Ataki na kolekcjonerów mil lotniczych

Ataki na kolekcjonerów mil lotniczych21.07.2011 15:31

Kaspersky Lab poinformował właśnie o pojawieniu się nowych ataków phishingowych. Tym razem cyberprzestępcy wzięli na swój celownik mile gromadzone w ramach programów lojalnościowych linii lotniczych. W czerwcu ataki takie były skierowane na Niemców, teraz przyszła kolej na Brazylijczyków.

W nowym rodzaju ataków phishingowych najciekawsze jest to, że mile skradzione klientom linii lotniczych stają się nowym rodzajem waluty wśród cyberprzestępców i phisherów, którzy mogą wykorzystywać je do rezerwowania i sprzedawania biletów, a nawet w transakcjach między grupami przestępczymi.

Ataki polegają na masowym wysyłaniu wiadomości phishingowych, które oferują możliwość zdobycia większej liczby punktów w programie lojalnościowym lub atrakcyjnych nagród. Niekiedy potencjalna ofiara jest proszona o powtórne zarejestrowanie się na fałszywej stronie WWW.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Ponadto brazylijscy phisherzy rejestrują domeny, wykorzystując nazwy, które wydają się być związane z liniami lotniczymi, podczas gdy w rzeczywistości nie są. W niektórych atakach wykorzystywane są trojany modyfikujące system operacyjny w celu przekierowania ofiary na strony phishingowe –. wszystkie z nich żądają numeru rejestracyjnego klienta oraz hasła dostępu do programu lojalnościowego. Takie dane wystarczają cyberprzestępcy do kradzieży konta i wszystkich mil.

Kilku pasażerów poskarżyło się już lokalnym mediom w związku z atakami przeprowadzonymi na ich konta w serwisach linii lotniczych oraz wykorzystaniem zgromadzonych przez nich mil do wystawienia biletów na nieznane osoby. Jedna z ofiar twierdzi, że straciła z tego tytułu równowartość około 7 60. dolarów amerykańskich. Oficjalnie nie można przenieść mil na inną osobę, jednak cyberprzestępcy mogli wykorzystać fałszywe tożsamości.

Nie jest to pierwszy przypadek, gdy cyberprzestępcy zaatakowali osoby często podróżujące. Podobne ataki zostały odnotowane w czerwcu w Niemczech, gdzie nowa wersja trojana SpyeEye ukradła mile klientom linii lotniczych.

„Najbardziej interesującym aspektem ostatnich ataków jest fakt, że cyberprzestępcy wykorzystują skradzione mile jako formę waluty" - mówi Fabio Assolini, ekspert z Kaspersky Lab. „Natknęliśmy się na oferty z podziemia, w których cyberprzestępcy próbują sprzedać dostęp do brazylijskiego botnetu składającego się z 3 30. maszyn, który potrafi ‘wysłać nieograniczoną ilość spamu’, żądając za to około 60 dolarów lub 60 000 mil w programie konkretnych brazylijskich linii lotniczych. Z kolei autor innego ogłoszenia szuka partnera do wymiany skradzionych mil lotniczych na skradzione karty kredytowe”.

Osoby gromadzące mile w programach lojalnościowych linii lotniczych powinny zachować czujność i nie reagować na żadne podejrzane wiadomości e-mail.

Źródło: _ Kaspersky Lab _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.