjęć: © (fot. Lokalizacja.info)

Mapa o poziomie dokładności, który zapewne wystarczyłby na potrzeby szczególnie wymagających wojskowych. Choć Volvo nie zdradza szczegółów, to używa tych samych słów, które już wcześniej słyszałem od Audi. Specjalnie przygotowana bardzo szczegółowa mapa parkingu. Brzmi pięknie nieprawdaż? Audi również wymaga większego poziomu detali: na potrzeby zautomatyzowanego supernowoczesnego parkingu w swoim rodzinnym mieście: w Ingolstadt. Z perspektywy kierowcy: opuszczasz samochód, klikasz odpowiednią ikonę w smartfonie i samochód spokojnie sam odjeżdża w najbliższego wolnego miejsca postojowego.

Ani razu nie padło słowo o uzyskanym poziomie dokładności map. Ani z ust przedstawicieli Audi, ani też z Volvo. Niemniej Here napracowało się zgodnie z indywidualnym zamówieniem. A resztę zrobili technicy. W przypadku Volvo sięgnęli po zaawansowane anteny Trimble: piękne grzybki znane na co dzień geodetom. Dlaczego akurat takie? Już wiemy, że standardowo instalowane odbiorniki GPS w samochodach nie gwarantują odpowiedniej precyzji. Pozostanie na wybranym pasie ruchu to nie tylko zasługa systemu kamer i funkcji utrzymania na właściwym kursie.

Wróćmy do bardziej detalicznej mapy. Ekipa musi bardzo dokładnie zebrać dane o lokalizacji pasów ruchu, nachyleniach, zjazdach, rondach. Słowem wszystko o drogach i infrastrukturze. Stąd w użyciu technika laserowa, czujniki radarowe i zdalne skanowanie niemal całego otoczenia. A to oznacza ogromną ilość danych. I wolniejsze przejazdy. Przy obecnych niedoskonałościach pogody: nagrywanie materiału tylko w słoneczne dni. Deszcz jest wrogiem skanowania laserowego, co jest nie lada wyzwaniem w przygotowaniu dobrej mapy. Jeszcze niedawno TomTom zapewniał, że obecny poziom dokładności map można osiągnąć podróżując w ruchu miejskim z normalną prędkością, a na drogach ekspresowych i autostradach nawet znacznie szybciej. Czy to oznacza, że w przypadku samochodów autonomicznych mapa ze ściśle określonym położeniem pasów ruchu i precyzyjnie opisanymi łukami wymaga podróży w tempie emeryta w Tico? Niestety tak. Pójdźmy krok dalej: samochody do zbierania danych będą tamować ruch? Możliwe. I częściej kręcić się po
parkingach. Jeśli projekt Volvo nie wymagający kosztownych inwestycji w infrastrukturę przejdzie. Przejdzie?

Źródło zdjęć: © (fot. Lokalizacja.info)
Źródło zdjęć: © (fot. Lokalizacja.info)

O ile w przypadku autonomicznych samochodów firmy zbierające dane mają już sporą dozę pewności co do wymogów wobec map, o tyle kwestia parkingów wciąż stoi pod znakiem zapytania. Koncerny samochodowe pracują bowiem nad różnymi rozwiązaniami. Audi stawia na kosztowne inwestycje w infrastrukturę (ciekawe ilu nadzorców parkingów zafunduje sobie system wymagający łączności z samochodem i prowadzenia go jak po sznurku). Volvo zmierza w kierunku możliwie jak najmniejszych inwestycji ze strony właścicieli parkingów: wymaga jedynie spójnej bazy danych o wolnych miejscach postojowych. Aktualizowanej oczywiście na bieżąco, by system nawigacji w samochodzie mógł wybrać najkorzystniejszą lokalizację. O to akurat nie będzie szczególnie trudno: wyszukiwarki stanowisk parkingowych znamy przecież już z uśmierconego programu nawigacji samochodowych Navigon Live. Nieważne, że działała okazjonalnie. Ważne, że była i wykonano pierwszy krok, by ułatwić parkowanie samochodu w coraz bardziej zatłoczonych miastach. A jaki będzie
następny?

Polecamy na stronach Lokalizacja.info: Tablica z informacjami o korkach

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.