90 proc. dzieci biernie korzysta z internetu. Fundacja Orange chce to zmienić

90 proc. dzieci biernie korzysta z internetu. Fundacja Orange chce to zmienić27.09.2018 12:42
Źródło zdjęć: © Orange

Dzisiejsi nastolatkowie urodzili się w czasach, gdy sieć była powszechnie dostępna, a jeszcze młodsze dzieci dorastają praktycznie ze smartfonem w rękach. Pomimo tego 90 proc. nie umie twórczo korzystać z technologii. Ich czynności ograniczają się do biernego przewijania stron.

Badanie EU Kids online 2018 pokazuje, że jedynie niewielka część nastolatków wykorzystuje sieć do twórczych działań, jak stworzenie i opublikowanie własnego filmu czy nagrania przy użyciu narzędzi online. Taką aktywnością może pochwalić się mniej niż jeden na dziesięciu nastolatków. Mimo ogromnej ilości aplikacji dostępnych na rynku, 60% badanych nigdy nie stworzyło nic za ich pomocą. Dominuje zatem proste zastosowanie internetu bez wykorzystania jego społecznego i edukacyjnego potencjału.

- Panuje złudne przekonanie, że dzieci i młodzież masowo wykorzystują technologie bardzo kompetentnie – mówi w rozmowie z WP Tech prof. Dr hab. Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza, który kierował badaniami w Polsce. – Sam fakt, że dzieci spędzają w sieci dużo czasu nie oznacza, że wiele potrafią – działań prorozwojowych i prospołecznych jest niewiele.

Mega Misja i Super Koderzy. Akcje Organge dla dzieci i nastolatków

Fundacja Orange realizuje wiele działań z zakresu edukacji medialnej . W ramach akcji Mega Misja oraz #SuperKoderzy nauczyciele Fundacji będą prowadzić warsztaty i zajęcia, które mają na celu pobudzenie kreatywności najmłodszych internautów.

- Na początku będą to dość proste rzeczy, jak nauka fotografowania telefonem czy tworzenie filmów z napisami – mówi w rozmowie z WP Tech prezes Fundacji Orange Ewa Krupa. – Chcemy też rozbudzić w młodzieży chęć działania w społeczeństwie, czy choćby w grupach ludzi o takim samym hobby. Zaczniemy od rzeczy wręcz przyziemnych, jak "netykieta" i wypowiadanie się sieci, a z czasem podejmiemy się bardziej ambitnych wyzwań.

Orange wesprze szkoły

Badanie EU Kids online 2018 pokazało, że Aż 40% uczniów nie ma ustalonych zasad korzystania z internetu, a 45% badanych nigdy nie rozmawiało z nauczycielami o tym, jakie są dobre zwyczaje postępowania w sieci. Działania Fundacji Orange to wsparcie nauczycieli i szkół w tym wyzwaniu.

– Z badań rysuje się obraz wskazujący, że mamy ogromną przestrzeń do zagospodarowania w zakresie edukacji medialnej i dotyczącej internetu – mówi profesor Jacek Pyżalski.– Młodzi ludzie potrzebują by dorośli towarzyszyli im przy korzystaniu z sieci, podobnie jak w świecie offline. Wbrew pozorom jest sporo do zrobienia w tym zakresie.

MegaMisja to program nowoczesnej edukacji, który podnosi cyfrowe kompetencje nauczycieli, a dzieciom z klas 1-3 pomaga odkryć dobre i bezpieczne strony technologii. A wszystko w formie przyjaznej zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego psotnika, ucząc się przy tym ważnych zasad młodego internauty. To jest ich MegaMisja.
Starsi uczniowie to #SuperKoderzy. Uczą się programować, ale – uwaga – nie tylko na informatyce, ale również na języku polskim, angielskim, przyrodzie, technice, a nawet – muzyce i historii. Programowanie to dla nich narzędzie – trzeci język, z którego będą mogli korzystać w późniejszej nauce czy w pracy.

Polska część badań EU Kids Online 2018 została zrealizowana przez zespół badawczy pod kierunkiem prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza dr hab. Jacka Pyżalskiego wraz z mgr Aldoną Zdrodowską (OPI PIB), dr Katarzyną Abramczyk (OPI PIB) oraz dr. Łukaszem Tomczykiem (UP w Krakowie) w partnerstwie z Fundacją Orange. Badana grupa to reprezentatywna próba około 1300 osób w wieku 9-17 lat. Pełen raport z badań zostanie opublikowany na początku roku 2019. Znajdą się w nim wyniki badań na grupie rodziców. Tegoroczne badania, prowadzone w ramach 4. edycji EU Kids online są prowadzone równolegle w większości europejskich krajów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.