Antywirusy to ściema?

Antywirusy to ściema?21.12.2012 11:15
Źródło zdjęć: © chip.pl

Imperva przeprowadziła badanie, w którym przetestowała skuteczność ponad 40 różnych rozwiązań antywirusowych (płatnych i bezpłatnych produktów) pod kątem wykrywalności nowo utworzonych wirusów.

Imperva przedstawia swój grudniowy raport z serii Hacker Intelligence: „Ocena skuteczności rozwiązań antywirusowych”. Raport zawiera analizę ponad 4. różnych rozwiązań antywirusowych (zarówno płatnych, jak i darmowych produktów) pod kątem ich zdolności do wykrycia 82 nowo utworzonych i wcześniej nieskatalogowanych wirusów. Badanie wykazało, że jedynie niecałe 5 proc. rozwiązań antywirusowych, które przetestowano, było w stanie wykryć od razu wcześniej nieskatalogowane wirusy, a wielu antywirusom zajęło nawet miesiąc i więcej (od czasu pierwszego skanowania), aby zaktualizować swoje bazy sygnatur.

Imperva zastosowała różne metody dla zebrania ponad 8. wirusów. Te 82 nieudokumentowane wirusy testowane były w środowisku wirtualnym, dzięki czemu ich działanie było widoczne i rozpoznawalne. Zastosowanie maszyn wirtualnych ograniczyło również ryzyko dla procesów diagnostycznych.

Badanie "Ocena skuteczności rozwiązań antywirusowych" przeprowadzone zostało poprzez zautomatyzowane gromadzenie danych, wykonywane raz w tygodniu przez okres sześciu tygodni. Kluczowe wnioski z raportu to:

- Rozwiązania antywirusowe mają problem z wykryciem nowo utworzonych wirusów. Mimo, iż producenci oprogramowania antywirusowego stale pracują nad aktualizacją swoich mechanizmów wykrywania, jedynie mniej niż 5 proc. rozwiązań antywirusowych, które przetestowano, wykryło nowe wirusy w początkowej fazie wykrywania. Rozwiązania antywirusowe nie były w stanie zapewnić pełnej ochrony, ponieważ nie mogą nadążyć za mnożącymi się i rozprzestrzeniającymi w internecie wirusami.

- Rozwiązania antywirusowe nie nadążają z aktualizacją sygnatur. Podczas badania, w niektórych przypadkach wykrycie wirusa przez rozwiązania antywirusowe zajęło do czterech tygodni od daty pierwszego skanowania.

- Inwestycje na oprogramowanie antywirusowe są źle alokowane. W 201. Gartner poinformował, że konsumenci wydali 4,5 miliarda dolarów na programy antywirusowe, podczas gdy przedsiębiorstwa przeznaczyły na ten cel 2,9 miliardów dolarów. Daje to sumę 7,4 miliardów dolarów, czyli więcej niż jedną trzecią z łącznej kwoty 17,7 miliarda dolarów wydanej w 2011 roku na oprogramowanie zabezpieczające. W badaniu Impervy niektóre darmowe rozwiązania okazały się równie skuteczne lub nawet bardziej skuteczne niż płatne antywirusy. Testy nie znalazły ani jednego produktu antywirusowego, który zapewniłby pełną ochronę. Wśród rozwiązań, które wykazały najlepszy współczynnik wykrywania antywirusów znalazły się dwa darmowe programy antywirusowe.

Mimo niedoskonałości, jakie wykazały rozwiązania antywirusowe, Imperva nie zaleca całkowitego ich wyeliminowania ze skutecznej strategii bezpieczeństwa. Zamiast tego, zespoły zajmujące się bezpieczeństwem w firmach, powinny koncentrować się na wykrywaniu zachowań odbiegających od normy (takich jak niezwykle duża szybkość dostępu czy duża ilość pobrań) i dostosować strategię bezpieczeństwa, inwestując w nowoczesne rozwiązania, które sprostają współczesnym zagrożeniom.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Projekt Azalea, czyli jak Apple chce pozbyć się procesorów Samsunga"
-/jg/sw

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.