75 proc. firm zaatakowanych przez cyberprzestępców

75 proc. firm zaatakowanych przez cyberprzestępców21.04.2010 13:37
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Coraz częściej przedsiębiorstwa są celem ataków cyberprzestępców, w 2009 r. było to 75 proc. firm - wynika z raportu firmy Symantec, zajmującej się bezpieczeństwem w internecie. Rozwój techniki umożliwia ataki nawet mało doświadczonym informatykom i hakerom

"Najsłabszym ogniwem systemu wciąż jest niestety użytkownik" - powiedział w środę na konferencji prasowej dyrektor generalny polskiego oddziału Symantec Piotr Chrobot. Firma ta opracowała na podstawie stworzonej przez siebie globalnej sieci wywiadowczej, obejmującej ponad 20. krajów, piętnastą edycję raportu o zagrożeniach w internecie.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Chrobot wyjaśnił, że choć 4 z 5 ataków w 200. r. było wymierzonych w użytkowników indywidualnych, to ataki cyberprzestępców na firmy mogą spowodować o wiele większe straty. Hakerzy wykorzystują osobiste informacje o osobach zajmujących się w danej firmie bezpieczeństwem systemów informatycznych i mających do nich dostęp, które uzyskują np. z portali społecznościowych. "Przestępcy rozpatrują każdą firmę oddzielnie, analizują przyzwyczajenia, a nawet osobowości administratorów sieci" - powiedział Chrobot.

Dodał, że ataki tego typu są tak pomyślane, by przez długi czas nie można ich było wykryć. Dzięki temu hakerzy mogą zgromadzić więcej danych. Jak wyjaśnił, ataki cyberprzestępców są coraz bardziej wyrafinowane i coraz bardziej przypominają złożone akcje szpiegowskie.

Z drugiej jednak strony rozwój technologii umożliwia popełnianie przestępstw w sieci nawet mało doświadczonym informatykom. Jako przykład podał aplikację Zeus, którą można kupić za ok. 70. dolarów. Pozwala ona dopasować do własnych potrzeb destrukcyjny kod, zaprojektowany do wykradania danych i innych informacji osobowych.

Wykradzione dane, jak hasła dostępu, numery kont i kart kredytowych czy różnego rodzaju niejawne informacje, są później sprzedawane przez cyberprzestępców na czarnym rynku. Celem ataków mogą stać się internauci i instytucje z całego świata. Jak wynika z raportu, aktywność cyberprzestępców nasila się szczególnie w krajach rozwijających się, jak Indie czy Brazylia, a także w Polsce, gdzie szerokopasmowy internet jest popularny, ale zabezpieczenia antywirusowe i antywłamaniowe już nie.

Jak tłumaczył Chrabot, kryzys gospodarczy nie zmniejszył aktywności internetowych przestępców. Wręcz przeciwnie, sektor finansowy był w 200. r. najczęstszym celem ataków, polegających na podszywaniu się pod kogoś innego. "Do pracowników instytucji finansowych są wysyłane maile dotyczące na przykład konsolidacji kredytów czy refinansowania pożyczek. Pracownik, który daje się nabrać, podaje przestępcy swoje dane. To znak, że napastnicy szybko przystosowali się do sytuacji i nauczyli się wykorzystywać ją do swoich celów" - powiedział.

Jak wynika z raportu, Polska jest na pierwszym miejscu wśród krajów Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki pod względem ilości rozsyłanego spamu, czyli niechcianych wiadomości rozsyłanych pocztą elektroniczną. Jak odnotował Symantec, w 2009 r. spam stanowił 88 procent wszystkich wiadomości e-mail. Ponadto Polska zajmuje drugie miejsce pod względem ilości stron wykorzystywanych do ataków typu "phishing", polegających na podszywaniu się i wyłudzaniu danych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.