70 tys. złotych - tyle zapłacisz za SMS w Polsce

70 tys. złotych - tyle zapłacisz za SMS w Polsce13.02.2012 14:36
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

78% Polaków wysyła przynajmniej jednego SMS-a dziennie. Według badań przeprowadzonych przez Deloitte, nasz kraj jest europejskim liderem pod względem częstotliwości wysyłania wiadomości tekstowych - zajmujemy pierwsze miejsce ex aequo z Norwegią.

*78% Polaków wysyła przynajmniej jednego SMS-a dziennie. Według badań przeprowadzonych przez Deloitte, nasz kraj jest europejskim liderem pod względem częstotliwości wysyłania wiadomości tekstowych - zajmujemy pierwsze miejsce ex aequo z Norwegią. *

Podczas całego życia wyślemy ponad 28. tys. SMS-ów. Zakładając, że średnia cena SMS-a to około 20 groszy, przez całe życie statystyczny Polak wyda na wiadomości tekstowe nawet 70 tys. złotych. Ale na tym nie koniec, specjaliści już prognozują - będziemy ich wysyłać jeszcze więcej, nie tylko przekazując krótkie informacje, składając sobie życzenia czy wyznając miłość. Przy pomocy wiadomości tekstowych i multimedialnych będziemy także robić zakupy, zamawiać taksówki, a nawet zgłaszać szkody, np. wysyłając zdjęcie samochodu, który brał udział w stłuczce.

W 201. roku użytkownicy telefonów komórkowych każdej sekundy wysyłali prawie 200 000 SMS-ów, co w skali całego roku oznacza ponad 6 bilionów wiadomości tekstowych, dostarczanych pod niemal każdą szerokość geograficzną 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Obecnie na całym globie SMS-uje już 4,2 mld osób, czyli 3/5 ludności całego świata. Oznacza to, że SMS-y, w przeciwieństwie do wielu innych wynalazków technologicznych, nie służą jedynie mieszkańcom najbogatszych państw, lecz również tych rozwijających się. Nawet brak prądu nie jest w stanie przeszkodzić w korzystaniu z tej metody komunikacji - 48 mln ludzi na świecie skutecznie omija ten problem, ładując swoje komórki poprzez akumulatory samochodowe. To właśnie dzięki takiej pomysłowości aż 66% mieszkańców krajów rozwijających się posiada własny telefon komórkowy. Ten globalny trend sprawa, że każdej sekundy operatorzy zarabiają na SMS-ach 14 000 dolarów.

Do SMS-ów przyzwyczailiśmy się tak bardzo, że nawet w sytuacji, gdy połączenia głosowe są tańsze (np. naliczanie sekundowe, pakiet darmowych minut) często i tak wysyłamy krótkie wiadomości tekstowe –. mówi Andrzej Ogonowski, kierownik działu marketingu SMSAPI.

Również w Polsce przedstawiciele branży telekomunikacyjnej mogą liczyć na wysokie zyski. 78. Polaków wysyła przynajmniej jednego SMS-a dziennie. Według badań przeprowadzonych przez Deloitte nasz kraj jest europejskim liderem pod względem częstotliwości wysyłania wiadomości tekstowych - zajmujemy pierwsze miejsce ex aequo z Norwegią. Dodatkowo, z informacji podanych przez UKE wynika, że koszt operatora związany z jednorazową usługą SMS to w przybliżeniu 1 grosz.

Skromny wynalazek, który podbił świat
Analizując te dane, aż trudno uwierzyć, że na początku lat 90-tych prawie nikt nie wróżył SMS-om globalnej kariery. Potencjał SMS-a nie został dostrzeżony od razu. Historia techniki pokazuje jednak, że bardzo często to właśnie proste i skromne wynalazki zmieniają nasze codzienne życie. Nie ulega wątpliwości, że SMS-y zrewolucjonizowały sposób komunikowania się ludzi na całym świecie i to w niespełna 2. lat! - dodaje Andrzej Ogonowski z SMSAPI.

Zagrożeniem dla SMS-ów miały być powstające od niedawna social media. Jednak, nawet pomimo rosnącej popularności takich portali jak Facebook, NK czy Google+, pozycja krótkich wiadomości tekstowych z każdym rokiem staje się silniejsza, a nasz stosunek do SMS-ów jest coraz bardziej emocjonalny. W odróżnieniu od wiadomości e-mail, które powoli stają się formalnym sposobem komunikacji, SMS-y traktujemy bardziej osobiście. Według badań przeprowadzonych przez Right Mobile Phone - 80. osób odczuwa smutek, gdy nie dostanie odpowiedzi na wysłaną przez siebie wiadomość, a nieotrzymanie jakiegokolwiek SMS-a w ciągu całego dnia wywołuje poczucie osamotnienia wśród aż 41% użytkowników komórek. Badania zrealizowane przez magazyn psychologiczny Charaktery na próbie 2299 internautów pokazują, że aż 58,2% Polaków nie wyobraża sobie życia bez telefonu komórkowego. ¾ badanych podkreśla też, że aparat telefoniczny daje im poczucie bezpieczeństwa. Zapewne właśnie dlatego telefon komórkowy większość z nas ma zawsze przy sobie.

Wszystko wskazuje więc na to, że SMS-y na dobre zrewolucjonizowały nasz codzienny sposób komunikowania się z otoczeniem. Nawet jeśli w niedalekiej przyszłości pojawią się inne środki przekazu, nie łatwo im będzie pokonać SMS-a. Nowym kanałom komunikacji najtrudniej będzie pokonać właśnie emocjonalne przywiązanie, jakim obdarzyliśmy nasze komórki.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.