AI Google wygrało pierwsze starcie z arcymistrzem Go

AI Google wygrało pierwsze starcie z arcymistrzem Go10.03.2016 07:56
Źródło zdjęć: © via Giznet.pl

W Korei Południowej toczy się historyczny mecz Go pomiędzy Lee Sedolem, jednym z najbardziej utytułowanych na świecie mistrzów Go, a sztuczną inteligencją o nazwie AlphaGo, opracowaną przez należące do Google DeepMind. Stawką jest milion dolarów. Na razie wygrywa AlphaGo.

Biorąc pod uwagę, że Go jest znacznie bardziej skomplikowane niż szachy, a ilość możliwych ruchów oraz ich implikacji jest tak duża, że metoda polegająca na analizie konsekwencji każdego ruchu i wybrania najbardziej optymalnej nie jest możliwa do wykonania, można zacząć się zastanawiać, czy przypadkiem nie jesteśmy świadkami kolejnego kroku, w kierunku stworzenia oprogramowania, które potrafi zaplanować i wykonać własną, bardzo skomplikowaną strategię. Sam fakt, że komputer może stawać do walki ze światowej klasy mistrzem tej gry strategicznej mówi wiele o postępach, jakie w DeepMind poczyniono w zakresie sztucznej inteligencji. I może to spotkanie wygrać –. pierwszy z pięciu zaplanowanych meczy zakończył się zwycięstwem AlphaGo po 186 ruchach. Zwycięstwo w pierwszym z pięciu zaplanowanych meczów postrzegane jest jako kamień milowy w rozwoju sztucznej inteligencji.
- Jestem bardzo zaskoczony. Nie spodziewałem się, że przegram. Nie wyobrażałem sobie też, że AlphaGo będzie grało w tak perfekcyjny sposób - stwierdził Lee Sedol po pierwszej rozgrywce. - Chciałbym wyrazić moje najgłębsze wyrazy szacunku dla zespołu DeepMind za stworzenie tak niezwykłego programu jak AlphaGo. Jestem bardzo zaskoczony ich wynikiem ich pracy. Ale rozgrywka mi się podobała i nie mogę się doczekać kolejnego starcia - dodał.

Komputer pobił już nie raz człowieka w szachach, jednak gra go jest znacznie bardziej złożona. Szachista w każdym ruchu może wykonać około 3. posunięć. Osoba grająca w go ma do wyboru około 250 ruchów, dlatego stworzenie tak inteligentnego komputera było dużym wyzwaniem dla programistów.

Go to chińska gra, która powstała 3 tys. lat temu. Jej zasady są z pozoru łatwe. Na planszy poprzecinanej liniami gracze układają na przemian białe i czarne kamienie. Ich celem jest zajęcie jak największego terytorium i otoczeniu swoimi kamieniami jak największej liczby kamieni przeciwnika.

Polecamy na stronach Giznet.pl: AirBar: ekran dotykowy w każdym laptopie

Wideo: X-news.pl

jb

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.