Amazon walczy z trollami marketingowymi. Skala zjawiska jest porażająca

Amazon walczy z trollami marketingowymi. Skala zjawiska jest porażająca07.09.2020 18:31
Amazon walczy z plagą fałszywych komentarzy
Źródło zdjęć: © LightRocket via Getty Images | Marcos del Mazo

W ciągu minionego tygodnia Amazon usunął 20 tys. fałszywych komentarzy, a 7 na 10 najpopularniejszych komentatorów to oszuści - wynika ze śledztwa przeprowadzonego przez "Financial Times". Piszą pozytywne opinie w zamian za pieniądze lub towary.

O zjawisku trollingu marketingowego mogliście już na WP Technologiach przeczytać szerzej. Przypomnijmy, chodzi o ludzi, którzy wystawiają pozytywne opinie produktom i usługom nie z własnej inicjatywy, ale w zamian za rozmaite korzyści. Przeważnie są to po prostu pieniądze, ale czasem też barter.

Jak ustalono, na Amazonie - jako największym agregatorze e-handlowym - zjawisko to urosło do porażającej skali. Wśród 10 najpopularniejszych komentatorów aż siedmioro okazało się najętymi trollami.

W tej grupie znalazł się również Justin Fryer, będący na Amazonie komentatorem numer jeden. Według dochodzenia, wystawił on maksymalną ocenę towarom wartym łącznie ponad 15 tys. funtów. Oceniał w ten sposób naprawdę szeroką gamę urządzeń. Począwszy od telefonów komórkowych, poprzez pojazdy elektryczne, a skończywszy na sprzęcie do siłowni.

Amazon od środka

Fryer działał z zaskakującą regularnością, wystawiając pozytywne komentarze co cztery godziny. Głównie produktom z Chin. Co ciekawe, znaczna część ocenianych przez niego sprzętów lądowała później na konkurencyjnej platformie eBay. To z kolei pozwala sądzić, że otrzymywał je w kategorii wynagrodzenia.

Amazon usunął niniejszym 20 tys. fałszywych komentarzy i deklaruje, że kolejne będzie sprawdzać na bieżąco. Choć, jak zastrzega, jest to trudne z uwagi na liczby. Każdego tygodnia powstaje bowiem ponad 10 mln opinii. Trolle mają być ponadto ścigani na drodze sądowej, co przynajmniej niektórych z nich powinno skutecznie zniechęcić do dalszego działania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.