Algorytm, który napisze książkę

Algorytm, który napisze książkę17.12.2012 16:45
Źródło zdjęć: © Rodrigo Galindez / flickr.com / CC

Od lat wydawało mi się, że nikt nie pobije R.A. Salvatore w dziedzinie przelewania wody na papier. Jeśli by jednak sprawdzić ile „dzieł” wyszło spod pióra tego „pisarza” okaże się, że Amazon notuje „tylko” 173 pozycje. Niewiele, jeśli porównać to z Philipem M. Parkerem, który pochwalić może się dorobkiem liczącym ponad 100 tysięcy pozycji.

Philip M. Parker od dziesięciu lat pracuje nad systemem, który na podstawie relatywnie niewielu informacji podanych przez „autora”. potrafi w ciągu niecałych 20 minut napisać książkę na zadany temat. Nie będzie to co prawda praca odkrywcza, ale za to nie będzie plagiatem innych autorów. Liczba 100 tysięcy stworzonych w ten sposób prac jest liczbą ogromną, ale blednie w porównaniu do ponad 700 tysięcy prac stworzonych w ten sposób przez jego firmę o nazwie ICON Group International, Inc., która dodatkowo zajmuje się tworzeniem wewnętrznych raportów na zamówienie.

Książki podpisane przez Parkera nie zaliczają się raczej do literatury pięknej. Jego algorytm tworzy słowniki, tezaurusy, raporty techniczne i biznesowe, artykuły na temat rzadkich chorób i zbiory krzyżówek służących do nauki języków obcych.

Jego system automatycznie tworzy bazę danych na zadany temat, a później wypełnia tymi danymi przygotowane wcześniej schematy wypowiedzi, które dostosowane są do rodzaju zamówionej pracy. Ponieważ wydrukowanie nawet jednego egzemplarza książki nie jest dziś problemem, dość często zdarza się, że Parker zgłasza do Amazonu „dzieła”, które jeszcze nie zostały „napisane”. przez algorytm – komputer zajmie się tym dopiero wtedy, gdy ktoś zdecyduje się kupić pracę na dany temat.

Parker opracował swój algorytm dokonując dekonstrukcji gatunku, w którym ma powstać praca, i identyfikując wszystkie elementy, które się na niego składają. Po wygenerowaniu samego tekstu, algorytm przystępuje do jego formatowania, by klient otrzymał produkt, który niczym nie różni się od prac przygotowywanych przez ludzi. Kiedy praca jest gotowa trafia albo do drukarni, skąd zostanie wysłana bezpośrednio do klienta, albo bezpośrednio do niego, za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Biorąc pod uwagę, że wyprodukowanie jednej pozycji kosztuje od 2. do 50 centów, może to być bardzo dochodowy interes, zważywszy, że klient płaci zazwyczaj 15-30 dolarów za konkretną pracę. Zdarzają się obszerne, korporacyjne raporty, za które Parker liczy nawet kilkaset dolarów. Takie przebicie pozwala najprawdopodobniej zarobić niemało, nawet jeśli tylko niektóre z setek tysięcy prac zostaną sprzedane.

Czy w taki sposób można produkować książki fabularne? Oczywiście. Na pierwszy ogień mogłyby pójść produkcyjniaki w rodzaju słabych książek fantasy lub romansów wydawanych całymi seriami. Parker jednak nie pali się do tego, by analizować ich strukturę –. jest to zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że musiałby zająć się promocją takich książek, a więcej pieniędzy, w łatwiejszy sposób zarobić może, sprzedając swoje specjalistyczne raporty korporacjom. Interesuje go natomiast wykorzystanie podobnego mechanizmu do tworzenia nagrań wideo czy nawet prostych gier komputerowych.

R.A. Salvatore może na razie spać spokojnie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.